printlogo


کد خبر: 287982تاریخ: 1403/5/15 00:00
مرزهای مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، تمرچین و باشماق از فردا پذیرای زائران اربعین هستند
در مسیر عاشقی

گروه اجتماعی: این روزها که افزایش بی‌سابقه دمای هوا همه را خانه‌نشین کرده است، عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از شهرهای مختلف عراق با پای پیاده راهی کربلا شده‌اند تا در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کنند. زوار ایرانی نیز که از روزهای گذشته خود را برای سفر اربعین آماده کرده‌اند، از فردا در دمای بیش از 40 درجه راهی عراق می‌شوند. بر این اساس طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده،  زوار اباعبدالله(ع) طی روزهای آینده برای شرکت در مراسم پرشور و میلیونی اربعین راهی 6 مرز مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، تمرچین و باشماق می‌شوند؛ مرزهایی که  از ۱۶مرداد پذیرای زائران اربعین هستند. این گذرگاه‌ها در 5 استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان قرار دارند و تمهیدات لازم بری تسهیل تردد زائران در این مسیرها بخوبی اندیشیده شده است. هر چند مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا به دلیل گرمای شدید به سایه‌بان مجهز شده ولی افزایش دما نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، چرا که تابستان امسال گرم‌ترین تابستان طی 50 سال اخیر اعلام شده است. در این میان مسؤولان توصیه‌های لازم را به زوار امام حسین(ع) برای جلوگیری از گرمازدگی کرده‌اند.
مرزهای ایران به سمت عراق در مراسم اربعین ۱۴۰۲ شاهد خروج بیش از ۴ میلیون زائر بود، از این رو فرآیند رفت و برگشت این تعداد مسافر، با توجه به اینکه سال جاری قطعا با افزایش همراه خواهد شد، عملیاتی بسیار گسترده به شمار می‌رود. با آغاز سفرهای اربعین، ۶ مرز کشور از فردا پذیرای زائران اربعین خواهد بود. پایانه مرزی مهران و خسروی 2 مرز شلوغ برای تردد زائران است. مرز مهران که به عنوان شلوغ‌ترین مرز ترددی برای زائران اربعین شناخته می‌شود، در استان ایلام، شهرستان مهران واقع شده است و تا کربلا ۲۷۹ کیلومتر و تا نجف ۳۰۳ کیلومتر است. تردد از مرز مهران در اربعین حسینی به ‌صورت شبانه‌روزی است و زائران پس از گذر از مرز مهران باید از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه عبور کنند تا به شهر نجف برسند. پیش‌بینی می‌شود حدود ۶۰ درصد زوار از مرز مهران تردد کنند، از این رو تمهیدات قابل‌توجهی در مهران و پارکینگ‌های اربعین (یک و ۲) و پایانه مسافری برکت فراهم شده و بر اساس برآورد انجام‌شده ظرفیت پارک بیش از ۲۸۰ هزار خودرو در مهران فراهم شده است. علاوه بر این بیش از ۵۲ هزار متر مربع سایه‌بان برای تسهیل و آرامش زوار در مرز مهران ایجاد شده و به گفته مقامات مسؤول بیش از ۱۵ میلیون بطری آب معدنی و بسته‌بندی در سوله‌ها و سردخانه‌های مهران دپو و بیش از ۱۲۰ هزار قالب یخ برای استفاده زائران حسینی با توجه به گرمای هوا انبار شده است. مه‌پاش‌ها، جت‌فن‌ها و همه امکانات خنک‌کننده در مرز مهران برای زائران مهیا شده است، همچنین بیش از ۹۰ گیت و دروازه ورود و خروج زوار اربعین به سمت مرز عراق پیش‌بینی شده و زمانی ‌که جمعیت زوار در مرز به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در روز برسد، تعداد این گیت‌های