printlogo


کد خبر: 287970تاریخ: 1403/5/15 00:00
اخبار

تغییر دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی یک درصد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه دامنه نوسان بورس از یکشنبه دیروز به مثبت و منفی یک درصد تغییر کرد، گفت: تصمیمات لازم درباره تغییر دامنه نوسان برای هفته آینده نیز با توجه به شرایط اتخاذ خواهد شد.
مجید عشقی ادامه داد: بازار سرمایه در حال گذر از روزهای سخت است. سهامداران از ابتدای سال با ریسک‌های متعدد سیاسی و امنیتی مواجه بودند که این امر بعضا باعث ایجاد فضای هیجانی در معاملات بازار شد. وی افزود: با توجه به رسالتی که سازمان بورس و اوراق بهادار برای حفظ حقوق سهامداران برعهده دارد، به این موضوع ورود و به پیشنهاد شرکت بورس تهران و فرابورس برای کاهش هیجانات حاکم بر بازار به ایجاد محدودیت در دامنه نوسان اقدام کرد. رئیس سازمان بورس ادامه داد: اتخاذ تصمیمات اصلاحی مهم از سوی دولت در ۲ ماه گذشته، همچنین اعلام رویکردهای جدید دولت چهاردهم می‌توانست با تأثیر مثبت بر روند بازار همراه شود اما وجود فضای امنیتی روند بازار را تغییر داد و به هیجان در روند معاملات بازار منجر شد. وی با اعلام اینکه این تصمیم برای کنترل و کاهش هیجانات کاذب بازار اتخاذ شد، گفت: درباره تغییر دامنه نوسان برای معاملات روز چهارشنبه و امروز نیز بحث‌های کارشناسی زیادی شد که موافقان و مخالفان متعددی داشت. رئیس سازمان بورس تأکید کرد: تصمیمات لازم درباره تغییر دامنه نوسان برای هفته آینده نیز با توجه به شرایط اتخاذ خواهد شد.
***
کاهش 6.1 درصدی تورم تولید‌کننده
بر اساس اعلام بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ادامه روند کاهشی از 35.1 درصد در تیرماه سال ۱۴۰۲ به 29.0 درصد در تیرماه سال ۱۴۰۳ کاهش یافت که حاکی از کاهش 6.1 واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در این مقطع است. بانک مرکزی در گزارش خود به بهبود متغیرهای اقتصادی در سال ۱۴۰۳ و در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: در سال جاری و برنامه‌ریزی برای تداوم کاهش تورم، آمارها موید موفقیت‌آمیز بودن سیاست‌ها و اقدام‌های اتخاذشده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در سال جدید است، به طوری که بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده بیانگر ادامه روند کاهشی این شاخص در تیرماه سال ۱۴۰۳ است. 
بر اساس آخرین آمار، تورم 12 ‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده از 35.1 درصد در تیر ۱۴۰۲ به 29.0 درصد در تیر ۱۴۰۳ کاهش یافت که حاکی از کاهش 6.1 واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در این مقطع است، همچنین تورم 12 ‌ماهه منتهی به تیر امسال شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «ساخت (صنعت)» به ترتیب معادل 30.4 و 24.1 درصد است.
***
جزئیات پیش‌فروش بلیت پروازهای اربعین ۴ ایرلاین
انجمن شرکت‌های هواپیمایی جزئیات پیش‌فروش بلیت پروازهای ۴ ایرلاین داخلی برای ایام اربعین را منتشر کرد. 
مطابق اعلام انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، 4 ایرلاین داخلی بلیت پروازهای اربعین را به‌صورت حضوری و آنلاین (دفاتر فروش و سایت ایرلاین‌ها) طی 15 تا 17 مرداد عرضه خواهند کرد. بر این اساس هواپیمایی آسمان پروازهای اربعین در مسیر رفت و برگشت تهران - نجف را از طریق سایت این شرکت امروز 15 مرداد عرضه خواهد کرد.  هواپیمای ماهان بلیت پروازهای تهران - بغداد - تهران و کرمان - بغداد - کرمان را به ‌صورت اینترنتی و پرواز رفت و برگشت مشهد - بغداد را از 16 مرداد از طریق دفاتر این شرکت در کرمان، تهران و مشهد می‌فروشد. هواپیمایی کیش نیز پروازهای رفت و برگشت تهران - نجف، کیش - نجف، مشهد - نجف؛ گرگان - نجف، بندرعباس - نجف و شیراز - نجف را از 16 مرداد از طریق دفاتر آنلاین فروش و سایت خود عرضه خواهد کرد. هواپیمایی وارش نیز بلیت پرواز ساری - نجف - ساری، تهران - نجف - تهران و رامسر - نجف - رامسر را هم از 17 مرداد از طریق سایت خود و هم به ‌صورت حضوری (شهر ساری) عرضه خواهد کرد.
***
آغاز پیش فروش بلیت قطار اربعین
پیش‌فروش بلیت‌های قطار به مقصد مرزهای منتهی به کشور عراق در ایام اربعین از امروز (دوشنبه، ۱۵ مرداد) ساعت ۹ صبح آغاز می‌شود. سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن گفت: قیمت بلیت‌های قطار به مقصد مرزهای منتهی به عراق در ایام اربعین نسبت به قبل تغییر نداشته و با همان قیمت قبل به زائران ارائه می‌شود. وی ادامه داد: همه بلیت‌ها یکجا در بستر اینترنت از ۲۵ سکوی اینترنتی عرضه می‌شود و ۳ ساعت بعد آژانس‌ها نیز برای فروش بلیت اقدام خواهند کرد. صالحی افزود: در این ایام قطارهای فوق‌العاده از مشهد به کرمانشاه، تهران به کرمانشاه، مشهد به اهواز و مشهد به خرمشهر در نظر گرفته شده و در مجموع ۶۰۰ هزار صندلی در قالب هزار و ۱۰۰ رام قطار به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.
***
بورس اسرائیل از ترس پاسخ ایران سقوط کرد
رسانه‌های عبری گزارش دادند معاملات در بورس اوراق بهادار تل‌آویو روز یکشنبه نیز از بیم پاسخ ایران با کاهش شدید آغاز شد. المیادین به نقل از رسانه‌های عبری گزارش داد: با توجه به وقوع یک عملیات (ضدصهیونیستی) در صبح دیروز در ۳ منطقه شهر حولون در جنوب تل‌آویو، همچنین به دلیل اوضاع امنیتی ناشی از انتظار برای پاسخ احتمالی ایران و حزب‌الله، بورس اسرائیل دیروز را با کاهش آغاز کرد.
شاخص اصلی بورس اوراق بهادار تل‌آویو در ابتدای معاملات هفتگی یکشنبه به دلیل ترس از پاسخ احتمالی حزب‌الله و ایران به سطح انتهای ماه آوریل ۲۰۲۴ (۱۱ اردیبهشت) سقوط کرد. عملکرد ضعیف شاخص‌های وال‌استریت (بازارهای سهام آمریکا) در معاملات روز جمعه گذشته نیز آغاز منفی دیروز بورس تل‌آویو را تشدید کرد که از اواسط ژوئیه (اواخر تیر) به دلیل تشدید تنش‌ها با حزب‌الله و ایران شاهد فشار بود.

Page Generated in 0/0052 sec