printlogo


کد خبر: 287985تاریخ: 1403/5/16 00:00
اخبار

عرضه چاپ ششم «قلم سرنوشت» در کتابفروشی‌ها
کتاب «قلم سرنوشت» نوشته جعفر شهری‌باف توسط انتشارات معین به تازگی به چاپ ششم رسیده است. این کتاب آخرین اثر زنده‌یاد شهری است که شرحی از زندگانی خودش است. «قلم سرنوشت» پس از 2 رمان «شکر تلخ» و «گزنه» که به شرح دوره کودکی و نوجوانی اختصاص دارد به نگارش درآمده و به دوره میانسالی شهری‌باف می‌پردازد. این اثر زندگی مرحوم شهری و رنج‌ها و مصایبی است که با آنها دست به گریبان بوده است.
جعفر شهری‌باف متولد ۱۲۹۳ در عودلاجان تهران و درگذشته ۶ آذر ۱۳۷۸ در تهران، از نویسندگان ایرانی و پژوهنده تاریخ تهران بود. شهری در 2 مجموعه طهران قدیم (۵ جلد) و تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم (۶ جلد)، حال و هوای تاریخی تهران را با جزئیاتش بیان می‌کند. دیگر اثر او، قند و نمک، مجموعه‌ای از اصطلاحات اصیل تهرانی با توضیحات و پیشینه است. چاپ ششم این کتاب با ۵۸۰ صفحه عرضه شده است.
***
انتشار فراخوان تدوین دانشنامه دفاع‌‌مقدس تهران
مدیر آموزش و پژوهش موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌ مقدس با انتشار فراخوانی از دانشگاهیان، فرهیختگان و پژوهشگران برای همکاری علمی و مطالعاتی در تدوین دانشنامه دفاع ‌مقدس استان‌ تهران دعوت کرد. مهدیه طایفه‌رستمی گفت: به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد دفاع‌ مقدس، فراخوانی برای تدوین دانشنامه دفاع‌ مقدس استان تهران منتشر و از دانشگاهیان، فرهیختگان و پژوهشگران برای همکاری علمی و مطالعاتی در این ‌زمینه دعوت کردیم. وی همچنین درباره محورهای مطالعاتی دانشنامه دفاع‌ مقدس تهران نیز گفت: پژوهش‌های مرتبط با شهدا و اشخاص، پژوهش‌های مرتبط با جغرافیا (شهرها، روستاها، مناطق و...) و یگان‌های نظامی (سپاه، لشکر، تیپ، گردان، و...) در حوزه دفاع‌ مقدس، پژوهش‌های مرتبط در حوزه فرهنگی و سیاسی اجتماعی شامل، کتاب، فیلم، نمایشنامه، تئاتر، نشریات، اماکن مذهبی، مسجد، حسینیه، مصلی، امام‌زاده‌ها و... ، می‌شود.
***
درخواست پروانه ساخت اسپین‌آف «اخراجی‌ها» توسط مسعود ده‌نمکی
مسعود ده‌نمکی که پیش از این ۳ قسمت از سینمایی «اخراجی‌ها» را ساخته است، اکنون پس از ۱۴ سال برای ساخت اسپین‌آف (فصل چهارم) آن درخواست پروانه ساخت داده است‌. اکبر عبدی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، کاظم مادرشاهی، منوچهر آذر، فخرالدین صدیق‌شریف، علی اوسیوند، ارژنگ امیرفضلی، نگار فروزنده، نیوشا ضیغمی، شهره لرستانی، جواد هاشمی، قاسم زارع، عبدالرضا اکبری، مریلا زارعی، سپند امیرسلیمانی و سیروس کهوری‌نژاد از جمله بازیگرانی هستند که در ۳ قسمت «اخراجی‌ها» ایفای نقش کرده‌اند.
قسمت‌های پیشین «اخراجی‌ها» در دوره خود پرمخاطب‌ترین فیلم سال بود و «اخراجی‌ها۲» پرمخاطب‌ترین فیلم دهه ۸۰ شد.«اخراجی‌ها» به روایت داستان زندگی مجید سوزوکی (یکی از اراذل جنوب شهر) می‌پردازد که عاشق دختر یکی از معتمدان محل است و برای به دست آوردن موافقت پدر او با ازدواج آنها عازم جبهه شده و سرانجام به شهادت می‌رسد. در ادامه نیز اتفاق‌هایی را که برای گروه دوستان و همرزمان او می‌افتد روایت می‌کند. «اخراجی‌ها» نخستین فیلم میلیاردی شد که سقف فروش ریالی فیلم‌ها را جا به جا کرد.
***
فراخوانی برای نقش زدن بر دیوارهای تهران
گالری «ترانه باران» درباره اجرای نقاشی‌های دیواری از هنرمندان دعوت به همکاری کرده و بر همین اساس اعلام کرده است: «این موزه ـ گالری در پی اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ترویجی با راهکارهای خلاقانه خود در سطح شهر و کشور قصد اجرای پروژه‌ای شهری در راستای مسؤولیت فرهنگی و اجتماعی خود دارد». این فراخوان همکاری برای اجرای نقاشی‌های دیواری در تابستان ۱۴۰۳ منتشر شده است و در فرآیند اجرا، جداره‌ها از سوی نگارخانه معرفی شده و هنرمند، مجری طرح پیشنهادی خواهد بود. موضوع طرح‌های اجرایی قرار است با بهره‌گیری از نشان و نمادهای هنرهای ایرانی و اسلامی و با امکان به‌کارگیری خطوط ایرانی ـ اسلامی انتخاب شود. به این ترتیب این نگارخانه از هنرمندانِ دارای تجربه در اجرای نقاشی دیواری، فعال در حوزه گرافیتی، دارای توانایی تلفیق و ترکیب فضای سنتی و مدرن و آماده برای انجام کار گروهی، دعوت به همکاری کرده است.
***
آغاز دوره آموزشی شعر «آفتابگردان‌ها»
یازدهمین دوره آموزشی شعر جوان کشور با عنوان «آفتابگردان‌ها» از امروز ۱۶ مرداد در تهران فعالیت خود را آغاز می‌کند. نخستین اردوی آموزشی دوره یازدهم آفتابگردان‌ها با حضور ۸۳ شاعر جوان که پس از گذراندن 2 مرحله ارزیابی آثار و مصاحبه، از استان‌های مختلف کشور به این دوره راه یافته‌اند، از سه‌شنبه ۱۶ تا جمعه ۱۹ مرداد، به مدت 4 روز در فرهنگسرای انقلاب اسلامی تهران برگزار می‌شود. در این دوره آموزشی شاعرانی چون ناصر فیض، علی‌محمد مؤدب، مرتضی امیری‌اسفندقه، میلاد عرفان‌پور، محمدمهدی سیار، علی داوودی، سید وحید سمنانی، مبین اردستانی، نغمه مستشارنظامی و افسانه غیاثوند به تدریس و نقد آثار شاعران می‌پردازند و شاعران دیگری چون یوسفعلی میرشکاک، علیرضا قزوه، زهیر توکلی، سعید حدادیان، سجاد سامانی، حسین زحمتکش، مجتبی حاذق و... نیز در شب شعرهایی که طی برنامه‌های این اردو برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت. شاعران عضو این دوره به مدت یک سال، به صورت رایگان از 3 اردوی آموزشی با حضور استادان برجسته، نقد حضوری، مکتوب و تلفنی آثار خود و سیر مطالعاتی مفید آموزش شعر بهره‌مند خواهند شد.

Page Generated in 0/0062 sec