خروجی به ۱۲۰ گیت افزایش خواهد یافت. مرز خسروی نیز در استان کرمانشاه، شهرستان قصرشیرین واقع شده و فاصله آن تا کربلا ۳۱۵ کیلومتر و تا نجف ۳۸۰ کیلومتر است. گیت‌های عبوری مرز هم برای اربعین ۱۴۰۳ افزایش یافته تا زوار با سرعت بیشتر و بدون معطلی از مرز عبور کنند. در حال حاضر ۹۲ گیت در مرز خسروی مستقر است و در هر دقیقه حدود ۱۰۰ نفر می‌توانند از این مرز عبور کنند. در سایر مرزها نیز تمهیدات لازم برای تردد آسان زوار و تامین امکانات اندیشده شده است.
* ثبت‌نام‌ میلیونی برای مراسم اربعین
پیاده‌‌روی اربعین صرفا یک پیاده‌روی و مراسم مذهبی ساده نیست بلکه همایشی بین‌المللی محسوب می‌شود که قدرت عاشقان اباعبدالله حسین(ع) را به رخ جهانیان می‌کشد. امروز عشق امام حسین(ع) مردم را به یک زبان مشترک نزدیک می‌کند؛ در ایام پیاده‌روی اربعین می‌بینیم مردم از گویش‌ها، نژادها و کشورهای مختلف در کشور عراق حاضر می‌شوند و برای مظلومیت سیدسالار شهیدان عزاداری می‌کنند. تاکنون بیش از یک میلیون نفر برای شرکت در مراسم اربعین حسینی ثبت‌نام کرده‌اند. از 17 تیرماه که ثبت‌نام برای شرکت در مراسم اربعین حسینی آغاز شده، تاکنون یک میلیون و 153 هزار و 406 نفر نسبت به ثبت‌نام در سامانه سماح اقدام کرده‌اند که یک میلیون و 81 هزار و 178 نفر از آنها با پرداخت هزینه بیمه، ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند. حدود 62 درصد ثبت‌نام‌کنندگان معادل 724 هزار و 463 نفر، مرد و حدود 37 درصد ثبت‌نام‌کنندگان معادل 428 هزار و 943 نفر زن هستند، همچنین 48 درصد ثبت‌نام‌کنندگان بسته اول بیمه، 47 درصد بسته سوم و حدود 4 درصد بسته دوم بیمه را انتخاب کرده‌اند. بسته اول به مبلغ 80 هزار تومان، بسته دوم 90 هزار تومان و بسته سوم 100 هزار تومان است. وزیر بهداشت در همین باره گفت: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بالای ۶۵ سال که دچار نقص ایمنی هستند، باید در پایانه‌های مرزی اربعین واکسن سرخک دریافت کنند. بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بالای 65 سال که دچار نقص ایمنی هستند، باید در پایانه‌های مرزی اربعین واکسن سرخک دریافت کنند، اظهار کرد: در تمام پایانه‌های مرزی گروه‌ها و نیرو‌های بهداشتی و درمانی حضور دارند تا زائران را در زمان رفت و برگشت مورد پایش قرار دهند و خدمات بهداشتی را عرضه کنند. وی افزود: واکسیناسیون سرخک و سرخجه در پایانه‌های مرزی برای افرادی که بالای 65 سال دارند یا دچار نقص ایمنی هستند الزامی است. عین‌اللهی با اشاره به فعالیت پشه آئدس در کشور عراق، ضمن ابراز نگرانی درباره مبتلا شدن زائران ایرانی بیان کرد: با توجه به اینکه پشه آئدس در این کشور گزارش شده، امکان انتقال بیماری وجود دارد و در صورتی که فعالیت جوی تغییر کند امکان رشد و تکثیر پشه است. وزیر بهداشت ادامه داد: اکنون با توجه به گرمایی که پایدار است، امکان رشد تخم پشه‌ها وجود ندارد، چون این تخم‌ها در صورت بارندگی و رطوبت باز می‌شوند و در کشور هم در یک هفته اخیر پیشرفتی از این بیماری گزارش نشده است. عین‌اللهی با بیان اینکه در ۳ پایانه مرزی خسروی، شلمچه و مهران بیمارستان‌های مجهز برای خدمت درمانی به مردم دایر شده گفت: برای جلوگیری از گرمازدگی مردم با امکانات سرمایشی خوب بیمارستان‌های مجهز احداث شده است و مشغول خدمت‌رسانی هستند.

Page Generated in 0/0082 sec