printlogo


کد خبر: 287992تاریخ: 1403/5/16 00:00
سفر فوری فرمانده سنتکام به تل‌آویو نشان‌دهنده چیست
آمریکا حامی جنایتکار

بازگشت فوری فرمانده سنتکام به خاورمیانه همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه، متعاقب تنش‌آمیزترین گفت‌وگوی جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در مکالمه تلفنی روز شنبه، گویای تقلای دولت دموکرات‌ها برای کنترل سگ هار آمریکا در منطقه است. با این حال این سفر در کنار چندین رخداد دیگر نشان داد روابط 2‌طرف بیش از آنکه به رابطه بایدن و نتانیاهو خلاصه شود، برآمده از روابط نهادی و میان نهادها و مراکز اصلی قدرت است.
شاید در نگاه اول چنین برداشت شود که اختلافات تنها به نتانیاهو و بایدن محدود نشده و حتی بخش مهمی از حزب دموکرات نسبت به جنایات افسارگسیخته رژیم صهیونیستی در غزه موضع منفی دارند، به‌ طوری که دست‌کم 128 نماینده این حزب با وجود فشارهای لابی یهودی از حضور در سخنرانی اخیر نخست‌وزیر رژیم در کنگره آمریکا خودداری کردند که مهم‌ترین این افراد کاملا هریس، معاون فعلی رئیس‌جمهور و نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری آمریکا است. با این حال نباید فراموش کرد که خود هریس نیز ساعتی بعد میزبان نتانیاهو بود و با او دست دوستی داد.
 با وجود همه اختلافات سیاسی میان واشنگتن و تل‌آویو  اما  ژنرال مایکل کوریلا،  عالی‌ترین مقام نظامی پنتاگون در رأس مقر فرماندهی ارتش تروریستی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا خود را به تل‌آویو رساند تا این پیام مهم را مخابره کند که روابط راهبردی 2‌طرف حتی فراتر از روابط سیاسی است. او صبح دیروز در نخستین مقصد راهی تل‌آویو شد و سپس به اردن و کشورهای شورای همکاری خلیج‌ فارس خواهد رفت.
چند ساعت پیش‌تر از آن ژنرال لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در یک تماس تلفنی با همتای اسرائیلی‌اش یوآو گالانت بر حمایت آهنین آمریکا از رژیم صهیونیستی در برابر هرگونه پاسخ احتمالی جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله، انصارالله و دیگر گروه‌های مقاومت منطقه تأکید کرد.
پنتاگون در بیانیه‌ای در این باره تصریح کرد: «آنها درباره اقداماتی که وزارت دفاع آمریکا به منظور تقویت حفاظت از نیروهای آمریکایی و حمایت از دفاع اسرائیل و مهار و تنش‌زدایی در منطقه انجام خواهد داد، گفت‌وگو کردند».
رئیس پنتاگون ضمن تاکید بر حمایت آهنین از رژیم صهیونیستی مدعی شد حامی آتش‌بس در غزه و توافق درباره آزادی اسرای اسرائیلی است. این در حالی است که روز جمعه در پی اقدام تروریستی اخیر اسرائیل در به شهادت رساندن رهبر ارشد حماس اسماعیل هنیه در تهران و همچنین به شهادت رساندن فرمانده ارشد حزب‌الله فؤاد شکر، پنتاگون از برنامه خود برای استقرار تجهیزات نظامی بیشتر در منطقه غرب آسیا خبر داده بود. همچنین روزنامه اسرائیل هیوم گزارش داد دولت بایدن به‌ رغم جنگ زرگری با نتانیاهو، تعلیق ارسال بمب‌های یک تنی سنگین «‌ام.کا 83» به فلسطین اشغالی مربوط به قبل از جنگ غزه را جبران کرده و به جای آن بمب‌های نیم‌تنی از همین نوع را برای نیروی هوایی اسرائیل خواهد فرستاد. به نظر می‌رسد در مرحله بعدی، دموکرات‌ها درخواست نتانیاهو برای ارسال بمب‌های یک تنی را هم اجابت کنند، چرا که برای رژیم اشغالگر بویژه در صورت گسترش دامنه جنگ، از اهمیت بالایی برخوردار است.
به نوشته این روزنامه عبری،  آمریکا اخیرا محدودیت‌های تامین تسلیحات اضافی برای اشغالگران را کاهش داده و قصد دارد تسلیحات بیشتری را به انبارهای خود در اسرائیل بفرستد تا این سلاح‌ها به سرعت منتقل شوند تا در زمان لازم برای انتقال آنها از ایالات متحده صرفه‌جویی شود.
اسرائیل هیوم تاکید می‌کند که آمریکا در سخت‌ترین شرایط در کنار اسرائیل ایستاده و کشتی‌های جنگی، هواپیماهای جنگنده و سامانه‌های دفاعی خود را به منطقه می‌فرستد.

Page Generated in 0/0051 sec