printlogo


کد خبر: 288033تاریخ: 1403/5/17 00:00
دور دنیا

مرکز مطالعاتی آلما:
پاسخ ایران و حزب‌الله اسرائیل را به هم‌می‌ریزد
مرکز اسرائیلی مطالعات و آموزش  آلما در برآوردی از نحوه پاسخ ایران و حزب‌الله به ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی، پیش‌بینی  کرد این عملیات انتقامی بزرگ خواهد بود و شامل حمله همزمان موشکی و پهپادی می‌شود. این مرکز تحقیقاتی ظاهرا غیرانتفاعی که پروژه‌های مشترکی با نهادهای نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی را درباره مسائل راهبردی پیش می‌برد، توسط چند درجه‌دار ارشد ذخیره و بازنشسته ارتش و کارشناسان نظامی مجرب اسرائیل اداره می‌شود. مرکز آلما در برآورد خود آورده است: «تشخیص دقیق شیوه‌ای که  محور شیعی برای پاسخ انتخاب می‌کند، محال است اما برخی سناریوهای احتمالی قابل حدس به شرح زیر هستند: یک احتمال، حمله مشترک متشکل از حمله موشکی و پهپادی و موشک‌های غیرهدایت‌شونده به نقاط حساس در اسرائیل مثل اهداف نظامی و همچنین سکوهای گازی در آب‌های [فلسطین اشغالی در] مدیترانه است که بیشترین احتمال را دارد (اما این تنها سناریو نیست)...ما می‌دانیم که حزب‌الله هزاران موشک و پرتابه نقطه‌زن دارد از جمله موشک‌های ۱۱۰ فاتح که ۳۵۰ کیلومتر بُرد با خطای حدود 10 متر دارد. این موشک‌ها می‌تواند اهداف حیاتی در اسرائیل مثل زیرساخت‌ها و پایگاه‌های نظامی را بزند اگر بر سامانه پدافندی اسرائیل غلبه کند. این موشک‌ها در صورت اصابت خسارت هنگفت وارد خواهد کرد و حس شدید عدم امنیت بین اسرائیلی‌ها ایجاد خواهد کرد که بر روحیه و قدرت ایستادگی ملی اثر خواهد گذاشت. شلیک پرشمار پهپادها و موشک‌های غیرهدایت شونده می‌تواند سامانه پدافندی اسرائیل را خسته کند قبل از آنکه موشک‌های نقطه‌زن شلیک شود». 
بر اساس این تحلیل، حمله هماهنگ ایران و حزب‌الله با پهپاد، موشک و موشک‌های کروز و بالستیک می‌تواند ناآرامی بزرگی در فلسطین اشغالی ایجاد کند. آلما در این باره می‌آورد: «احتمال دارد حوثی‌های یمن نیز در این حمله مشارکت کنند. حتی موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایران می‌تواند با زمانبندی از پیش هماهنگ شده، از یمن هم شلیک شود. احتمالا ارتش ایران هم در کنار سپاه به این حمله ملحق شود. توان ایران و حزب‌الله متکی بر فناوری نظامی پیشرفته ایران از جمله سامانه موشکی، سامانه‌های هدایت‌کننده متعدد و خطوط تولید در ایران است. در مقابل اسرائیل در سامانه پدافند هوایی پیشرفته برتری دارد، از جمله گنبد آهنین (برای موشک‌های کوتاه‌برد)، فلاخن داوود (میان برد) و پیکان 3، باراک 8 و گنبدآهنین دریایی که در عرشه کشتی ساعر 6 نیروی دریایی مستقر است. ائتلاف دفاعی منطقه‌ای که 14 آوریل گذشته در دفاع از اسرائیل شکل گرفت، احتمالا دوباره هم شکل بگیرد». در پایان این گزارش تلاش شده موضع واکنشی ارتش رژیم صهیونیستی در صورت وقوع حمله بزرگ ایران و محور مقاومت  مبنی بر ادامه جنگ رسمیت یابد. 
***
سند ارتش صهیونیستی درباره بانک اهداف حزب‌الله
روزنامه انگلیسی‌زبان تایمز آو اسرائیل، این هفته اقدام به انتشار یک سند ارائه‌شده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به سران مقامات محلی در مناطق شمالی فلسطین کرد. بر اساس این سند، سناریوهای ترسناکی برای جنگ با حزب‌الله همچون قطعی برق به ‌مدت 3 روز در اغلب شهرها، قطعی آب که ممکن است تا چند روز طول بکشد، قطعی خطوط تلفن ثابت تا 8 ساعت، قطعی ارتباطات تلفن همراه تا 24 ساعت و قطعی رادیو و اینترنت پیش‌بینی شده است. بر اساس این گزارش، نهاد نظامی اسرائیل ارزیابی می‌کند ممکن است با یک حمله بی‌سابقه توسط صدها موشک حامل کلاهک‌هایی که 50 کیلوگرم یا 10 برابر این مقدار مواد منفجره حمل می‌کنند، مواجه شوند. طبق این سند،  انتظار می‌رود حزب‌الله اهدافی را در جنوب حیفا و همچنین در تل‌آویو هدف قرار دهد که ممکن است تعداد زیادی از شهرک‌نشینان را مجبور به فرار به ‌سمت قدس و مناطق جنوبی کند.
***
سیصدوپنجمین روز جنگ غزه تعداد شهدا به 39 هزار و 653 نفر رسید
وزارت بهداشت دولت حماس در غزه اعلام کرد ارتش اسرائیل کشتارهای گروهی بیشتری در نوار غزه انجام داده و شمار شهدای فلسطینی باز هم افزایش یافته است. بر اساس جدیدترین بیانیه این نهاد در سیصدوپنجمین روز جنگ که ظهر دیروز اعلام شد، طی 24 ساعت پیش از آن، ارتش کودک‌کش 3 کشتار گروهی دیگر در نوار غزه انجام داده که منجر به شهادت 30 فلسطینی و جراحت 66 نفر دیگر شده است. این وزارتخانه شمار شهدای فلسطینی در مجموع از پانزدهم مهر سال گذشته تاکنون را 39 هزار و 653 تن و تعداد مجروحان را 91 هزار و 535 دانست. وزارت بهداشت غزه همانند بیانیه‌های پیشین خود اشاره کرد که همچنان شمار زیادی از شهدای فلسطینی زیر آوارها هستند. ارتش رژیم صهیونیستی دیروز همچنین با تخریب اموال عمومی و شخصی در کرانه باختری 9 فلسطینی را به شهادت رساند.
***
دفتر حقوق بشر سازمان ملل:
دولت انگلیس به خشونت‌ علیه اقشار آسیب‌پذیر واکنش دهد
دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد دیروز در واکنش به تظاهرات خشونت‌آمیز در انگلستان، اسلام‌هراسی و حملات به مهاجران در این کشور را غیرقابل قبول خواند. ثمین الخیطان، سخنگوی این دفتر در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی درباره آشوب‌های انگلیس گفت: «مانند تمام دولت‌های دیگر، ما درباره اتفاقات خشونت‌آمیز،‌ از جمله حمله به پلیس، مصادیق اسلام‌هراسی و حمله به مساجد، حمله به مراکز سکونت پناهجویان و مهاجران و سخنرانی‌های ضدمهاجران نگران هستیم». 
الخیطان در ادامه از دولت انگلستان خواست به اتفاقات خشونت‌بار بویژه علیه اقشار آسیب‌پذیر جامعه از جمله پناهجویان واکنش نشان دهد.

Page Generated in 0/0308 sec