printlogo


کد خبر: 287993تاریخ: 1403/5/16 00:00
خط و نشان نخست‌وزیر بریتانیا برای اوباش راستگرا
ماسک، جنگ داخلی در انگلیس حتمی است

نخست‌وزیر انگلیس با محکوم کردن خشونت‌طلبی گروه‌های راست افراطی اعلام کرد دولتش هر آنچه برای بازداشت و محاکمه اوباش لازم باشد انجام خواهد داد. کی‌یر استارمر از حزب محافظه‌کار که کمتر از یک ماه است در خانه شماره 10  خیابان داونینگ مستقر شده،  آشوب‌های اخیر را  «اعمال یک اقلیت کوچک و بی‌فکر» توصیف کرده و خشونت‌طلبی و اوباشگری راست افراطی و نفرت پراکنی آنان را علیه مهاجران عنوان کرد. به گفته استارمر، آنهایی که در شورش‌ها مشارکت داشته باشند، از اقدامات‌شان پشیمان خواهند شد. همان روز وزارت کشور انگلیس، اقدامات فوری برای محافظت از مساجد این کشور اعلام کرد. نخست‌وزیر انگلیس با تاکید بر اینکه ناآرامی‌ها در بریتانیا از کنترل خارج شده، از تصمیم خود برای تشکیل کمیته اضطراری به منظور گفت‌وگو درباره اعتراضات اخیر علیه مهاجران خبر داد.  به گزارش اسکای، متعاقب تلاش کسانی که این شبکه آنان را برای یورش به هتل‌های اسکان پناهجویان در شهر راترهام «راهزنان» خوانده ، نشست کمیته اضطراری موسوم به «جلسه کبرا» دیروز پس از یک هفته ناآرامی برای بررسی وقایع خشونت‌آمیز اخیر و یافتن راه‌های مهار گسترش آن، در دفتر نخست‌وزیری  برگزار شد. به گزارش روزنامه تایمز، از زمان آغاز شورش‌های گسترده علیه حضور مهاجران در انگلیس بیش از 420 نفر در بریتانیا بازداشت شده‌اند. این شورش‌ها پس از حمله با چاقو به کودکان در شهر ساوت‌پورت آغاز شد. در این حمله ضارب 3 دختر نوجوان را در یک جشن کشت و 8 نفر دیگر را زخمی کرد که حال چند نفر از آنان وخیم گزارش شده است. پلیس انگلیس یک نوجوان ۱۷ ساله را به ظن دست داشتن در این حمله و اقدام به قتل بازداشت کرده است. پس از انتشار شایعات مبنی بر مسلمان و مهاجر بودن مهاجم، از هفته گذشته خشونت و آشوب چند شهر بریتانیا را فراگرفت. شورای اسلامی انگلیس تاکید کرده موج اسلام‌هراسی با یک شایعه کذب در اینترنت به ‌راه افتاد و در ادامه نیز با دروغ‌پراکنی و پیوند دادن جنایت در ساوت‌پورت به مسلمانان گسترش یافت. به گفته رسانه‌های انگلیسی، فردی به نام استیون یاکسلی لنون با اسم مستعار تامی رابینسون که رهبری یک تشکل اسلام‌هراس و تشکیلات راست افراطی موسوم به «لیگ دفاع انگلیس» را بر عهده دارد، از طریق شبکه‌های اجتماعی، مردم جزیره را دعوت به شورش علیه مهاجران و مسلمانان می‌کند. لیگ دفاع انگلیس که به نژادپرستی و اسلام‌هراسی شهرت دارد، از سابقه تاریکی در حمایت از رژیم صهیونیستی برخوردار است. با توجه به بسیج هزاران نیروی پلیس برای مقابله با آشوب‌ها و خشونت‌های جاری و در نظر گرفته شدن تدابیر امنیتی گسترده برای مهار این بحران، پلیس هشدار داده ممکن است امکانات لازم برای رسیدگی کامل‌ به سایر جرائم را در مقطع فعلی در اختیار نداشته باشد. 
