printlogo


کد خبر: 287983تاریخ: 1403/5/15 00:00
رئیس‌جمهور خطاب به وزیر خارجه اردن: ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه در تهران اشتباه بزرگ صهیونیست‌ها بود
بی‌پاسخ نمی‌ماند

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور دیروز در دیدار «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن با اشاره به ترور ناجوانمردانه شهید هنیه در تهران، ترور میهمان جمهوری اسلامی ایران را اقدامی برخلاف تمام قوانین بین‌المللی و اشتباه بزرگ صهیونیست‌ها دانست و با بیان اینکه انتظار جمهوری اسلامی ایران از همه کشورهای اسلامی و آزادگان جهان این است که چنین جنایاتی را با قوت محکوم کنند، تاکید کرد این گستاخی صهیونیست‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند.
پزشکیان همچنین با بیان اینکه امروز برخی تلاش می‌کنند جای حق و باطل را عوض کنند، افزود: بزرگ‌ترین دشمنان و ناقضان آزادی و دموکراسی و حقوق انسان، در حالی که تمام توان علمی و عملیاتی خود را در جهان برای ترور به کار گرفته‌اند و جنایت‌های فجیعی مرتکب می‌شوند، ادعای دفاع از آزادی، دموکراسی و حقوق بشر سر داده و هر کس را که از آنها تبعیت نکند، دشمن این اصول و ارزش‌ها معرفی می‌کنند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از دیدار ابراز امیدواری کرد مذاکرات هیات‌های دیپلماتیک درباره از سرگیری روابط ایران و اردن سریع‌تر به سرانجام رسیده تا علاوه بر بهره‌مندی ۲ کشور اسلامی از ظرفیت‌های یکدیگر، ملت‌های منطقه نیز از این دوستی و همکاری‌های سازنده بیش از پیش بهره بگیرند.
ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن نیز در این دیدار اظهار داشت: اردن تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه را از همان ابتدا قویا محکوم کرده است.
وی همچنین با اشاره به محکومیت ترور شهید هنیه از سوی کشورش، این اقدام را در جهت تلاش نتانیاهو برای گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه دانست.
ایمن الصفدی همچنین با بیان تمایل کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران از بررسی راه‌های گسترش روابط 2 کشور در این سفر خبر داد.
* هدف سفر وزیر خارجه اردن
گویا ۲ بار گفت‌وگوی تلفنی ایمن الصفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان که در روزهای اخیر انجام شده بود، برای منظوری که الصفدی در نظر داشت، کافی نبود! چرا که او روز گذشته به تهران آمد تا این بار به صورت رودررو با باقری و همچنین رئیس‌جمهور کشورمان گفت‌وگو کند. 
پیش‌تر سرپرست وزارت امور خارجه از گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیران خارجه اردن و مصر سخن گفته و در صفحه ایکس خود نوشته بود: «در پاسخ تماس تلفنی وزرای خارجه اردن و مصر که دومین گفت‌وگوی تلفنی ما طی ۴۸ ساعت گذشته بود، درباره روند تحولات منطقه تبادل نظر شد و هر سه بر استمرار رایزنی میان کشور‌های منطقه تاکید داشتیم».
باقری در ادامه افزوده بود: «وضعیت منطقه غرب آسیا به جهت تداوم جنایات و ماجراجویی‌های خطرناک باند جنایتکار حاکم بر تل‌آویو از حساسیت خاصی برخوردار است». سرپرست وزارت امور خارجه همچنین با بیان اینکه کشورهای مسلمان منطقه باید با اتخاذ موضعی واحد و قاطع و اقداماتی هماهنگ، مانع تداوم نسل‌کشی در غزه و گسترش تجاوزگری رژیم صهیونیستی در منطقه شوند، تاکید کرده بود: «عزم ایران برای پاسخگو کردن رژیم جدی است».
ظاهرا جمله آخری که باقری در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه اردن بیان کرده است، آب پاکی را روی دست صفدی ریخته است! کشور اردن که در آن سوی عراق همسایه دیوار به دیوار رژیم صهیونیستی است، در حمله تاریخی «وعده صادق» که بامداد 26 فروردین رخ داد، نقش مخربی ایفا کرد. این کشور عربی - اسلامی(!) در ائتلاف با کشورهایی چون آمریکا، انگلستان، فرانسه و البته خود رژیم صهیونیستی، با به پرواز درآوردن جنگنده‌های خود، تعدادی از پهپادهای ایرانی را رهگیری کرد. همچنین آسمان خود را در اختیار سنتکام گذاشت؛ اقدامی که واکنش منفی و البته گسترده‌ای را در سراسر جهان اسلام بویژه در میان ملت‌های عربی در پی داشت.
