printlogo


کد خبر: 287961تاریخ: 1403/5/15 00:00
خبر
شکار یانکی‌ها

نیروهای مسلح یمن موفق شدند یازدهمین فروند از پهپاد راهبردی آمریکایی «ام کیو 9» را شکار کنند. دیروز شبکه المسیره، ارگان انصارالله یمن به نقل از رسانه‌های نظامی این کشور تصاویری از لاشه این پهپاد پیشرفته، بزرگ و گران‌قیمت آمریکایی را که در حریم هوایی صعده سرنگون شده، منتشر کرد. 
بر اساس این گزارش، روز یکشنبه یک فروند جنرال اتمیکس «ام کیو 9» ری اپر ملقب به «شکارچی» در حالی که در حال انجام عملیات خصمانه بر فراز  حریم هوایی استان شمالی یمن بود، هدف قرار گرفته و پس از سرنگونی، لاشه‌اش در اختیار ارتش یمن قرار گرفت. به این ترتیب یمنی‌ها تعداد پهپادهای سرنگون‌شده از این مدل پرنده راهبردی جاسوسی و جنگنده را که جز پنتاگون فقط در اختیار نیروهای هوایی بریتانیا و ایتالیاست، به 11 فروند رساندند؛ ارزش هر فروند از این پرنده‌های بدون سرنشین معادل یک فروند «اف 35» با تجهیزات کامل یعنی 150 میلیون دلار است.
بنا به گزارش المسیره، از 11 فروند‌ «ام کیو 9» شکارچی آمریکایی که تاکنون توسط نیروهای مسلح یمن شکار شده، 7 فروند آن مربوط به 10 ماه اخیر یعنی پس از آغاز نبرد توفان الاقصی و در قالب کارزار فتح موعود و جهاد مقدس یمنی‌ها در حمایت از مردم فلسطین علیه جنایات اسرائیل در غزه بوده و 4 فروند دیگر نیز پیش از سال 2023  در جریان تجاوز سعودی - آمریکایی به یمن سرنگون شده‌اند.
یک ماه پس از آغاز توفان الاقصی، 8 نوامبر 2023 طی عملیاتی منحصربه‌فرد برای نخستین بار ارتش یمن یک هواگرد آمریکایی را در خارج از حریم هوایی سرزمین اصلی خود شکار کرد. هدف یک‌ «ام کیو 9» بود که بلافاصله لاشه‌اش به طور تقریبا سالم توسط یمنی‌ها ضبط شد. این نخستین مورد از ۷ مورد شکار اخیر این پهپاد پس از آغاز جنگ غزه 
بود.
29 بهمن‌، دومین‌ «ام کیو 9» در حریم هوایی استان حدیده هدف قرار گرفت. سومین مورد 26 آوریل (اردیبهشت‌ماه) بود که  نیروی پدافند هوایی انصارالله موفق شد یک فروند از این پهپاد را در حال انجام ماموریت خصمانه در حریم هوایی استان صعده سرنگون کند. موارد بعد به ترتیب 17 مه در حریم هوایی استان مأرب، سپس ۴ روز بعد در حریم هوایی استان البیضا - که با یک موشک رونمایی شده ساخت داخل هدف قرار گرفت -  و 8 روز بعد در 29 مه در آسمان استان مأرب بود. رشد قابل توجه شکار این پهپادها توسط یگان‌های پدافندی ارتش یمن نشان‌دهنده تحولی کلیدی در توازن هوایی در منطقه جنوب غرب آسیا بویژه شبه‌جزیره عرب، دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و اقیانوس هند است.
به چالش کشیده شدن برتری هوایی آمریکا در عملیات نظارتی، جاسوسی و بمباران پیرامون یمن آن هم در حالی که مسیرهای کشتیرانی شرکت‌های اسرائیلی و شرکای‌شان زیر سیطره حملات ارتش یمن به خونخواهی مظلومان غزه است، کلید این تحولات است.
دیروز خبرگزاری رویترز با تایید خبر مزبور اعلام کرد انصارالله مسؤولیت سرنگونی پرنده آمریکایی را برعهده گرفته است. بنا به این گزارش، پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به تاسیسات غیرنظامی بندر حدیده، این نخستین حمله‌ای است که ارتش یمن علیه آمریکایی‌ها انجام می‌دهد. البته این خبرگزاری آمریکایی به این واقعیت اشاره نکرد که بنا به شواهد بسیار، هواگردهای آمریکایی هم در کنار اسرائیلی‌ها در حمله مزبور به حدیده نقش داشته‌اند. 
سرنگون شدن این پهپاد راهبردی از آن جهت در مقطع فعلی معنادار است که آمریکا و متحدانش همه توان هوایی خود در منطقه را برای حمایت از رژیم صهیونیستی در مقابل عملیات منتقمانه قریب‌الوقوع ایران و حزب‌الله و محور مقاومت بسیج کرده‌اند که به احتمال زیاد انصارالله یمن نیز در آن نقش خواهد داشت. جمعه گذشته، یکی از مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان پیش‌بینی کرد عملیات انتقامی موشکی و پهپادی ایران به فلسطین اشغالی بزرگ‌تر از عملیات «وعده صادق» خواهد بود. در چنین شرایطی موجی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده که صهیونیست‌ها تردیدشان را نسبت به کارآیی سد حفاظت هوایی آمریکا نشان می‌دهند.

Page Generated in 0/0458 sec