printlogo


کد خبر: 288035تاریخ: 1403/5/17 00:00
بایدن و هریس در انتظار حملات بیشتر مقاومت در اتاق وضعیت کاخ سفید بست نشسته‌اند
عین‌الاسد باز هم هدف مقاومت

جدیدترین حمله محور مقاومت به پایگاه بدنام ارتش تروریست آمریکا در غرب عراق به مجروحیت چند نظامی این کشور منجر شد. شامگاه دوشنبه شبکه الجزیره به نقل از منابع امنیتی عراق  از وقوع 2 انفجار در نزدیکی پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار خبر داد، همان پایگاهی که در جریان عملیات موشکی انتقامی مشهور سال ۱۳۹8 بخشی از آن توسط موشک‌های بالستیک ایران ویران شده بود. 
خبرنگار المیادین، پیش از نیمه‌شب دوشنبه ابتدا اعلام کرد صدای انفجار از یک پمپ بنزین متعلق به نیروهای سنتکام 
- ستاد فرماندهی ارتش تروریست آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا- در جوار این پایگاه به گوش رسیده که علت آن مشخص نیست. با این حال همین رسانه در خبری تکمیلی اعلام کرد 3 انفجار در خود پایگاه عین‌‌الاسد رخ داده که احتمالا ناشی از حمله موشکی و پهپادی بوده است. یک منبع امنیتی عراقی هم اصابت دست‌کم یک موشک به داخل پایگاه و آتش پدافند هوایی سی-رام را تایید کرد.
سپس خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقامات پنتاگون که خواستند نام‌شان فاش نشود، گزارش داد با اصابت ۳ موشک به پایگاه عین‌الاسد، چند نظامی آمریکایی زخمی شدند.
سرانجام بامداد دیروز، وزارت دفاع آمریکا مجروح شدن چند نظامی خود در حمله موشکی «مشکوک» به این پایگاه راهبردی هوایی و پشتیبانی‌اش را تایید کرد. برخی رسانه‌های آمریکایی هم از ۵ زخمی خبر داده‌اند.
همزمان وزارت خارجه آمریکا از گفت‌وگوی تلفنی آنتونیو بلینکن با همتای قطری خود خبر داده و گفته در این تماس وزیر خارجه آمریکا با محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر درباره ضرورت جلوگیری از تنش در منطقه (در پی شهادت اسماعیل هنیه در تهران و فواد شکر در جنوب بیروت) رایزنی کرده‌اند. پنتاگون در عین حال اعلام کرد: «ما در حال ارزیابی خسارات ناشی از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد هستیم».
یک رسانه عراقی هم از کشف شدن پرتابگر موشک‌های آرش 1 پس از شلیک در نزدیکی پایگاه آمریکایی خبر داد.  آرش 1 پاسخ ارتقایافته صنایع تسلیحاتی ایران به سامانه پرتاب چند راکت BM-21 Grad طراحی شده توسط شوروی است که نیروهای مقاومت در سراسر منطقه از آن بهره می‌برند.
عین‌الاسد که زمانی دژ نفوذ‌ناپذیر و هاب تسلط آمریکایی‌ها در کمرکش ۳ منطقه حساس بین‌النهرین و شامات محسوب می‌شد، حالا به هدف عادی و مستمر نیروهای مقاومت عراق تبدیل شده که به دنبال اخراج نظامیان اشغالگر غربی از خاک کشورشان هستند. همین ۳ هفته پیش بود که این پایگاه هدف یک پهپاد انفجاری قرار گرفت.
در حالی که جنبش مقاومت اسلامی موسوم به حزب‌الله عراق، در ماه‌های اخیر در موازنه علیه اشغالگران، پا را از مرزهای عراق فراتر گذاشته و به طور مرتب پایگاه‌های ارتش‌های تروریستی آمریکا و اسرائیل را در شرق و جنوب سوریه و فلسطین  اشغالی هدف قرار می‌دهد، زدن عین‌الاسد هم اهمیت تاکتیکی خاص خود را دارد. بویژه در روزهای سرنوشت‌ساز جاری که آمریکایی‌ها در حال بسیج کردن تمام توان خود و متحدان‌شان برای دفاع از رژیم صهیونیستی در مقابل انتقام سخت و قریب‌الوقوع ایران و جبهه مقاومت از شرارت‌های سگ هار آمریکا در منطقه هستند.
