printlogo


کد خبر: 287954تاریخ: 1403/5/15 00:00
دور دنیا

تظاهرات ضددولتی در حمایت از صلح در برلین
نه آلمانی‌ها به ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل
هزاران نفر در تظاهرات «صلح و آزادی» به خیابان‌های برلین ریختند تا علیه «سیاست خارجی جنگ‌ افروزانه آلمان» و تداوم ارسال تسلیحات از سوی این کشور به اوکراین و اسرائیل اعتراض کنند. به گفته پلیس برلین، حدود 5 هزار نفر برای  این رویداد بزرگ که روز شنبه برگزار شد ثبت‌نام کرده بودند اما رسانه‌های محلی آلمانی خبر می‌دهند تعداد شرکت‌کنندگان به 12 هزار نفر رسید.  تظاهرات‌کنندگان راهپیمایی صلح را از میدان ارنست رویتر در مرکز برلین شروع کرده و در نهایت در پارک تیرگارتن تجمعی بزرگ را برای چند ساعت تشکیل دادند و در قطعنامه‌ای خواستار «منطقه‌گرایی، دموکراسی مستقیم و محدود کردن قدرت» دولت آلمان شدند؛ دولتی که به زعم آنها مملو از «احمق‌های مطلق» است. این تظاهرات توسط گروه‌های موسوم به کوئردانکر (به معنی تفکر جانب) سازماندهی شد؛ جنبشی که طی همه‌گیری کرونا به منظور اعتراض به سیاست‌های قرنطینه دولت آلمان و پشت پرده همه‌گیری شکل گرفت و منتقدان دولت آلمان را جذب کرد. هر چند رسانه‌های جریان اصلی آلمان که بشدت تحت کنترل آمریکا و لابی صهیونیستی هستند از این جنبش با عنوان نظریه‌پردازان توطئه و مرتبط با گروه‌های راست افراطی یاد می‌کنند. بسیاری از مردم معترض در برلین، پرچم‌های آبی منقش به کبوتر سفید صلح حمل می‌کردند در حالی که برخی دیگر بنرها و پلاکاردهایی داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «نه به موشک‌های آمریکا در خاک ما!»، «نه به هر موشکی علیه روسیه!»، «ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل ممنوع!» و «مذاکرات صلح!»
همچنین برخی دیگر پارچه‌نوشته‌هایی با عنوان «ایجاد صلح بدون سلاح!» در دست داشتند که برگرفته از جریان مشهور استیناف برلین توسط مخالفان دولت آلمان شرقی سابق در سال 1982 است که  خواستار خلع سلاح ۲ طرف در جنگ سرد شده بودند.
در این تجمع همچنین برخی خواستار آن شدند که دولت آلمان مسؤولیت آنچه را که به زعم آنها سیاست‌های قرنطینه ناعادلانه در طول همه‌گیری کرونا بود به عهده بگیرد. بخش اصلی تظاهرات‌کنندگان اما شعارهایی در رابطه با صلح می‌دادند. آنها با اشاره مستقیم به بیانیه ماه ژوئن وزیر دفاع آلمان، بوریس پیستوریوس مبنی بر اینکه این کشور باید تا سال 2029 آماده جنگ شود و در عین حال از اصلاحات نظامی حمایت می‌کند، از آن اعلام انزجار کردند و خواستار آن شدند که کشورشان به جای آماده شدن برای جنگ قادر به صلح باشد. پیستوریوس پیش از این هم با اشاره به تهدید ادعایی روسیه درباره شکل جدید خدمت سربازی اظهارات مشابهی را بیان کرده بود. بنا به گزارش رسانه‌های محلی، برخی سخنرانان در این تجمع از دولت ائتلافی آلمان خواستند از ناتو خارج شود. یکی از سخنرانان تجمع گفت: «ما دولتی می‌خواهیم که نماینده منافع ما باشد نه منافع آمریکا و تجار بزرگ».  پلیس برلین با وجود آنکه این رویداد را تا حد زیادی مسالمت‌آمیز خوانده اما از بازداشت چند نفر توسط سرویس امنیتی (BFV) خبر داد. همزمان در برلین برخی تظاهرات کوچک‌تر نیز توسط گروه‌های مختلف چپ سازماندهی شده بود.
***
بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه 
به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی جامعه بین‌المللی به مصونیت رژیم صهیونیستی پایان دهد
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در یادداشتی به مناسبت 14 مرداد برابر با ۴ آگوست، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، نوشت: «سازمان همکارى اسلامى در سال ١٣٦٩، اعلامیه حقوق بشر اسلامی را در سطح دولت‌های اسلامى تصویب و در سال ١٣٨٧ به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران،  14 مرداد را «روز حقوق بشر اسلامى و کرامت انسانى» نامگذارى کرد. رشد و تعالی مفهوم حقوق بشر و ارزش‌های واقعی ناظر بر آن در جهان پرآشوب و سردرگم امروز، نیازمند عزمی جهانی و مصلحانه و ممانعت قدرت‌ها از سوءاستفاده از آن به منظور دستیابی به اهداف نامشروع سیاسی است. در روز حقوق بشر اسلامى و کرامت انسانی، توجه همه دولت‌ها و ملت‌های اسلامی را به حمایت عملی‌تر و مؤثرتر از حقوق طبیعی و انسانى میلیون‌ها انسان فلسطینی تحت محاصره، بمباران، آواره یا در بند که دهه‌هاست مصداق بارز و مثال‌زدنی تضییع فاحش حقوق بشر هستند، فرا می‌خوانیم. 
ملتی که بدیهی‌ترین حقوق اولیه و انسانی آنها توسط رژیمی اشغالگر نقض شده و اکنون نیز با شدیدترین و شنیع‌ترین رفتارها و اقدامات ضدبشری و ضدانسانی که در تاریخ معاصر سابقه ندارد در آستانه نسل‌کشی توسط همان رژیم قرار گرفته‌اند. جامعه بین‌المللی باید بر اساس وظیفه انسانی خود، به مصونیت غیرقابل قبول رژیم غاصب صهیونیستی که به هیچ یک از اصول اولیه حقوق بشر اعتقاد و التزامی ندارد، پایان داده تا از امتداد لگدمال شدن کرامت انسانی جلوگیری شود. بدیهی است در راه رسیدن به این هدف مهم، مسؤولیت کشورها و ملت‌های اسلامی، مسؤولیتی محوری و تعیین‌کننده است».

Page Generated in 0/0065 sec