printlogo


کد خبر: 288009تاریخ: 1403/5/16 00:00
اخبار

حرکت نخستین کشتی حامل زائران اربعین از خرمشهر به بصره در ۲۰ مرداد
رئیس ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی در نشست این ستاد با حضور اعضا و نمایندگان حاضر در جلسه، زمان حرکت نخستین کشتی حامل زائران اربعین از خرمشهر به بصره را شنبه هفته آینده مورخ ۲۰ مردادماه (۵ صفر) اعلام کرد.
سیدکمال هادیانفر گفت: در جریان سفر به نجف و مذاکره با مقامات کشور عراق توافقات خوبی در شقوق چهارگانه حمل‌ونقل حاصل شد و طرف عراقی نیز موارد مورد توافق را به دستگاه‌های مسؤول خود ابلاغ کرد.
وی از حرکت نخستین کشتی حامل زائران اربعین حسینی از بندر خرمشهر به بندر بصره خبر داد و گفت: طبق توافق با طرف عراقی این اتفاق شنبه هفته آینده مورخ ۲۰ مردادماه (۵ صفر) رخ می‌دهد.
معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید نرخ بلیت کشتی خرمشهر - بصره طوری در نظر گرفته شود که استفاده از این خط دریایی مورد استقبال زوار قرار بگیرد.
معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تعداد زائران اربعین حسینی نسبت به سال قبل گفت: طبق پیش‌بینی‌ها بالغ بر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر امسال در مراسم اربعین شرکت می‌کنند که سهم خودروی شخصی ۶۲ درصد و سهم ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی ۳۸ درصد است.
***
تخصیص ارز طبق سهمیه قانونی تأمین شده است
بانک مرکزی از اول فروردین تا ۱۲ مردادماه امسال بالغ بر ۵ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو تخصیص داده و تأمین ارز کرده است. بر اساس قانون، میانگین سهمیه ارزی ماهانه کالاهای اساسی و دارو برای سال ۱۴۰۳ معادل 1.25 میلیارد دلار است، لذا تخصیص و تأمین ارز تا تاریخ ۱۲ مردادماه متناسب با سهمیه ارزی تعیین‌ شده انجام شده است.
علی طرزعلی، معاون مرکز مبادله طلا و ارز درباره روند تأمین ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو گفت: طبق تبصره ۴ بند الف قانون بودجه سال ۱۴۰۳، دولت و دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجازند 13 میلیارد و 600 میلیون یورو معادل حدود ۱۵ میلیارد دلار برای واردات صرفا کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی که فهرست آن تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به تصویب هیات وزیران می‌رسد به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، به نرخ ترجیحی اختصاص دهند.
***
بازگشت دلار به کانال قبلی در روزهای آینده
نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز گفت: نوسان بازار ارز و طلا صرفا بر اساس شوک سیاسی ایجاد شده و علت اقتصادی ندارد، بنابراین آثار آن موقت و گذراست، در نتیجه با آرام ‌شدن شرایط، نرخ ارز به کانال قبلی خود بازمی‌گردد.
اصغر سام‌زاده، فعال بازار طلا و از مسؤولان استانی این اتحادیه، درباره آثار ترور اسماعیل هنیه بر بازارهای مالی مانند طلا و ارز گفت: به دنبال ترور فرمانده ارشد حماس، بازار ارز نوسان اندکی را تجربه کرد که کنار آن بازار طلا نیز روند صعودی به خود گرفت، البته باید بگوییم این رخداد بر اونس جهانی طلا نیز اثرگذار بود و باعث جهش آن شد.
***
تبعیض شرکت‌های پیمانکاری در حق کارگران
عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران با اشاره به اینکه کارگران ۳ دسته مطالبه حیاتی و اساسی دارند، گفت: دستمزد عادلانه، تأمین سبد معیشت، تشکل‌یابی صنفی کارگران و امنیت شغلی برای کارگران مهم است.
علیرضا میرغفاری، عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران با اشاره به دستمزد عادلانه افزود: مطابق ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد باید مطابق تورم هر سال افزایش یابد. شرط اول که در ماده ۴۱ قانون کار به آن اشاره شده است به منظور حفظ قدرت خرید کارگران است. در تبصره ۲ ماده ۴۱ اشاره شده است که حداقل دستمزد باید به گونه‌ای باشد که نیازهای خانواده را که سبد معیشت است تأمین کند. در سبد معیشت ابعاد مختلفی از جمله اقلام خوراکی و آشامیدنی است. سبد معیشت همچنین شامل اقلام خوراکی، آشامیدنی، مسکن و بهداشت و درمان و آموزش‌و‌پرورش است. دستمزد دچار یک سرکوب پیوسته شده و حداقل دستمزد نه تنها مطابق تورم افزایش نیافته است، بلکه کمتر از تورم بوده است و قدرت خرید را کاهش داده است. اگر با همین رویه پیش برویم امیدی به این نیست که با ساختار فعلی بتوانیم حفظ قدرت خرید و حرکت به سمت تأمین سبد معیشت را طی کنیم.
***
نیمی از تهرانی‌ها پاداش صرفه‌جویی برق گرفتند
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران گفت: نیمی از مشترکان خانگی برق شهر تهران به دلیل صرفه‌جویی در مصرف برق، مشمول دریافت پاداش شده‌اند.
کامبیز ناظریان با بیان اینکه همراهی مشترکان، عاملی بسیار تأثیرگذار در حفظ پایداری شبکه برق است، گفت: از مجموع قبوض برق صادرشده از ابتدای خردادماه تاکنون بالغ بر 1.5 میلیون مشترک برق خانگی شهر تهران به دلیل صرفه‌جویی در مصرف برق، مشمول دریافت پاداش شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: این رقم به معنای آن است که از هر ۲ مشترک، یک مشترک در بخش خانگی در شهر تهران موفق شده مصرف برق خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش دهد و پاداش ریالی در قبض برق خود دریافت کند.
وی ضمن قدردانی از همراهی شهروندان تهرانی از آنان درخواست کرد با تداوم این همکاری به صنعت برق کشور در گذر از تابستان بسیار گرم امسال کمک کنند.

Page Generated in 0/0053 sec