printlogo


کد خبر: 288039تاریخ: 1403/5/17 00:00
استقلال علیه سهمیه خارجی‌های پرسپولیس و پاسخ قرمزها به این حواشی
داربی خارج از میدان

یکی از مباحث جنجالی روزهای اخیر فوتبال ایران، به بحث و گمانه‌زنی درباره تعداد سهمیه‌های خارجی برخی تیم‌های لیگ برتر بازمی‌گردد. در قوانینی که فصل گذشته توسط کارگروه نظارت بر قراردادها منتشر شد، در یک بند جنجالی، حد نصابی برای حضور بازیکنان خارجی در زمین مسابقه تعیین شد که مستقیما روی تعداد سهمیه تیم‌ها در فصل بعد اثرگذار بود. در قانونی که به تصویب فدراسیون و سازمان لیگ رسید، آمده بود چنانچه هر بازیکن خارجی در طول فصل در کمتر از 60 درصد دقایق مسابقات تیمش به میدان برود، یک سهمیه آن باشگاه برای فصل آتی از دست می‌رود؛ قانونی که طی آن، پرسپولیس باید با کاهش 2 سهمیه بازیکنان خارجی خود روبه‌رو شود، چرا که وحدت حنانوف و نبیل باهویی به حد نصاب لازم نرسیده بودند.
البته این قانون تنها گریبانگیر پرسپولیس نشده، چرا که سپاهان، تراکتور و فولاد نیز تیم‌هایی هستند که به واسطه دقایق کوتاه حضور برخی بازیکنان خارجی خود، با خطر کاهش سهمیه در فصل جدید روبه‌رو شده‌اند.
استدلال پرسپولیس در این زمینه، مصدومیت وحدت حنانوف است و سرخپوشان مدعی هستند این بازیکن به دلیل آسیب‌دیدگی، بخش زیادی از فصل گذشته را از دست داده است و حاضرند مدارک پزشکی این بازیکن تاجیک را به فدراسیون ارائه کنند و در سمت مقابل، استقلالی‌ها کاملا مخالف این نظریه هستند، چرا که حنانوف در 14 مسابقه روی نیمکت حضور داشته ولی توسط کادر فنی سرخپوشان به زمین مسابقه فرستاده نشده است، ضمن اینکه او در همان فصل، به طور کامل برای تیم‌ ملی کشورش به میدان رفته است. طی روزهای اخیر، هواداران استقلال در فضای مجازی بشدت نسبت به سکوت باشگاه‌شان در این باره انتقاد کرده و خواستار ایستادگی مدیریت این باشگاه مقابل افزایش سهمیه بازیکنان خارجی پرسپولیس بودند که البته آبی‌ها با ارسال نامه‌هایی رسمی به فدراسیون، اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده بودند و حالا نیز با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی، این اعتراض را رسانه‌ای کرده‌اند.
در متن این بیانیه آمده است: «مدیرعامل باشگاه استقلال با ارسال نامه‌‌هایی خطاب به نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس کارگروه ناظر بر قراردادهای فدراسیون فوتبال، رئیس کمیته تدوین مقررات و رئیس کمیته تعیین وضعیت، مراتب اعتراض رسمی باشگاه استقلال مبنی بر احتمال عطف به ماسبق نمودن تغییرات در مقرره سهمیه بازیکنان خارجی را اعلام و‌ تاکید کرد عدالت حکم می‌کند که آثار هرگونه تغییرات در قوانین مصوب فقط نسبت به آتیه باشد».