همچنین دفتر نخست‌وزیر بریتانیا - که کمتر از یک ماه پیش این سمت را بر عهده گرفته است –  اعلام کرد دولت از پلیس حمایت می‌کند تا تمام اقدامات لازم را برای ایمن نگه داشتن خیابان‌ها انجام دهد. جالب اینکه ریچارد دیرلاو، رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (ام‌آی 6) مدعی شد روسیه با انتشار دروغ‌هایی مبنی بر اینکه عامل حمله ساوت پورت یک مهاجر است، به اعتراضات دامن می‌زند. او مدعی شد این اخبار جعلی توسط  تارنمایی به نام Now Channel3 منتشر شده که ظاهرا به روسیه مرتبط است.  سفارت روسیه در انگلیس اما  این اتهامات را رد و این حرف‌ها را ادعاهای دیرلاو برای رد گم کردن عنوان کرده، چرا که او خود از جمله کسانی بود که به بی‌ثباتی کل کشور و مناطق بر اثر به حرکت درآوردن جریان بی‌سابقه پناهجویان کمک کرده است. در همین حال ایلان ماسک، مالک شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس اعتراضات ضد مهاجرتی در انگلیس را که به خشونت کشیده شده، نشانه آغاز جنگ داخلی در جزیره دانست. پس از حمله با چاقو در ساوت‌پورت که منجر به کشته شدن سه کودک و زخمی شدن چندین نفر دیگر شد، چند شهر بریتانیا از جمله لیورپول، ناتینگهام، لیدز، بلفاست (ایرلند شمالی)، استوک - آن - ترنت، بلکپول و هال در هرج و مرج فرو رفت. حمله مزبور توسط اکسل روداکوبانا، یک جوان 17 ساله که در بریتانیا از پدر و مادر رواندایی به دنیا آمده انجام شد. این تراژدی اعتراضات متعددی را برانگیخت. ویدئوهای متعدد در شبکه‌های اجتماعی تظاهرات‌کنندگانی را نشان می‌دهد که شعارهای ضد مهاجرتی و ضد اسلام سر می‌دهند، اماکن عمومی را آتش می‌زنند و آتش‌بازی می‌کنند. بر اثر این وضعیت چند خودرو در آتش سوخته  و چند ساختمان آسیب دیده‌ است. برخی فعالان با پلیس درگیر شده‌اند که منجر به دستگیری ده‌ها نفر و زخمی شدن ماموران شده است. ایلان ماسک، مالک شبکه ایکس ضمن بازنشر یک ویدئوی پربازدید  از  ناآرامی‌های بریتانیا اعلام کرد با توجه به هرج و مرج ناشی از مهاجرت دسته‌جمعی به این کشور و سیاست‌های باز مرزی «جنگ داخلی اجتناب‌ناپذیر است». پادشاهی بریتانیا شامل انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی همانند اتحادیه اروپایی چند سال است با هجوم مهاجران دست و پنجه نرم می‌کند. طبق آمار رسمی، از ژوئن 2023 مهاجرت خالص به این کشور طی 12 ماه گذشته 685000 نفر بوده است که 5 ملیت غالب غیر اتحادیه اروپایی در میان آنها عبارت از هندی (253000)، نیجریه‌ای (141000)، چینی (89000)، پاکستانی (55000) و اوکراینی (35000) بوده‌اند. 
ایوت کوپر، وزیر کشور دولت جدید حزب کارگر انگلیس نیز درباره تظاهرات اخیر هشدار داده است:« افرادی که در بی‌نظمی جنایی و خشونت‌های خیابانی دخیل هستند، باید بهای آن را بپردازند و با شدیدترین مجازات‌های ممکن مواجه خواهند شد».

Page Generated in 0/0072 sec