printlogo


کد خبر: 288034تاریخ: 1403/5/17 00:00
حزب‌الله لبنان در دومین روز متوالی عملیات پهپادی - موشکی خود، چندین هدف نظامی اسرائیلی از الجلیل تا حیفا را منهدم کرد
جولان حزب‌الله
گنبد آهنین بار دیگر در آزمون مقاومت رفوزه شد

گروه بین‌الملل: جولان پهپادی دیروز حزب‌الله در مهم‌ترین شهرها و پایگاه‌های رژیم صهیونیستی، تصویری اولیه ارائه داد از اینکه انتقام سخت مقاومت چه بلایی می‌تواند بر سر اسرائیلی‌ها بیاورد. در این حملات که 2 شهر مهم در شمال فلسطین اشغالی و 2 مقر نظامی ارتش کودک‌کش هدف قرار گرفتند، سامانه گنبد آهنین تنها نظاره‌گر بود! خبری که اما به اندازه رسوایی دیروز گنبد آهنین اهمیت داشت، این بود که  به گفته برخی منابع عبری، با شروع حملات از جنوب لبنان و به صدا درآمدن آژیرها در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی، بنیامین نتانیاهو به توصیه شاباک (سازمان امنیت داخلی رژیم) توسط تیم حفاظتش به تونل‌های زیرزمینی تل‌آویو منتقل شد و این در حالی است که مرکز اداری رژیم چندین کیلومتر با مناطق هدف گرفته فاصله دارد. حزب‌الله لبنان در ادامه عملیات‌های روزهای اخیر خود در بیانیه دوشنبه شب اعلام کرد در حمایت از مردم استوار فلسطین در نوار غزه و همچنین مقاومت شجاع و شریف آن و در پاسخ به تجاوزات دشمن صهیونیستی به روستاهای جنوبی لبنان بویژه عملیات تروری که در میس الجبل انجام داد، رزمندگان مقاومت اسلامی یک عملیات هوایی با اسکادرانی از پهپادهای هجومی به پایگاه نیریا انجام دادند که طی آن مواضع افسران و نظامیان صهیونیست مورد هدف دقیق قرار گرفت و منجر به تلفات قطعی میان آنها شد. دیروز نیز حزب‌الله در نخستین بیانیه خود درباره سلسله عملیات‌‌های سه‌شنبه اعلام کرد در پاسخ به تجاوزات دشمن صهیونیستی به روستاهای جنوبی و خانه‌های امن لبنان، رزمندگانش یک ساختمان مورد استفاده نظامیان اسرائیلی در شهرک اشغالی آویویم را با سلاح مناسب هدف قرار داده و تلفات مستقیم به دشمن وارد کردند.  جنبش مقاومت اسلامی لبنان سپس ساعاتی بعد اعلام کرد با پهپادهای انتحاری تهاجمی، مقر فرماندهی تیپ گولانی و مقر یگان ۶۲۱ ایغوز ارتش اسرائیل را در سواحل مدیترانه هدف قرار داده است. بر اساس این بیانیه، مقر فرماندهی تیپ گولانی و مقر یگان 621 ایغوز در پادگان شراگا در منطقه نهاریا در شمال شهر عکا هدف گرفته شده و پهپادها به دقت به اهداف اصابت و تلفاتی به دشمن صهیونیستی وارد کرده‌اند.
به گزارش منابع محلی عبری،  این پهپادها بدون هیچ‌گونه عکس‌العملی از سمت سامانه‌های پدافندی از آسمان شهرهای شلومی، نهاریا و عکا عبور کرده‌اند. در نزدیکی شهر عکا، یکی از پهپادها به یک خودرو اصابت کرده و در منطقه نهاریا نیز پایگاه نظامی شراگا مورد اصابت قرار گرفته است. وبگاه روزنامه یسرائیل هیوم نیز از بلند شدن دود و شعله‌ور شدن آتش در پایگاه نظامی اسرائیلی واقع در حد فاصل میان عکا و حیفا خبر داد و اعلام کرد دست‌کم 2 نفر در شمال نهاریا زخمی شده‌اند و یک خودرو منهدم شده است. روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز اعلام کرد با انفجار یک پهپاد انتحاری در الجلیل غربی، دست کم 2 نفر زخمی شدند که حال یکی از آنها بسیار وخیم است. طبق آخرین گزار‌ش‌ها در این حملات تاکنون 6 نفر مجروح شده‌اند که حال 2 نفر از آنها وخیم گزارش شده و یک نفر نیز در این حملات هلاک شده است. شهردار نهاریا نیز با اعتراف به موفقیت‌آمیز بودن این حمله پهپادی از وقوع انفجارهای متعدد در این شهر خبر داد و به خسارت و تلفات قابل توجه اشاره کرد. کاربران عبری نیز تصاویر متعددی در شبکه‌های اجتماعی از پرواز پهپادهای حزب‌الله در ارتفاع کم بالای سر آنها و اصابت آنها به اهداف نظامی سواحل شمال غربی فلسطین اشغالی منتشر کرده‌اند. به گزارش روزنامه معاریو، شماری از پهپادهای انتحاری از جنوب لبنان به سوی الجلیل غربی و الجلیل الاعلی حرکت کردند و سپس دامنه حملات حزب‌الله به عکا در شمال بندر حیفا کشیده شد. سرانجام بعد از ظهر سه‌شنبه، حزب‌الله در آخرین بیانیه خود از هدف قرار دادن تجمعات نظامیان ارتش کودک‌کش در موضع نظامی برکه ریشا با موشک برکان خبر داد. 