فرشید سمیعی، مدیرعامل باشگاه استقلال، در این نامه‌ها با استناد به قوانین مندرج در آیین‌نامه نقل و انتقالات رقابت‌های لیگ برتر صراحتا یادآور شد: «هر گونه عطف به ماسبق نمودن مصوبه جدید درباره سهمیه بازیکنان خارجی و اضافه کردن بازیکنان خارجی (برخلاف آیین‌نامه حاکم بر فصل پیش مسابقات) به برخی باشگاه‌ها دخالت در تعیین نتایج فصل آینده به حساب می‌آید و باعث رقابتی ناعادلانه در فصل آتی خواهد شد که به هیچ عنوان قابل پذیرش نخواهد بود. قوانین فوتبال باید به شکل عادلانه اجرا شود تا همه تیم‌ها در شرایطی یکسان از حمایت قانون مصوب برخوردار شوند تا اینگونه شائبه‌ای نزد افکار عمومی به وجود نیاید. از این رو کاملا ضروری است افراد دخیل در این موضوع اجازه دهند حاکمیت قانون در فوتبال همچنان پابرجا بماند و از تضعیف آن دست بردارند‌. باشگاه استقلال به عنوان یک باشگاه قانون‌گرا تا به امروز از تمام مصوبات، قوانین و مقررات جاری در فوتبال پیروی کرده است، از این رو از ارکان فوتبال ایران انتظار دارد از قانون مصوب خود محافظت کنند. در صورتی‌که قانون‌گذاران خود به قانون مصوب اهمیتی ندهند، انتظار احترام به قانون از سوی دیگران، آرزویی عبث و بیهوده‌ خواهد بود».
لازم به ‌ذکر است مدیرعامل استقلال پس از ارسال نامه‌های مذکور در فواصل مختلف زمانی و مذاکره با مسؤولان تصمیم‌گیرنده در این باره، نگرانی شدید خود را ابراز داشته و آثار برآمده از تصمیمات آتی آنان‌ را برشمرده و درخواست کرده جهت تحکیم و‌ تثبیت قانون گام برداشته و اجازه دهند تمام باشگاه‌های حاضر در مسابقات زیر چتر قانون، از موهبت عدالت برخوردار شوند.
* پرسپولیس: می‌خواهید به فدراسیون فشار بیاورید!
مطابق انتظار، باشگاه پرسپولیس به بیانیه دیروز باشگاه استقلال پاسخ داد. سایت رسمی باشگاه پرسپولیس نوشت: با توجه به جوسازی‌های بعضی از باشگاه‌ها که به نظر به ۲ جهت تشویش اذهان عمومی و اعمال فشار بر فدراسیون فوتبال و دخالت در تصمیم‌های آن انجام شده است و همچنین سوالات رسانه‌های گروهی و هواداران، در جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند: چندی پیش، کارگروه ناظر بر قراردادها در ارتباط با عملکرد ۲ تن از بازیکنان خارجی و مدت زمان حضور ایشان در مسابقات، نامه‌ای را برای باشگاه پرسپولیس ارسال کرد که در سریع‌ترین زمان، پاسخ همراه با مستندات ارسال شد و اما در توضیح اصل موضوع باید گفت درباره بازیکنی چون وحدت حنانوف، هرچند باشگاه هم از نظر شکلی و هم از جهت ماهوی ورود کرد و مستندات ارسال شد ولی اساسا دستورالعمل ناظر بر قراردادها شامل حال وی نمی‌شد چون عقد قرارداد با این بازیکن زمانی انجام شد که دستورالعمل ناظر بر قراردادها اصلا وجود نداشت. به این ترتیب موضوع حنانوف خارج از بحث است ولی بعضی باشگاه‌ها با وجود آگاهی کافی از این موضوع، به دنبال جنگ روانی، ایجاد تنش و دستاویز برای فضای مجازی و تحمیل فشار بر فدراسیون فوتبال رفته‌اند. در مورد نبیل باهویی نیز 2 نکته وجود دارد. نکته نخست اینکه مستندات پزشکی در ارتباط با این بازیکن ارسال شده است. نکته دیگر اینکه خود قانون‌گذار در دستور‌العمل ابلاغی، فلسفه و هدف این قانون را اطمینان از سلامت نقل و انتقالات اعلام کرده است. در این راستا وقتی معلوم شد با توجه به مجموع شرایط، این بازیکن سهم مورد انتظار از دقایق بازی را نخواهد داشت، قرارداد در نیم‌فصل با رعایت حقوق باشگاه و همکاری خود بازیکن، اقاله شد. نکته آخر اینکه تصمیم‌گیری‌های فدراسیون فوتبال و ارکان آن درباره پرسپولیس قطعا با نظرسنجی و رای‌گیری از سایر باشگاه‌ها انجام نمی‌شود.

Page Generated in 0/0061 sec