printlogo


کد خبر: 288028تاریخ: 1403/5/17 00:00
اخبار

مهدی آشنا مدال طلای جشنواره عکس «تیان‌شان» را گرفت
مهدی آشنا از عکاسان شناخته‌شده در حوزه سینما، تئاتر و مستند اجتماعی، توانست مدال طلای جشنواره بین‌المللی عکس «تیان‌شان» را از آن خود کند. جشنواره بین‌المللی عکس «تیان‌شان» در قرقیزستان برگزار شده و دارای مجوز (پاتروناژ) شماره ۴۵۰/۲۰۲۴ فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی FIAP و Salon.Photo 086-2024 است. عکاسان در این مسابقه و انتخاب آنها، برای دریافت درجه‌های هنری (القاب) بین‌المللی هنرمند آن محاسبه خواهد شد. تیان‌شان به معنای کوه‌های بهشت یا کوه بهشتی، رشته‌کوهی است که در آسیای مرکزی واقع شده و بلندترین قله در تیان‌شان جنیش چوکوسو با ۷۴۳۹ متر ارتفاع است. پایین‌ترین نقطه آن، فرورفتگی تورپان است که ۱۵۴ متر زیر سطح دریا قرار دارد. این نام در زبان چینی، تیان‌شان، به احتمال زیاد ترجمه مستقیم نام سنتی قرقیزستان برای کوه‌ها، Teñir Too است. در کنفرانس میراث جهانی در سال ۲۰۱۳، بخش شرقی تیان‌شان در منطقه سین‌کیانگ در غرب چین به عنوان میراث جهانی ثبت شد، سپس در سال ۲۰۱۶ بخش غربی در قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان در این فهرست ثبت شد.
***
خواننده «ماکان بند» هم بازیگر تئاتر شد!
تمرین‌های نمایش «تیتانیوم» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اشکان درویشی آغاز شده است تا بعد از اخذ مجوزهای لازم از شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه برود.
در این نمایش لاله صبوری، شیوا خسرومهر، علیرضا نائینی، حامد تهرانی، مازیار مهرگان، مهربانو باطبی، تکتم اخجوانی، آرزو جعفری و حسین جاهد ایفای نقش می‌کنند. امیر مقاره خواننده گروه موسیقی «ماکان بند» نیز نخستین بازیگری خود در عرصه تئاتر را در «تیتانیوم» تجربه می‌کند.
دیگر عوامل «تیتانیوم» عبارتند از: مجری طرح: مهشید خسروی، موسسه خیریه فرشته‌های بهشتی، مشاور پروژه: مسعود ملکوتی‌نیا، دراماتورژ و بازنویسی متن: سامان شمس، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، مشاور تبلیغات: مریم رودبارانی، موشن‌گرافی: جاوید علیپور، طراح پوستر و لوگو تایپ: محمد تقی‌پور، مدیر اجرایی: حسین عباسی. زمان آغاز بلیت‌فروشی و اجرا، همچنین محل اجرا به‌زودی اعلام می‌شود.
***
«صید لحظه عاشقی» در اربعین
دبیرخانه چهارمین رویداد فیلم کوتاه عاشورایی تصویر دهم در راستای اشاعه فرهنگ عاشورا از عزاداران حسینی داخلی و خارجی حاضر در پیاده‌روی اربعین دعوت می‌کند با ثبت و ضبط صحنه‌های ماندگار ۲ دقیقه‌ای و بارگذاری فیلم در سامانه رویداد به آدرس tasvir10.com در بخش ویژه «صید لحظه عاشقی» شرکت کنند. مهلت ارسال آثار تا پایان شهریور تعیین شده است و از میان تصاویر ارسالی ۱۰ برگزیده انتخاب و طی مراسمی همزمان با میلاد حضرت زینب (س) در ۱۷ آبان‌ علاوه بر لوح تقدیر به هر نفر ۵۰۰ دلار اهدا خواهد شد. چهارمین رویداد فیلم کوتاه عاشورایی تصویر دهم که فراخوان بخش‌های اصلی آن متعاقباً منتشر خواهد شد به مدیریت مجید مجیدی و دبیری محمد رهبر توسط مؤسسه فرهنگی خیریه راه ایمان و همراهی عتبه مقدسه حسینی برگزار می‌شود.
***
یک میلیارد دقیقه تماشای کارتون در اینترنت
بر اساس آمار رسمی ثبت‌شده در سایت «آپارات»، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا میانه مرداد، مجموع بازدیدها از دسته کارتون‌ها و انیمیشن‌ها به عدد بیش از یک میلیارد دقیقه رسیده است. نکته قابل‌توجه اینکه نزدیک به ۳۰۰ میلیون دقیقه از این آمار مربوط به ابتدای تیر تاکنون است و به ‌نظر می‌رسد در ادامه تعطیلات تابستانی، ویدئوهای انیمیشنی و کارتونی با سیر صعودی تماشا مواجه خواهند شد. در میان انیمیشن‌های پرمخاطب همچنان «باب اسفنجی» صدرنشین فهرست بیشترین جست‌وجو و تماشا بوده است و بعد از آن انیمیشن‌هایی همچون «مرد عنکبوتی»، «دختر کفشدوزکی»، «کوکو ملون» و «سگ‌های نگهبان» رکورددار بیشترین جست‌وجو در این سایت هستند.
***
دبیر اجرایی و مدیران ۲ بخش جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
خیرالله تقیانی‌پور، دبیر چهل‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر طی احکامی جداگانه سعید نجفیان را به‌ عنوان دبیر اجرایی، محمودرضا رحیمی را به‌ عنوان مدیر بخش دیگرگونه‌های اجرایی و ایوب آقاخانی را به‌ عنوان مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره‌ تئاتر فجر منصوب کرد.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این رویداد می‌توانند به سایت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به آدرس https://fitf.theater.ir مراجعه کنند. چهل‌‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری خیرالله تقیانی‌پور بهمن‌ ۱۴۰۳ در تهران برگزار خواهد شد.
***
بازیگر «هالووین» درگذشت
چارلز سایفرس، بازیگر آمریکایی که بیشتر برای بازی در فیلم‌های ساخته جان کارپنتر بویژه فیلم «هالووین» شناخته می‌شود، در ۸۵ سالگی درگذشت. سایفرس ابتدا با جان کارپنتر در فیلم اکشن  «حمله به کلانتری ۱۳» در سال ۱۹۷۶ همکاری کرد که در آن نقش استارکر، یک افسر پلیس را ایفا کرد و پس از بازی در فیلم «هالووین» (۱۹۷۸) که یکی از معروف‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما به شمار می‌رود، در فیلم ترسناک  «مه» در سال ۱۹۸۰ و فیلم  «فرار از نیویورک» در سال ۱۹۸۱ ظاهر شد. فیلم «هالووین» محصول سال ۱۹۷۸، یکی از تأثیرگذارترین و مشهورترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینماست که به کارگردانی جان کارپنتر و نویسندگی کارپنتر و دبرا هیل ساخته شده و چارلز سایفرس در آن نقش کلانتر لی براکت را ایفا کرده است. 

Page Generated in 0/0301 sec