printlogo


کد خبر: 288057تاریخ: 1403/5/17 00:00
اخبار

وزیر راه و شهرسازی:
ناوگان هوایی نیازمند توسعه ۳ برابری است
وزیر راه و شهرسازی گفت: به دلیل ناترازی موجود در موضوع پروازها و خدمات هوایی، نیازمند توسعه ناوگان هوایی حداقل تا ۳ برابر میزان فعلی هستیم.
مهرداد بذرپاش در مراسم تجلیل از خدمتگزاران ضیوف‌الرحمن در عملیات حج گفت: آنچه از روز نخست در صنعت هواپیمایی به دنبال آن بودیم توسعه ناوگان بود.
وی گفت: موضوع توسعه ناوگان را به خود شرکت‌ها واگذار کردیم، چرا که علاوه بر ذی‌نفع بودن آزادی عمل نیز دارند. در این راستا ما به عنوان دولت مداخله عاقلانه و دقیق که منجر به توسعه صنعت شود، داشتیم.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: نمی‌توان در صنعتی با ناترازی بالا، آزادسازی قیمتی را تجویز کرد و در این زمینه به رای دیوان عدالت اداری نیز اعتراض کردیم و معتقدیم تجویز آزادسازی در این شرایط بدترین تجویز است.
وی افزود: تأخیر در پروازها به دلیل مسائل ایمنی غیر قابل اجتناب است و علاوه بر آن ناوگان ما از فرسودگی رنج می‌برد، با این حال ایمنی مقوله‌ای است که باید در راس امور ما باشد.
وی با اشاره به محدودیت‌هایی که عربستان برای پروازهای امسال مراسم حج ایجاد کرد، از سازمان حج و زیارت در راستای کمک به حل مشکلات تقدیر کرد.
بذرپاش با اشاره به راهپیمایی اربعین ۱۴۰۳ گفت: سال گذشته مراسم اربعین با کمترین مشکل برگزار شد و اربعین فوق‌العاده‌ای بود و امیدواریم امسال کیفیت بهتر در برگزاری مراسم و شکسته شدن رکوردهای بیشتر را شاهد باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم نظارت‌های دقیق در زمینه پروازها گفت: انتظار می‌رود سازمان هواپیمایی کشوری با سوءاستفاده‌کنندگان از اربعین حسینی برخوردی بدون ملاحظه داشته باشد.
 وی خاطرنشان کرد: امسال از ۲۶ مبدأ فرودگاهی به فرودگاه‌های عراق پرواز داریم و ترمینال سلام پذیرای بیش از ۳۰ درصد پروازها خواهد بود.
***
ورود ۷ میلیارد دلار کالای قاچاق از طریق استثنائات تجاری
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای اجرای قانون جدید ساماندهی واردات مرزی و سفر رئیس ستاد به استان‌های مرزی گفت: ۷ میلیارد و ۱۲۲ میلیون دلار کالای قاچاق از طریق استثنائات تجاری بویژه رویه ملوانی وارد کشور شده است.
حمیدرضا دهقانی‌نیا گفت: نهایی شدن قانون ساماندهی واردات مرزی، کولبری و ملوانی با پیگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از معطلی ۳ ‌ساله خارج شد. پیگیری مجدانه‌ای که از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شد، همچنین حمایت‌های رئیس‌جمهور شهید و همکاری مجلس سبب شد پس از ۳ سال این قانون به تصویب برسد.
وی افزود: نکته دیگری که وجود داشت این بود که تا پیش از این واردات کالا در رویه ملوانی بر اساس شاخص غیرقابل قبولی مانند تعداد نیسان اندازه‌گیری می‌شد. با پیگیری‌های انجام شده این واحد اندازه‌گیری به وزن تغییر کرد. پیگیری استقرار باسکول در گمرکات ملوانی نیز انجام شد.
***
قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم ۲۵ هزار تومان اعلام شد
مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران درباره قیمت تضمینی گندم سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ گفت: بر اساس کارشناسی روی هزینه‌کرد گندم‌کاران، نرخ به‌دست آمده نباید از ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم کمتر باشد.
علی ‌قلی‌ایمانی درباره قیمت تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰4-۱۴۰3 گفت: بر اساس کار کارشناسی که روی هزینه‌کرد کشاورزان برای کشت، داشت و برداشت این محصول انجام می‌شود، نرخ به دست آمده می‌گوید این مبلغ نباید از ۲۵ هزار تومان در هر کیلو گرم کمتر باشد.
وی افزود: قیمت در شورا مطرح می‌شود و باید دید در نهایت اعضای شورا روی چه عددی به توافق می‌رسند.
وی با بیان اینکه نرخ تورم تولید بالاتر از نرخ تورم رسمی است که اعلام می‌شود، ادامه داد: در تغییر قیمت‌ها قاعده مشخصی وجود ندارد؛ برای مثال قیمت تراکتور ۳۰ درصد افزایش می‌یابد اما نرخ ادوات ۱۰۰ درصد، که حاکی از این است قانون مشخصی در این باره وجود ندارد.
مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به نرخ بذر یادآور شد: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم بذر ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان بود. بر اساس روال هر سال دولت یک‌سوم قیمت بذر مورد نیاز کشاورزان را به عنوان بذر گواهی‌شده تأمین می‌کند. به طور قطع برای سال زراعی جدید نرخ این محصول نیز تغییر می‌کند و ۴ - ۳ هزار تومان افزایش خواهد یافت. یارانه دولت به این بخش حدود ۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم بوده تا بذر ارزان‌تر به دست کشاورزان برسد.
***
ترانزیت ۱۶ میلیون تن کالا از طریق جاده و ریل
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: ترانزیت کل کشور در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون و ۳۴۰ هزار تن رسید که رکوردی جدید برای کشور است. از این میزان ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن به ترانزیت جاده‌ای و یک میلیون و ۵۹۰ هزار تن به ترانزیت ریلی مربوط است. سیدکمال هادیانفر در نخستین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد ملی ترانزیت و لجستیک گفت: تاکنون انسجام بین‌سازمانی مطلوبی برای توسعه حوزه ترانزیت شکل نگرفته و سازمان‌های مربوط باید برای ایجاد این انسجام اقدام کنند. هادیانفر ادامه داد: برای آنکه بتوانیم در زمینه ترانزیت قدرت رقابت با سایر کشورها داشته باشیم، باید هزینه، زمان و ایمنی را که از شاخص‌های اصلی ترانزیت است در نظر بگیریم. وی با بیان اینکه در کشور ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم، گفت: باید برنامه‌ریزی جدی برای توسعه ترانزیت ریلی داشته باشیم. هادیانفر در ادامه تصریح کرد: بروکراسی و فرآیندهای کنترلی بیش از حد استاندارد و سلیقه‌ای موجب می‌شود که صاحبان کالا علاقه چندانی به عبور کالا از ایران نداشته باشند، زیرا تجار فقط هزینه و زمان را برای ترانزیت در نظر می‌گیرند.

Page Generated in 0/0114 sec