printlogo


کد خبر: 287997تاریخ: 1403/5/16 00:00
سپاهان - الاهلی امارات در مرحله پلی‌آف آسیا
عملیات صعود

تیم فوتبال سپاهان ایران در نخستین مسابقه پلی‌آف آسیایی خود امشب ساعت 19:45 در ورزشگاه نقش جهان اصفهان به مصاف تیم شباب الاهلی امارات می‌رود. سپاهان در نخستین مسابقه پلی‌آف میزبان تیم شباب الاهلی است؛ تیمی که با نایب‌قهرمانی لیگ امارات به این مرحله صعود کرده و فصل آماده‌سازی پرهزینه‌ای را در اتریش داشته است. سپاهان ایران فصل را با قهرمانی در جام حذفی به پایان رساند تا هوادارانش را راضی کند و در فصل نقل و انتقالات تابستانی هم بهترین خریدها را انجام داد؛ از مهدی لیموچی گرفته تا حسین گودرزی، جواد آقایی‌پور و صالح حردانی و امین حزباوی. با این حال برخی کارشناسان می‌گویند این ستاره‌های جوان تجربه بین‌المللی زیادی ندارند و ممکن است پر کردن جای نفراتی چون رامین رضاییان، فرشاد احمدزاده، امید نورافکن و میلاد زکی‌پور خیلی راحت و سریع انجام نشود. سپاهان امشب حکم تیم‌ ملی را برای فوتبال کشورمان دارد و همه اهالی فوتبال دوست دارند قطب زرد فوتبال کشورمان نخستین بازی پلی‌آف را در آسیا با پیروزی پشت سر بگذارد. روی کاغذ سپاهان یک سر و گردن از تیم اماراتی بالاتر است و هم از نظر انفرادی تک تک بازیکنان سپاهان باکیفیت‌تر از الاهلی هستند و هم از نظر تیمی هم سپاهان منسجم و هجومی است اما در بخش دفاع سپاهان اشکالاتی دارد که امیدواریم با آمدن بازیکنانی نظیر حزباوی، گودرزی و حردانی خط دفاع هماهنگ‌تر و منسجم‌تر از قبل شده باشد.
نبرد ۲ تیم در واقع جدال تاکتیکی مربیان پرتغالی است؛ یک طرف مورایس خوش‌برخورد و متین روی نیمکت سپاهان نشسته و در سمت دیگر هم پائولو سوسا هموطنش هدایت الاهلی را بر عهده دارد. سپاهان اردوی خوبی در ترکیه برگزار کرد و حالا می‌خواهد در نخستین بازی رسمی فصل جدید هوادارانش را در ورزشگاه نقش‌جهان خوشحال کند؛ هوادارانی متعصب که یار دوازدهم زردپوشان ایران هستند و با تشویق‌های مهیج و پرشورشان می‌توانند شرایط را برای پیروزی شاگردان مورایس فراهم‌ کنند. الاهلی ۲ ملی‌پوش کشورمان را نیز در اختیار دارد؛ یکی سعید عزت‌اللهی، هافبکی که به احتمال بسیار زیاد  به دلیل مصدومیت غایب باشد و  دیگری سردار آزمون که به تازگی به این تیم پیوسته و شاید مقابل سپاهان فرصت بازی به او نرسد، زیرا در اردوی پیش‌فصل الاهلی حضور نداشته است. سپاهان در صورت پیروزی در این مسابقه سه‌شنبه آینده 23 مرداد در قطر باید به مصاف الغرافه برود و برنده آن مسابقه به لیگ نخبگان صعود خواهد کرد. داور این دیدار کیم جونگ هیوک از کره است که پارک کیونیونگ و ژانگ ژونگ پیل و کیم ووسونگ دیگر هموطنانش کمک داوران مسابقه هستند.
* باسابقه‌ترین ایرانی لیگ قهرمانان
