printlogo


کد خبر: 288041تاریخ: 1403/5/17 00:00
قهرمان سنگ‌نوردی ایران و آسیا به فینال المپیک صعود کرد
دور خیزعلیپور برای طلا

قهرمان سنگ‌نوردی ایران و آسیا در المپیک پاریس در دور مقدماتی ششم شد و پس از رقابت در دور حذفی به فینال رسید.
در ادامه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در نخستین روز مسابقات سنگ‌نوردی و رشته سرعت، رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی کشورمان در دور مقدماتی به مصاف مایموراتوف از قزاقستان رفت و زمان 5 ثانیه و 18 صدم ثانیه را به خود اختصاص داد. در دومین رقابت رضا علیپور با زمان 5 ثانیه و 6 صدم ثانیه سریع‌تر از حریف قزاقستانی صعود کرد و در مجموع در رده ششم ایستاد. اندونزی، قزاقستان و آمریکا اول تا سوم شدند. علیپور در مرحله حذفی به مصاف سنگ‌نورد نیوزیلندی رفت و با رکورد 5.26 ثانیه شکست خورد اما در نهایت به عنوان نفر هشتم فینالیست شد. نکته جالب در دور حذفی شکستن مجدد رکورد المپیک و جهان توسط واتسون آمریکایی با زمان 4.75 بود. در مرحله زمان‌گیری، رکورد جهان و المپیک توسط سنگنورد اندونزی شکسته شده بود اما ورزشکار آمریکایی تنها لحظاتی بعد رکورد را از او گرفت. فینال پنجشنبه برگزار می‌شود.
* تمام تاوانی که داده‌ام، فدای خاک پای مردم ایران!
رضا علیپور، ملی‌پوش سنگ‌نوردی ایران بعد از رسیدن به فینال رقابت‌های المپیک گفت: هیچ کسی نمی‌تواند فینال را پیش‌بینی کند اما خدا با من است. رضا علیپور، ملی‌پوش سنگ‌نوردی ایران با اشاره به مسابقه‌ای که در مرحله حذفی پشت سر گذاشت، گفت: خدا را شکر مسابقه خوبی را پشت‌سر گذاشتم. هر تلاشی می‌کنم برای لبخند مردم است و در این مسابقه هم همه توانم را گذاشتم. خاصیت رشته ما این است که بالا و پایین زیاد دارد و با هزارم ثانیه همه چیز به هم می‌ریزد و مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد. تنها چیزی که مشخص است اینکه من همه تلاشم را می‌کنم. خیلی دوست داشتم مانند 4 سال پیش با اقتدار بالا بیایم اما چکار کنم که دست تقدیر ‌ جور دیگری رقم‌ زده و امکانات من اصلا قابل مقایسه با رقیبانم نیست. 
او ادامه داد: من سال‌هاست جنگیده‌ام و بابتش جانباز شده‌ام. در سوز سرمای قزوین تمرین کردم و بابت تک‌تک عناوینی که به دست آوردم؛ از قهرمانی جهان گرفته تا رکوردداری جهان، تاوان داده‌ام. البته همه اینها فدای خاک پای
مردم سرزمینم. من ایستاده می‌میرم. ملی‌پوش سنگ‌نوردی ایران با اشاره به مسابقه مقابل حریف نیوزیلندی گفت: تاندون دستم قبل از مسابقه آسیب دید ‌و در نتیجه روی کارم تاثیر گذاشت. البته چون 06.5 زدم، به فینال رسیدم. من بارها باخته‌ام ‌ و بارها هم برده‌ام. خاصیت ورزش همین است. 
علیپور با بیان اینکه همین که به المپیک می‌رسم، لطف پروردگار است، گفت: من خدا را شاکرم که به من محبت دارد، اگرنه امکانات من کجا و امکانات حریفانم کجا؟! من اگر امکانات حریفانم را داشتم، هیچ کدام از اینها به گرد پایم نمی‌رسیدند. من مجبورم چند برابر تمرین کنم که کمبود امکانات را با توان بدنی‌ام جبران کنم. اینجا بازی پول است. شما بروید باشگاه مرا ببینید. 4 تا وسیله دارم که اسمش را نمی‌شود باشگاه گذاشت. در اصل دخمه است. شاید حرف‌های من تکراری باشد اما باز اینها را می‌گویم، بلکه اتفاقی بیفتد. 
علیپور در ارتباط با فینال مسابقات گفت: نمی‌دانم روز پنجشنبه چه اتفاقی می‌افتد، فقط می‌دانم که هیچ چیزی کم نمی‌گذارم. دست‌بوس مردم ایران هستم. 
او با اشاره به حضور مدیران ورزش گفت: از وزیر و دبیر کل کمیته هم تشکر می‌کنم. خدا کند بعد از مسابقات هم بیایند و امکانات مرا ببینند. به خدا دیگر خسته شده‌ام از بس این موارد را گفته‌ام.

Page Generated in 0/0086 sec