printlogo


کد خبر: 287972تاریخ: 1403/5/15 00:00
«وطن امروز» دلایل افت بورس را در پی اخبار منفی منطقه‌ای در روزهای اخیر بررسی کرد
خودکشی برخی سهامداران از ترس مرگ

گروه اقتصادی: بازار سرمایه در روزهای اخیر بویژه 2 روز ابتدایی هفته جاری نسبت به اخبار و هیجان‌های موجود در منطقه واکنش هیجانی نشان داد تا جایی که آثار این واکنش در عرضه و تقاضا نمایان شد. البته در همه‌جای دنیا وقتی دورنما و فضای مرتبط با سرمایه‌گذاری با ابهام همراه می‌شود فعالان اقتصاد به سمتی حرکت می‌کنند که ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند.
در بروز وقایع سیاسی مشابه اتفاقات این روزهای خاورمیانه افراد سعی می‌کنند منابع مالی خود را به سرمایه‌هایی همچون طلا و مسکن و ارز تبدیل کنند تا ارزش آن حفظ شود. این در حالی است که اُفت و خیزها در بازار سرمایه کشور ما ساختار اقتصادی ندارد، پس برخی سرمایه‌گذاران در چنین زمان‌هایی تلاش می‌کنند با خروج فوری سرمایه‌های خود از زیان جلوگیری کنند و این سرمایه‌گذاران همان سرمایه‌گذارانی هستند که نگاه‌شان به بازار بورس کوتاه‌مدت است.
همین عوامل و نداشتن نگاه بلندمدت به بورس با توجه به اتفاقات سیاسی اخیر که البته باید یادآور شد اکثر کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی را نیز تحت تأثیر قرار داده موجب ریزش‌ در بورس ایران هم شده است.
همه عواملی که به آن اشاره شد موجب شده بورس روزهای خوبی را سپری نکند و بسیاری از سهامداران این روزها نشان داده‌اند از هر فرصتی برای خروج از بازار استفاده می‌کنند. آمار منتشرشده از معاملات خرد که هر روز عددی کمتر از روز قبل را نشان می‌دهد و اعداد خروج پول حقیقی از بورس که هر روز بیشتر از گذشته نشان از خروج پول حقیقی دارد، مؤید این موضوع است.
* ادامه روند کنونی ممکن است موجب ریزش ۲۰۰ هزار واحدی بورس شود
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه ۱3 مرداد با افت ۶۱ هزار واحدی همراه شد و با ۵۲ هزار واحد افت روز چهارشنبه، هفته گذشته عدد شاخص را به ۲ میلیون و ۶ هزار واحد رساند و در صورت ادامه این روند دوباره بورس پله ۲ میلیون واحدی را برای چندمین بار از دست خواهد داد.
در صورتی که شاخص حمایت ۲ میلیون واحدی را از دست بدهد، به نظر می‌رسد تا عدد یک میلیون و ۸۸۰ هزار واحد نیز افت خود را ادامه می‌دهد.
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند ترس از تنش‌های بین‌المللی در بازار سرمایه منجر به این موضوع شده است که عده‌ای از ترس مرگ خودکشی کنند. یعنی سهامداران بدون توجه به مسائل اصلی موجود در بازار، تنها خواستار خروج از این بازار هستند.
***
تجربه افت‌وخیزها نشان داده بورس خود را به تعادل خواهد رساند
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره ایجاد محدودیت‌های وضع‌شده در بورس به «وطن امروز» گفت: هر نوع دستکاری و ایجاد هر نوع محدودیتی در بازار، بورس را از رسالت و جهت اصلی خود که شفافیت در معاملات و حفظ نقدشوندگی است دور می‌کند. همین عدم شفافیت و تغییرات مکرر در مقررات هم به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری منجر شده و شرایط را برای فرار پول یا کوچ آن به بازارهای هم عرض مهیا می‌کند.
وی ادامه داد: ایجاد محدودیت در دامنه نوسان، افزایش حجم مبنا و اقداماتی از این دست به دلیل پیش‌بینی‌‌ناپذیر کردن بازار سرمایه، به نوعی سیگنال خروج را برای سهامداران غیرحرفه‌ای صادر می‌کند که این امر مطلوب بازار سرمایه و هیچ بورس دیگری در جهان نیست.
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارزندگی کنونی برخی سهم‌ها برای خرید در برابر التهابات و اتفاقات خارج از بازار گفت: شاخص کل از سال ۹۶ با تمام اتفاقات سیاسی و غیرقابل کنترلی که در بیرون بازار رخ داده و بر بازار تأثیر گذاشته است، از شاخص ۷۰ هزار واحدی به بیش از ۲ میلیون واحد رسیده است. این نشان می‌دهد رویدادهای سیاسی خارج از بازار، موقتی و گذرا هستند و نمی‌توانند مسیر اصلی بازار را تغییر دهند.
آقابزرگی تأکید کرد: بررسی بازارهای موازی نشان می‌دهد سوددهی در بازار سرمایه نسبت به بازار مسکن، سکه و ارز در شرایط ارزنده‌تری قرار دارد و همان‌طور که سابقه آن نشان می‌دهد، این عدم پیشرفت به نسبت این بازارها در میان‌مدت و بلندمدت بازدهی مناسب‌تری نسبت به بازارهای موازی در پی خواهد داشت.

 


Page Generated in 0/0058 sec