* آمریکا و اسرائیل منتظر پاسخ
در چنین شرایطی  پایگاه‌های سنتکام در منطقه هم مانند رژیم صهیونیستی در وحشت و اضطراب از حمله تلافی‌جویانه ایران و محور مقاومت به خونخواهی شهید اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران در هفته گذشته به سر می‌برند.
جالب اینکه طبق پیامی که در حساب کاربری رسمی رئیس‌جمهوری آمریکا در ایکس منتشر شده، جو بایدن و معاونش کاملا هریس در زمان وقوع حمله موشکی دوشنبه‌شب به عین‌الاسد مقارن با ساعات بعدازظهر واشنگتن در اتاق وضعیت کاخ سفید به سر می‌بردند. در این پست آمده است: «کمی پیش‌تر، من و معاون رئیس‌جمهور در اتاق وضعیت کاخ‌سفید آخرین گزارش‌ها از وضعیت خاورمیانه را دریافت کردیم. همچنین تازه‌ترین گزارش‌ها را درباره تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی‌اش و تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها و نیز چگونگی آماده شدن ما برای حمایت از اسرائیل در صورت حمله مجدد را بررسی کردیم».
همزمان لوید آستین، وزیر دفاع دولت بایدن درباره این حمله با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت گفت‌وگو کرد. با وجود پیغام‌های رسانه‌ای و غیرمستقیمی که وزارت خارجه آمریکا تلاش دارد به تهران مبنی بر صرف‌نظر کردن از پاسخ قاطع به رژیم جنایتکار اسرائیل ارسال کند، به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی ایران در دیدار اخیر با سرگئی شویگو،‌ دبیر شورای امنیت ملی روسیه در تهران، موضع قاطع ملت ایران را انعکاس داده باشد. او ترور اسماعیل هنیه در تهران را «نقض تمام قوانین و مقررات بین‌المللی» دانست و گفت جمهوری اسلامی به هیچ عنوان به دنبال توسعه دامنه جنگ و بحران در منطقه نیست اما قطعا اسرائیل «پاسخ جنایات و گستاخی خود را دریافت خواهد کرد».
پیش‌تر نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای «حق تنبیه متجاوز» را برای  ایران محفوظ دانسته و تاکید کرده بود: «اسرائیل باید منتظر دریافت پاسخ قاطع و محکم برای این جسارت و اقدام احمقانه خود باشد».
***
آکسیوس: احتمال ۲ موج حمله به اسرائیل می‌رود
دیروز تارنمای  آکسیوس در گزارشی با تاکید بر اینکه آمریکا، انتظار حملات بیشتری به نیروهای خود در خاورمیانه را در شرایط فعلی دارد، تعداد مجروحان نیروهای آمریکایی در حمله موشکی اخیر به عین‌الاسد را ۵ تن گزارش کرد. این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها به نقل از منابعی در دولت بایدن نوشت آمریکا انتظار دارد در روزهای آینده حملات بیشتری توسط نیروهای مقاومت متحد ایران علیه نیروهایش در منطقه انجام شود و تاکید کرد افزایش تنش در منطقه باعث می‌شود این نیروها نسبت به ماه‌های اخیر کمتر از سوی ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی مهار شوند. آکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی  نوشت: «دستگاه اطلاعات آمریکا انتظار سناریویی شامل ۲ موج حمله، یکی از سوی حزب‌الله و دیگری از سوی ایران، در ترکیب با سایر گروه‌های منطقه‌ای را دارد. با این حال هنوز مشخص نیست چه کسی ابتدا حمله خواهد کرد و حمله به چه شکلی خواهد بود».

 


Page Generated in 0/0056 sec