printlogo


کد خبر: 288018تاریخ: 1403/5/16 00:00
معترضان وارد محل اقامت رئیس دولت شدند
فرار نخست‌وزیر بنگلادش

نخست‌وزیر بنگلادش در پی اعتراضات خونین، پس از 15 سال از سمت خود استعفا و از این کشور فرار کرد. به گفته رسانه بنگال، شیخ حسینه واجد وقتی با حمله هزاران نفر از دانشجویان خشمگین به سوی محل اقامت خود در داکا مواجه شد به همراه خواهرانش به مکانی امن انتقال یافت و سپس با بالگرد نظامی به شهر آگارتالا هندوستان رفت. هزاران نفر از معترضان دیروز بنا به فراخوان قبلی به خیابان‌های داکا ریختند و پس از یورش به سمت کاخ نخست‌وزیری، آن را اشغال کردند. تصاویر منتشرشده شمار زیادی از معترضان جوان را در این محل نشان می‌دهد که در حال غارت و تخریب اموال موجود در آن هستند. 
این  اتفاق یک روز پس از کشته شدن 95 نفر شامل 14 پلیس در اعتراضات خونین داکا رخ داد. این بالاترین تعداد تلفات در یک روز از زمان آغاز اعتراضات ضد دولتی در یک ماه گذشته بود. خانم واجد در مصاحبه‌های خود معترضان را تروریست معرفی کرده بود و وزیر دادگستری بنگلادش نیز درخواست استعفای نخست‌وزیر را امری ناعادلانه خواند. دانشجویان بنگلادشی از حدود یک ماه قبل در اعتراض به سیاست‌های جدید دولتی در راستای تخصیص امتیازات شغلی و استخدامی به خیابان‌ها آمدند. این امتیازات جدید به بستگان شرکت‌کنندگان در جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان در سال 1971 تعلق می‌گرفت که در پی این تظاهرات، امتیازات مربوط لغو شد اما با این وجود معترضان در موج جدید تظاهرات بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و خواستار استعفای شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش شدند. صبح روز دوشنبه ده‌ها هزار نفر در پی فراخوان جدید از سراسر کشور به سمت داکا و کاخ نخست‌وزیری حرکت و آن را اشغال کردند. جو پایتخت متشنج است و دولت 3 روز اعلام تعطیلی کرده و ورودی‌ها به شهر داکا مسدود و اینترنت به طور کامل قطع شده است. در اعتراضات یک ماه اخیر دست‌کم ۳۰۰ نفر جان باخته‌اند. کشور مسلمان‌نشین بنگلادش با جمعیت ۱۷۰ میلیون نفری همچنین به واسطه بحران شدید بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، شاهد اعتراضات دانشجویی است. خبر فرار نخست‌وزیر 76 ساله از سوی فرمانده ارتش این کشور اعلام و تایید شد. ژنرال وکرالزمان ضمن اعلام این مطلب در یک نطق تلویزیونی تصریح کرد که مذاکرات برای تشکیل یک دولت موقت انتقالی در حال انجام است. 
فرمانده ارتش بنگلادش تصریح کرد تصمیم برای تشکیل دولت موقت «پس از نشست ارتش با نمایندگان همه احزاب سیاسی اتخاذ شد». پسر شیخ حسینه از نیرو‌های امنیتی خواسته است مانع به قدرت رسیدن هر دولت غیرمنتخب شوند. خانم واجد بزرگ‌ترین فرزند شیخ مُجیب‌الرَحمن بنیان‌گذار کشور بنگلادش است که در انتخابات سراسری بهمن پارسال برای پنجمین بار به نخست‌وزیری انتخاب شد. او دهمین نخست‌وزیر این کشور است و طولانی‌ترین دوره ریاست دولت در جهان به عنوان یک خانم را در تاریخ معاصر به نام خود ثبت کرده بود. 

Page Generated in 0/0050 sec