یمن در جنوب و جیبوتی در شمال بر بابالمندب به عنوان یکی از مناطق سوقالجیشی دنیا مسلط هستند. ساحل یمن بیش از 2000 کیلومتر امتداد دارد و این کشور مشرف به تنگه حیاتی بابالمندب است. این تنگه دریای سرخ را به خلیج عدن و سپس به دریای عرب و اقیانوس هند وصل میکند. تنگه بابالمندب در باریکترین نقطه ۱۸ مایل عرض دارد و تردد نفتکشها را به ۲ کانال به عرض ۲ مایل برای محمولههای ورودی و خروجی محدود میکند؛ کشتیهایی که از اقیانوس هند پس از گذر از بابالمندب و عبور از طول دریای سرخ میتوانند راه خود را از کانال سوئز به سوی مدیترانه ادامه دهند.
اهمیت بابالمندب و دریای سرخ برای رژیم صهیونیستی
کشتیهای کانتینری که کالاهایی از جمله کفش، پوشاک، مبلمان و کالاهای برقی را به اسرائیل میآورند، از تنگه بابالمندب به دریای سرخ وارد میشوند و از آنجا به بندر ایلات در منتهیالیه سرزمینهای اشغالی میرسند. واردات و صادرات آسیایی حدود یکچهارم کل تجارت خارجی رژیم را تشکیل میدهد که عمدتا از طریق مسیرهای دریای سرخ ترانزیت میشود.
***
حجم تجارت دریایی خارجیها با اسرائیل بالغ بر ۴۰۰ میلیارد شکل در سال
۹۹ درصد واردات از طریق دریا و کشتی
۳۰ درصد از مسیر دریای سرخ
۴۰ درصد از کانال سوئز
12 درصد حجم تجارت جهانی
ترانزیت روزانه ۴ میلیون بشکه نفت
***
اهمیت اقتصادی
تنگه بابالمندب ارتباطات سریع و کمهزینه میان قاره آسیا و اروپا و از اروپا به آمریکا را ممکن کرده است.
***
30 درصد ترافیک کشتیهای کانتینری جهان
عبور 25000 کشتی
۷ درصد تجارت دریایی
***
بسته شدن تنگه برای رژیم به معنای متوقف شدن مبادلات به ارزش ۱۵ میلیارد دلار
***
محصولات غذایی مانند روغن، غلات و بسیاری از محصولات تجاری دیگر نیز از همین کانال وارد اروپا میشود.
***
با بسته شدن بابالمندب، کشتیهای رژیم اسرائیل باید قاره آفریقا را کاملا دور بزنند. تاخیر در عرضه مواد اولیه و کالا به دست اسرائیلیها میتواند به سایر بخشهای صنعت در فلسطین اشغالی گسترش یابد.