* حمله حریدی‌ها به پایگاهی در تل‌آویو
برای دومین بار طی یک هفته اخیر، یهودیان افراطی به یک پایگاه نظامی اسرائیل حمله کردند. بعدازظهر دیروز تصاویری از لحظه هجوم ده‌ها یهودی ارتدکس موسوم به حریدی‌ها به پایگاه تل هشومیر در تل‌آویو منتشر شد. منابع عبری خبر دادند این افراد که از اعضای جریان اورشلیم در فرقه حریدی بودند، سعی داشتند از اعزام  جوانان‌شان به خدمت سربازی جلوگیری کنند. ارتش کودک‌کش اخیرا که به علت کمبود نیرو جذب سرباز از میان یهودیان افراطی را آغاز کرده است از روز دوشنبه از ده‌ها حریدی خواسته خود را به مراکز نظامی معرفی کنند. 
* نتانیاهو افسار پاره کرده و اسرائیل را به پرتگاه می‌برد
ناحوم بارنیا، تحلیلگر روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت معتقد است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اسرائیل را به سوی پرتگاه می‌برد. او گفت: «نتانیاهو تلاش‌های خود را متمرکز بر برهم زدن توافق تبادل اسرا کرده است و رئیس موساد و رئیس شاباک، از یک سفر بی‌ثمر دیگر از قاهره برگشتند؛ سفری که از قبل می‌دانستند بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان می‌رسد. آمریکایی‌ها، مصری‌ها، قطری‌ها و سران نظامی اسرائیل متقاعد شده بودند که توافق آتش‌بس و تبادل اسرا چهره جنگ را تغییر خواهد داد اما نتانیاهو تصمیم گرفت هر پیشرفتی در مسیر رسیدن به این توافق را ناکام بگذارد. واقعیت آن است که نتانیاهو افسار پاره کرده است و به حرف هیچ‌کس گوش نمی‌دهد و مصمم است اسرائیل را با خود به پرتگاه ببرد». او با اشاره  به جاه‌طلبی‌های نتانیاهو افزود:«او خودش را خیلی دست ‌بالا گرفته است و تصور می‌کند مردی است که غرب و ملت و تاریخ یهود را از دشمن اسلامی نجات خواهد داد».
* سومین عملیات استشهادی در فلسطین اشغالی
در جدیدترین عملیات ضدصهیونیستی مجاهدان فلسطینی در قدس اشغالی، یک  نظامی اسرائیلی مجروح شد. این سومین عملیات انتقامی در اراضی اشغالی طی هفته متعاقب ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر حماس بود. رسانه‌های عبری از مجروحیت شدید نظامی صهیونیست در قدس اشغالی بر اثر عملیات شهادت‌طلبانه با سلاح سرد خبر داده‌اند. مجاهد فلسطینی پس از انجام این عملیات در یک پست ایست بازرسی در بیت‌المقدس با شلیک ماموران به شهادت رسید. در آخرین عملیات استشهادی مجاهدان فلسطینی که روز شنبه گذشته در تل‌آویو انجام شد، ۲ اسرائیلی به هلاکت رسیده و ۳ تن مجروح شدند و امنیت مرکزیت رژیم صهیونیستی به طور جدی به چالش کشیده شد.