در حالی که رژیم اشغالگر قدس نیز اذعان کرد اردن در کنار انگلستان و ایالات متحده، در رهگیری پهپادهای ایرانی مشارکت داشته است، دولت اردن با اعلام اینکه «صرفا اشیای خارجی را در حریم هوایی این کشور، برای حفاظت از شهروندان و مناطق مسکونی رهگیری کردیم... برخی ترکش‌ها نیز سقوط کرد اما هیچ خسارت یا آسیب قابل توجهی گزارش نشده است»، سعی کرد موضع بی‌طرفانه‌ای اتخاذ کرده و خود را تبرئه کند اما در همان زمان برخی مقامات و مسؤولان کشورمان به اردن هشدار دادند نباید در زمین اسرائیل و حامیانش بازی کند واکنش شدید ایران به اردن تا به آنجا پیش رفت که عنوان شد نیروهای مسلح ایران تهدید کرده‌اند اگر دولت اردن در عملیات نظامی آینده ایران علیه اسرائیل مداخله کند، اردن می‌تواند هدف آینده باشد. 
در همین باره مهدی سعادتی، عضو وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته بود: «ما به همه کشورهای منطقه از قبل پیام داده و گفته بودیم هر نوع همکاری با رژیم صهیونیستی برای آنان عواقبی را به دنبال خواهد داشت. متأسفانه اردن با رژیم صهیونیستی همراهی داشت و حتما پشیمان خواهد شد».
وحید جلال‌زاده، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود: «اردن میزبان ستاد فرماندهی سنتکام و پدافند هوایی علیه پهپادها و موشک‌هایی شد که در چارچوب عملیات «وعده صادق» ایران پرتاب شدند و آنها تلاش کردند با آن مقابله کنند و ما پیام روشنی به اردن دادیم و از آنها خواستیم درباره آن توضیحات شفافی بدهند».
هشدار ایران باعث شد چند روز پس از انجام عملیات «وعده صادق»، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در تماس تلفنی با شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر وقت امور خارجه کشورمان بگوید «اسرائیل هم در پاسخ احتمالی خود به ایران نخواهد توانست از حریم هوایی اردن استفاده کند». این تماس الصفدی در همان زمان توانست تا حدی از تنش‌های به وجود آمده بین ۲ کشور بکاهد.
* هشدار جدی ایران به کشورهای منطقه
با گذشت 3.5 ماه از عملیات «وعده صادق»، روز بعد از مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان که اردن نیز نماینده‌ای به این مراسم فرستاده بود، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران ترور شد و به شهادت رسید. این بار برخلاف حمله اسرائیل به کنسولگری کشورمان در دمشق، به سرعت حدس و گمان‌ها به سمت انتقام حتمی ایران پیش رفت اما با تجربه‌ای که از همراهی برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی در مقابله با عملیات «وعده صادق» کسب شده بود، ایران به شکلی کاملا جدی به کشورهای منطقه هشدار داد از هرگونه همکاری با این رژیم جعلی خودداری کنند. آنطور که برخی فعالان رسانه‌ای در فضای مجازی نوشته‌اند، ایران به کشورهای عرب منطقه هشدار داده اگر آسمان خود را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهند، هدف مشروع خواهند بود.
پس از پیام مقام معظم رهبری در همان روز شهادت اسماعیل هنیه با این مضمون که «خونخواهی» میهمان عزیز را وظیفه خود می‌دانیم، بسیاری از مقامات کشورمان نیز در یک موضع‌گیری واحد، از انتقام سخت از اسرائیل سخن گفتند. چنانکه رئیس‌جمهور هم در پیامی با تاکید بر خونخواهی شهید هنیه گفت: «این جنایت در تهران و هنگامی انجام شد که برادر عزیزمان شهید اسماعیل هنیه، میهمان رسمی رئیس‌جمهور و دولت جمهوری اسلامی بود و برای شرکت در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری به ایران سفر کرده بود. جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی بزودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید».
با بروز نشانه‌های حتمی انتقام ایران، رایزنی‌ها در منطقه شروع شد و به سرعت افزایش یافت. وزرای خارجه مصر و اردن که هر دو پس از شهادت اسماعیل هنیه، بیانیه‌ای مشترک در «محکومیت ترورهای سیاسی» صادر کرده بودند، نخستین نفراتی بودند که طی 48 ساعت ۲ بار با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه تماس تلفنی برقرار کردند و چون این تماس‌ها کافی نبود، وزیر خارجه اردن شخصا به تهران آمد تا با مقامات کشورمان رایزنی کند. 
* الصفدی در ایران دنبال چه بود؟
بعد از نقش مخربی که اردن در عملیات «وعده صادق» ایفا کرد، سفر ایمن الصفدی، معاون نخست وزیر و وزیرخارجه این کشور به ایران آن هم در شرایطی که منطقه و حتی سراسر جهان در انتظار انتقام سخت ایران به سر می‌برند، باعث ایجاد حدس و گمان‌های بسیاری شد. الصفدی وزیر خارجه کشوری است که در 10 سال گذشته، رابطه آن با ایران تقریبا قطع شده بود. اما او ناگهان دیروز به ایران آمد تا هم ابلاغ‌کننده پیام پادشاه این کشور باشد و هم با مرور روابط دوجانبه، درباره برخی مسائل منطقه‌ای با طرف ایرانی رایزنی کند؛ مسائلی که گویا در ۲ بار تماس تلفنی الصفدی با باقری حل نشده و او اصرار دارد برای بار سوم آن هم طی حدود ۲ روز، تلاش دیگری را برای حل آنها به کار بندد.