فتح جام حذفی به سپاهان کمک کرد به مسیر حضورش در لیگ قهرمانان آسیا، یک مسیر دیگر اضافه کند: لیگ نخبگان. آنها می‌توانند خودشان را به نخستین دوره لیگ الیت آسیا برسانند، اگر از ۲ بازی پلی‌آف
پیش ‌روی‌شان (برابر شباب الاهلی در خانه و برابر الغرافه در قطر) سربلند بیرون بیایند. سپاهان، سابقه حضور در جام باشگاه‌ها و جام برندگان جام آسیا را ندارد و فقط در لیگ قهرمانان حضور داشته است. آنها در بدبینانه‌ترین حالت، فصل بعد را در لیگ قهرمانان و به عنوان یکی از تیم‌های سید اول سپری خواهند کرد ولی اگر برنده 2 بازی پلی‌آف شوند، آنگاه یکی از 6 تیم سید 2 لیگ نخبگانخواهند بود.
سپاهان، باسابقه‌ترین تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیاست. آنها 14 دوره در این بازی‌ها حاضر بودند، در حالی که این عدد برای استقلال 12 و برای پرسپولیس 11  است. سپاهان 98 بازی در لیگ قهرمانان انجام داده که این عدد برای پرسپولیس 85 و برای استقلال 83 (با احتساب بازی‌های پلی‌آف لیگ قهرمانان، 92) است.
 سپاهان، نخستین تیم ایرانی بود که توانست خودش را به فینال لیگ قهرمانان برساند: سال 2007. تیم‌های ایرانی تا به حال سابقه قهرمانی در این بازی‌ها را ندارند، در حالی که 4 بار یک پای فینال بوده‌اند. نخستین حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا به سال 2004 بازمی‌گردد و آنها در 2 دهه اخیر، 13 بار دیگر در این بازی‌ها حضور داشتند. در کارنامه سپاهان، 2 شکست انضباطی دیده می‌شود: برابر السد قطر به دلیل بازی کردن رحمان احمدی محروم و برابر الاتحاد عربستان که هر ۲ بازی هم در اصفهان بود.
 سپاهان 98 بازی در لیگ قهرمانان آسیا انجام داده و هیچگاه هم کارش را از پلی‌آف شروع نکرده است. آنها در این تعداد بازی، چنین کارنامه‌ای را ثبت کرده‌اند: 42 برد، 19 مساوی، 37 باخت، 146 گل زده، 129 گل خورده. زلاتکو کرانچار با 21 بار نشستن روی نیمکت سپاهان در بازی‌های آسیایی، نفر اول لیست مربیان است و پس از او قلعه‌نویی قرار دارد. مورایس سابقه 8 بار سرمربیگری سپاهان در این بازی‌ها را دارد و قطعا به عدد 9 خواهد رسید. حضور سپاهان در لیگ الیت، مورایس را با 18 بار نشستن روی نیمکت آنها به نفر دوم فهرست تبدیل خواهد کرد. بهترین گلزن آسیایی سپاهان، محمود کریمی است که 11 گل زده. روی پله بعدی، مهدی سیدصالحی با 10 گل قرار دارد. سپس نوبت به رسول خطیبی، جواهیر سوکای و عماد رضا می‌رسد که 7 گل زده‌اند. هادی عقیلی و ابراهیم توره 6 گله هستند و احمد جمشیدیان، رامین رضاییان و برونو سزار هم 5 بار دروازه رقبا را باز کرده‌اند. سپاهان 4 بار هم با اشتباه بازیکنان حریف به گل رسیده است. تنها هت‌تریک سپاهان در بازی‌های آسیایی را رسول خطیبی در بازی با الوحده سوریه رقم ‌زده است. از لیست بازیکنان حال حاضر سپاهان، تنها 3 نفر با پیراهن این تیم در بازی‌های آسیایی گل زده‌اند: رضا اسدی، محمد دانشگر و محمدجواد حسین‌نژاد.

Page Generated in 0/0061 sec