***
حماس: یحیی سنوار جایگزین شهید اسماعیل هنیه شد
پس از چند روز گمانه‌زنی درباره جانشین شهید اسماعیل هنیه، سرانجام دیروز خبر رسید یحیی سنوار، قهرمان مقاومت مردم غزه در مقابل جنگ تمام‌عیار صهیونیست‌ها به عنوان رهبر جنبش حماس انتخاب شده است. به گزارش شبکه الجزیره، سنوار که در 7 سال اخیر رئیس حکومت حماس در نوار غزه بود، توسط شورای مرکزی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در سمت رئیس دفتر سیاسی حماس که عنوانی قراردادی برای رهبری هر ۲ شاخه سیاسی و نظامی جنبش است، انتخاب شده است. این در حالی است که سنوار از زمان آزادی از اسارت صهیونیست‌ها و بازگشت به غزه، عملا رهبر معنوی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس و کنترل‌کننده سرویس امنیتی حماس موسوم به «مجد» که خود آن را بنیان گذاشته نیز محسوب می‌شود. او همین حالا نیز از تونل‌های دست‌نیافتنی در سراسر خاک غزه در حال هدایت مقاومت علیه تجاوز وحشیانه اسرائیل است.  به این ترتیب برای نخستین‌بار پس از ۴ سال نخست رهبری شهید شیخ احمد یاسین بر حماس، عملا یک فرد آن هم از غزه، کل جنبش را رهبری می‌کند، هر چند که به نظر می‌رسد احتمالا دفتر قطر، یک نماینده را از طرف سنوار برای پیگیری امور سیاسی و دیپلماتیک جنبش برگزیند. این مجاهد 61 ساله متولد خان‌یونس است و از 19 سالگی به انتفاضه علیه اشغالگران قدس پیوست. او جز چند سفر کوتاه تقریبا تمام زندگی‌اش را در غزه و فلسطین سپری کرده است. سنوار در صدر فهرست ترور رژیم صهیونیستی  قرار دارد و در عین حال هرگز از شعار «اسرائیل باید نابود شود» دست نکشیده است. آوی یسخاروف، تحلیلگر اسرائیلی پس از انتشار این خبر ادعا کرد: «حماس خطرناک‌ترین فرد را برای رهبری‌اش انتخاب کرد». سنوار از همان زمان که شهید هنیه به ریاست دفتر سیاسی حماس در دوحه قطر رسید، همواره از او حمایت می‌کرد، چرا که تاکید داشت رهبر حماس باید همواره رابطه خوبی با ایران به عنوان حامی معنوی جبهه مقاومت داشته باشد.
***
انتظار‌کشیدن اسرائیلی‌ها بخشی از پاسخ ماست
سیدحسن نصرالله دیروز در سخنرانی خود به مناسبت هفتمین روز شهادت فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان اعلام کرد اسرائیل توان دفاع از خود را ندارد. رهبر مقاومت لبنان در توصیف رشادت‌های شهید فؤاد شکر، مشاور ارشد خود و فرمانده واحدهای موشکی نقطه‌زن حزب‌الله، او را نسل بنیانگذار مقاومت و همزمان از رهبران بنیانگذار آن خواند؛ مردی جهادی که در همه نبردهای اصلی مقاومت به عنوان فرمانده و مرد میدان حضور داشت. سید مقاومت سپس اقدام دیروز رژیم صهیونیستی در شکستن دیوار صوتی بر فراز ضاحیه جنوبی بیروت را تحریک‌آمیز و برای ایجاد رعب و وحشت اما در عین حال اقدامی کودکانه دانست و گفت: «راز قدرت ما در پایداری است، زیرا ضربه زدن به رهبران ما، هرگز باعث تضعیف اراده و تصمیم ما برای ادامه راه نخواهد شد». وی شرایط حاضر میدان را اینگونه توصیف کرد که میدان مرکزی نبرد کنونی، فلسطین و نوار غزه است که جبهه‌های پشتیبان نیز به آن اضافه می‌شوند. به گفته نصرالله، شرایط به وجود آمده به درک ماهیت و اهداف کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو کمک می‌کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار توقف جنگ نیست و در همه پیشنهادهایش برای توافق، بر این نکته تاکید می‌کند. دبیرکل حزب‌الله لبنان سپس ادعاهای آمریکا در ۳۱ سال سپری شده از زمان توافق اسلو درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین را دروغ‌پردازی و نفاق خواند. به گفته وی، اسرائیل برای دفاع از خود به کشورهای غربی پناه برده‌ و رادارهای این رژیم و ماهواره‌های آمریکا در آماده‌باش کامل هستند