printlogo


کد خبر: 288046تاریخ: 1403/5/17 00:00
تخلفات رانندگی پس از اصلاح نرخ جریمه‌ها در کمتر از یک ماه 19 درصد کاهش یافت
ترمز تخلفات رانندگی
رئیس پلیس راهور: آمار جان‌باختگان حوادث جاده‌ای امسال نسبت به سال گذشته 7.8 درصد کاهش یافته است

گروه اجتماعی: آمارها حکایت از آن دارد با افزایش نرخ جرایم رانندگی که از تیر امسال اجرایی شده، میزان تخلفات رانندگی طی این مدت کوتاه 19 درصد کاهش یافته است؛ موضوعی که بی‌تردید منجر به کاهش تصادفات می‌شود. با انتشار خبر افزایش جرایم رانندگی خیلی‌ها نسبت به چنین تصمیمی خرده گرفتند اما نتایج این رویکرد که با هدف تمکین رانندگان به قوانین و مقررات بود، در حال نمایان شدن است، چرا که سطح تخلفات به دلیل جلوگیری از رفتارهای پرخطر رانندگی کاهش یافته و این یعنی نفع جمعی. وقتی قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان رعایت شود، نه تنها جریمه نمی‌شوند، بلکه به دلیل رعایت اصول رانندگی و به دنبال آن کاهش میزان تصادفات، شاهد کاهش صدمات جانی و مالی خواهیم بود؛ موضوعی که در گفته‌های رئیس پلیس راهور ناجا نیز مشخص است. به گفته وی هدف از  افزایش نرخ جرایم رانندگی بازدارندگی و جلوگیری از رفتارهای پرخطر رانندگان است. سردار سیدتیمور حسینی دیروز با اشاره به آغاز اجرای نرخ جرایم رانندگی از ۲۳ تیر امسال گفت: در این مدت میزان اعمال قانون رانندگان متخلف نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته که نشان‌دهنده کاهش تخلفات است. وی در نشست خبری با تبریک روز خبرنگار، رسانه را مهم‌ترین حلقه ‌اتصال دستگاه‌های اجرایی با مردم دانست و گفت: نبود رسانه تلاش دستگاه‌ها را بی‌اثر می‌کند و از اثرگذاری برنامه‌ها می‌کاهد. وی به دستاوردهای پلیس راهور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در نیمه نخست امسال شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای بودیم. بر اساس گزارش جدید پزشکی قانونی معادل ۷.۸ درصد کاهش جان‌باختگان ناشی از تصادفات را نسبت به سال گذشته داشتیم که نتیجه تلاش همه دستگاه‌ها بوده است. سردار حسینی کارهای جزیره‌ای را برای کاستن از حوادث جاده‌ای بی‌اثر دانست و افزود: همکاری بین دستگاه‌ها نشان داد می‌توان ناهنجاری را مدیریت و کنترل کرد. وی به موضوع نقل و انتقال خودرو اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که انجام شد، دیگر شاهد پشت نوبتی و صف در این بخش نیستیم و فرآیند تعویض پلاک از زمان آغاز تا پایان کار به ۳۰ دقیقه کاهش یافته است. به گفته وی، پلیس در تلاش است همین میزان نیز کاهش یابد، زیرا راحتی مردم اولویت پلیس است و پلیس وظیفه خود می‌داند بهترین خدمات را به مردم ارائه دهد.
* کاهش تخلفات رانندگی پس از اصلاح نرخ جرایم
رئیس پلیس راهور به اصلاح نرخ جرایم رانندگی اشاره کرد و گفت: این موضوع از تیر امسال اجرایی شده و باید به صراحت گفت در همین مدت کوتاه تاثیر خود را نشان داده است. وی ادامه داد: پس از تغییر نرخ جریمه‌ها از ۲۳ تیر تا امروز میزان اعمال قانون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته که نشان‌دهنده کاهش تخلفات است. حسینی به پویش «نه به تخلف و نه به جریمه» اشاره کرد و گفت: پلیس از کاهش تخلف و کاهش جریمه استقبال می‌کند و به دنبال کاهش هرگونه حوادث ناشی از همین تخلفات است. وی به کاهش کد جرایم از ۱۹۱ مورد به ۱۸۳ مورد در ابلاغیه جدید اشاره کرد و ‌گفت: سقف جرایم نیز از ۲ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان رسید که پس از عبور از سقف مورد نظر، خودرو مشمول توقیف می‌شود. وی‌ همچنین به طرح ترافیک‌ برای ‌ایام‌ اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: تمام تدابیر مورد نیاز برای تردد روان‌تر زائران پیش‌بینی  شده است که البته نیازمند همراهی مردم است.  رئیس پلیس راهور بار دیگر بر استفاده از وسایل نقلیه شخصی برای ایام اربعین تاکید کرد و گفت: باور داریم موفقیت پلیس در ماموریت‌های خود علاوه بر همراهی بین دستگاهی، نیازمند حمایت رسانه‌هاست. وی با بیان اینکه پلیس راهور یکی از دستگاه‌های دارای ارتباط مستقیم با مردم و جامعه است، گفت: رسانه یکی از بازوان پلیس برای اجرای ماموریت خود است. 