آنچه مسلم است، اردن به عنوان یکی از متحدان منطقه‌ای آمریکا، سعی دارد پیام این کشور برای درخواست انصراف ایران از خونخواهی شهید هنیه و حمله به اسرائیل را به مقامات کشورمان برساند یا حتی‌المقدور از شدت آن بکاهد. علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه نیز بعد از ۲ بار گفت‌وگوی تلفنی با الصفدی به این نکته اشاره کرده و گفته بود: «عزم ایران برای پاسخگو کردن رژیم جدی است».
از سوی دیگر اردن هشدار ایران مبنی بر عدم دخالت در حمله ایران به اسرائیل را از پیش دریافت کرده و بخوبی می‌داند هرگونه بازی در زمین آمریکا و اسرائیل می‌تواند عواقب خطرناکی برای این کشور داشته باشد. چه بعد از عملیات «وعده صادق» و چه پس از شهادت اسماعیل هنیه و مسلم شدن پاسخ ایران به این ترور، اردن هشدارهایی را دریافت کرده است که باعث شده وزیر خارجه‌اش تلاش‌های خستگی‌ناپذیری برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی از خود نشان دهد.
در همین باره «سمیر شوهانی» سردبیر بخش‌های خبری العالم که کارشناس مسائل ایران نیز هست، گفته است: این سفر پس از آن انجام می‌شود که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ترور شهید هنیه را حتما پاسخ خواهد داد. اردن در عملیات «وعده صادق» با باز گذاشتن حریم هوایی خود برای آمریکا و رژیم صهیونیستی، امکان رهگیری موشک‌های ایرانی را قبل از ورود به اراضی اشغالی برای آنها فراهم کرد.
همچنین شوهانی به نقل از منابع اردنی گفته وزیر خارجه این کشور در این سفر تأکید خواهد کرد امان به هیچ کشوری اجازه استفاده از خاک اردن برای حمله به کشورهای دیگر را نخواهد داد، سپس با مقامات ایرانی درباره ماهیت پاسخ ایران یا آرام‌سازی تنش‌های موجود گفت‌وگو خواهد کرد، نکته سوم هم مربوط به عملکرد اردن در صورت استفاده ایران از موشک و پهپاد برای حمله به رژیم صهیونیستی است و اینکه آیا اردن این بار هم در ائتلاف با آمریکا و انگلیس و فرانسه رو در روی ایران خواهد ایستاد؟ این سوال بسیار مهم است. 
شبکه خبری الجزیره نیز در گفت‌وگو با یک مقام ایرانی که نامش فاش نشد، در پی پاسخ به سوال چرایی سفر الصفدی به ایران برآمد. این مقام کشورمان در پاسخ گفت: در سفر روز یکشنبه ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن به ایران، ۲ پیام تحویل خواهد شد که یکی از سوی پادشاه این کشور است و دیگری از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی. این مقام ایرانی همچنین بیان کرد: اینکه تهران عدم واکنش یا واکنش نمادین را بپذیرد مطرح نیست و هر واکنشی شدید و دردناک خواهد بود. اسرائیل حاکمیت ما را به شکل گسترده نقض کرده و هم‌اکنون میانجی می‌فرستد و این موضوع منتفی است. اسرائیل تلاش می‌کند تهران را به سمت عدم واکنش سوق دهد و هدفش این است که ما را به شکل یک کشور ضعیف و بدون بازدارندگی نشان دهد. وی تصریح کرد: اسرائیل همه تابوها را زیر پا گذاشته است و باید بهای آن را بپردازد و ما شک نداریم این بها برای آن سنگین خواهد بود.
در یک نگاه کلی الصفدی در مرحله اول قصد دارد طبق خواسته آمریکا و رژیم صهیونیستی، اوضاع را آرام کند اما اگر موفق نشد، روی تمامیت ارضی و حریم هوایی خود تاکید خواهد کرد. در حالی که مسلما این کشور با در اختیار گذاشتن حریم هوایی خود به سنتکام در عملیات «وعده صادق»، چندان در این باره صادق نیست. در نهایت اردن که سعی دارد نقش بی‌طرفانه‌ای در این منازعه بازی کند، بخوبی می‌داند احتمالا بزودی آسمان این کشور دوباره مثل بامداد 26 فروردین‌ شاهد غرش موشک‌ها و پهپادهای ایرانی خواهد بود، لذا این بار نمی‌تواند براحتی و با عنوان اینکه قصد داشته از حریم هوایی خود دفاع کند، از مسؤولیت کمک به رژیم اسرائیل شانه خالی کند.
به نظر می‌رسد وزیر خارجه اردن و دیگر مقامات این کشور باید به جای اینکه مصرانه در پی رایزنی با طرف ایرانی باشند، به پاسخ این سوال بیندیشند: این بار هم قصد دارند در ائتلاف با آمریکا و متحدانش باشند یا هشدارهای ایران را جدی گرفته و خود را به معنای واقعی کلمه در حمله ایران به رژیم صهیونیستی کنار بکشند؟

Page Generated in 0/0062 sec