اما رژیم اشغالگر با این وابستگی هیمنه خود را از دست داده است. وی سپس با هشدار به کشورهای عربی برای بیدار شدن از خواب، انذار داد که در صورت شکست مقاومت غزه، اسرائیل همه مقدسات اسلامی و مسیحی و همه کشورهای اسلامی منطقه را نابود می‌کند. دبیرکل حزب‌الله لبنان مردم منطقه را به جلوگیری از پیروزی اسرائیل در این جنگ و ممانعت از نابودی مقاومت فراخواند و خواست مساله فلسطین را به عنوان یک هدف برای خودشان تعریف کنند. وی ترور اسماعیل هنیه و فؤاد شکر را باعث دشوارتر شدن وضعیت دشمن شده دانست، زیرا عملیات ضدصهیونیستی در کرانه باختری گسترش و مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته است. علاوه بر این، دشمن از نظر اقتصادی دچار زیان‌های متعددی در همه زمینه‌ها شده است. نصرالله با اشاره به افول ارتش صهیونیستی اعلام کرد امروز اسرائیلی‌ها از پاسخ ایران و حزب‌الله بشدت ترسیده و برای دفاع از خود به کشورهای غربی پناه برده‌اند. رهبر مقاومت لبنان در توصیف عملیات پهپادی و موشکی حزب‌الله در مناطق شمالی فلسطین اشغالی هم گفت: «رادارهای اسرائیل و ماهواره‌های آمریکا از ترس پاسخ ایران و حزب‌الله در آماده‌باش کامل هستند و پهپادهای ما امروز به شرق شهر عکا رسیدند». وی تصریح کرد: «حزب‌الله، ایران و یمن ملزم به پاسخ به دشمن هستند». سید مقاومت همچنین از جبهه‌های پشتیبان مقاومت در لبنان، عراق و یمن خواست به پشتیبانی و حمایت از غزه ادامه دهند. وی در نهایت با استفاده از یک عبارت فارسی و اشاره به اینکه در حال حاضر همه صهیونیست‌ها بشدت نگران پاسخ مقاومت هستند، گفت: «یواش یواش! ... این حالت انتظار اسرائیلی‌ها  خود بخشی از تنبیه و پاسخ ما است. ما به رژیم اشغالگر پاسخ خواهیم داد و این پاسخ، قوی و تاثیرگذار خواهد بود».
***
رئیس پیشین «ام آی 6» انگلیس:
گنبد آهنین در مقابل حملات حزب‌الله نابود می‌شود
رئیس پیشین سرویس اطلاعات خارجی انگلیس بر این باور است که سامانه پدافندی پرطمطراق گنبد آهنین اسرائیل تاب حملات موشکی و پهپادی‌  گسترده حزب‌الله لبنان را نیاورده و نابود می‌شود. جان ساورز در گفت‌وگو با  روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز، با اشاره به اینکه تاریخ جنگ‌های اسرائیل علیه لبنان پر از شکست است، گفت: «سامانه رهگیری اسرائیل موسوم به گنبد آهنین، زیر بار حجم عظیم موشک‌های حزب‌الله در معرض خطر فروپاشی قرار دارد و این نشان می‌دهد اسرائیل از این موضوع به‌شدت متضرر خواهد شد». 
از نظر رئیس پیشین «ام آی 6» مراکز حیاتی اسرائیل در بندر حیفا  با یک حمله موشکی گسترده حزب‌الله  نابود می‌شود. او با اشاره به اینکه پهپادهای حزب‌الله ماه‌ها در آسمان حیفا پرواز می‌کردند و توانسته‌اند تشکیلات دفاعی اسرائیل را دور بزنند، گفت: «این پهپادها همچنین توانسته‌اند نقشه‌های مهمی از مواضع موجود در بزرگ‌ترین بندر اسرائیل و سامانه گنبد آهنین و حتی دفاتر فردی فرماندهان نظامی ارتش اسرائیل تهیه کنند». 
به گفته ساورز، ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و فؤاد شکر فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله، اولویت‌ها و راهبرد بنیامین نتانیاهو را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که رئیس کابینه هیچ تمایلی به آتش‌بس به ‌ازای آزادی اسرای اسرائیلی ندارد و این اسرا هیچ جایی در اولویت‌ها و راهبردش ندارند. ساورز گسترش درگیری‌ها در منطقه را عامل کشیده شدن پای آمریکا به جنگ خاورمیانه دانست که این موجب شعله‌ور شدن اختلاف و تنش داخلی در آمریکا بویژه در حزب دموکرات می‌شود و به همین دلیل دولت بایدن در تلاش برای جلوگیری از گسترش جنگ در لبنان است.

 


Page Generated in 0/0058 sec