سردار حسینی همچنین به شرکت‌ها و نهادهایی اشاره کرد که با نشان آنها از وسایل نقلیه استفاده می‌شود و در این باره گفت: این مجموعه‌ها دارای تکالیف و مسؤولیت قانونی اجتماعی هستند که باید پاسخگو باشند. در ادامه وی به سکوهای اینترنتی دارای وسایل نقلیه گسترده اشاره کرد و افزود: بزودی به این مجموعه‌ها پرداخته خواهد شد و مسؤولیت‌های اجتماعی آنان در حوزه ترافیک تعیین تکلیف می‌شود. حسینی به ادامه مطالبات در حوزه ایمنی خودرو نیز اشاره کرد و گفت: همچنان این مساله مطالبه ما از تمام مجموعه تصمیم‌گیرنده ‌خودروسازان است. رئیس پلیس راهور گفت: طبق تحقیقات تخصصی پلیس، مهم‌ترین مشکل در خودروهای داخلی کیفیت پایین و استحکام بدنه خودرو است.
وی در ادامه با اشاره به گفت‌وگوی اخیر خود با ایسنا پیرامون پیشنهاد به دولت برای انتخاب وزرای صمت و راه گفت: انتظار پلیس از دولت چهاردهم این است که در انتخاب وزرایی که می‌توانند نقش کلیدی در ساماندهی ترافیک و کاهش سوانح داشته باشند، دقت لازم را به کار گیرد. وزرای صمت، کشور و راه و شهرسازی جزو افرادی هستند که اگر دغدغه کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن را داشته باشند، در این حوزه می‌توانیم بخوبی عمل کنیم.
حسینی درباره فرار رانندگان از صحنه تصادفات جانی هم گفت: مهم‌ترین دلیل فرار افراد از صحنه تصادف، ترس است اما باید بگویم موارد بسیاری بوده است که فرد از صحنه تصادف فرار کرده اما پلیس او را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کرده است. وی درباره کمین پلیس در جاده‌ها نیز گفت: بنای ما در پلیس راهور این است که اصلا ماموران کمین نکنند، اینکه مامور ما با خودروی راهور و سه‌پایه دوربین در کنار جاده یا راه می‌ایستد، دیگر کمین نیست. به نظرم در برخی موارد باید به تعریف درستی از کلمه کمین برسیم. رئیس پلیس راهور فراجا درباره اینکه آیا پلیس راهور در زمینه کشف حجاب وظیفه‌ای دارد یا خیر هم گفت: مقوله طرح عفاف و حجاب به تمام یگان‌ها و پلیس‌های تخصصی ابلاغ شده است و پلیس راهور هم در این زمینه مسؤولیت دارد.
رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به پرسشی درباره افزایش حجم ترافیک در تهران و چرایی آن نیز گفت: موضوع ترافیک همان‌طور که بارها گفته‌ام، ناشی از بی‌نظمی است. تغییر جهت‌های بی‌دلیلی و ناگهانی، پارک دوبل، تخلفات ساکن و... وجود دارد و همین موضوع مردم را ناراحت می‌کند. در کشورهای توسعه‌یافته نیز ترافیک وجود دارد اما بی‌نظمی وجود ندارد. مردم از بی‌نظمی در ترافیک بیشتر ناراحت و عصبانی می‌شوند. درباره ترافیک تهران هم یکی از دلایل، بی‌نظمی است. طبق آمارهای ما در روزهای اخیر تردد افزایش چندانی نداشته و مانند قبل بوده است. حالا ممکن است فعالیت‌های عمرانی و گرمای هوا و... هم سبب کندی آن شده باشد. وی همچنین از افتتاح مرکز آزمایش تصادفات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این مرکز می‌تواند مقاومت خودروها در برابر تصادفات را ارزیابی کند که بسیار مهم است. البته مسؤولیت آن با پلیس نیست. وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نظر رئیس‌جمهور مبنی بر مجاز شدن واردات خودروهای دست دوم خارجی گفـت: ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای دست دوم موضوعی است که از سوی قانون به ما ابلاغ شده و ما طبق قانون پیش می‌رویم.

Page Generated in 0/0058 sec