printlogo


کد خبر: 288085تاریخ: 1403/5/18 00:00
اخبار

رونمایی از پوستر دهمین نمایشگاه «ایران نوشت»
در فاصله یک ماه تا آغاز دهمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی «ایران نوشت»، پوستر این نمایشگاه رونمایی و منتشر شد. این پوستر با استفاده از مسکات‌های همیشگی این رویداد و با محوریت تیم‌ ملی نوشت‌افزار ایران طراحی شده است. دهمین نمایشگاه «ایران نوشت» توسط مجمع فعالان نوشت‌افزار ایرانی ۱۵ تا ۳۱ شهریور با حضور تولیدکنندگان نوشت‌افزار از سراسر کشور در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.
***
«مرغ دریایی» چخوف به صحنه می‌آید
محمد میرعلی‌اکبری، نویسنده و کارگردان تئاتر قرار است نمایش «مرغ دریایی» را مرداد ۱۴۰۳ در یکی از سالن‌های نمایشی روی صحنه بیاورد. تهیه‌کنندگی این اثر بر عهده وحید کریمی و مجری طرح نمایش حسین‌ کشفی‌اصل است. این نمایش چهارمین اثر اقتباسی از آنتوان چخوف است که توسط محمد میرعلی‌اکبری ایرانیزه شده است. «دایی سعید»، «باغ آلبالو»، «پنگوئن‌های افسرده» و «سه‌خواهر» از جمله آثار این کارگردان و دراماتورژ هستند. بازیگران، عوامل، تاریخ و محل اجرای این اثر نمایشی به‌زودی اعلام می‌شود.
***
فیلم کوتاه «شباهت» به ایتالیا و آمریکا می‌رود
فیلم کوتاه «شباهت» به بیست‌ویکمین جشنواره سالانه فیلم Flatland راه یافت. این جشنواره ۲۶ الی ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۴ در ایالت تگزاس آمریکا برگزار می‌شود و با نمایش فیلم‌های بلند، مستند، کوتاه و انیمیشن از سینمای مستقل جهانی حمایت می‌کند. «شباهت» در دیگر حضور بین‌المللی خود در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم تور (Tour) نیز نمایش داده می‌شود. این جشنواره ایتالیایی ۲ تا ۶ اکتبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. چندی پیش این فیلم کوتاه در هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم چند فرهنگی تورنتو (Toronto Multicultural Film Festival) نمایش داده شده بود. بهزاد خلج و شبنم قربانی بازیگران بزرگسال و آیان یاربیگی و محمدمعین‌نوابی بازیگران خردسالی هستند که در «شباهت» ایفای نقش کرده‌اند. سعید براتی نیز مجری طرح و مدیر فیلمبرداری این اثر است.
***
اکران «شورعاشقی» در سرزمین تمدن‌ها
فیلم سینمایی «شورعاشقی» که تاکنون در سینماهای سراسر کشور توانسته بیش از 32 هزار مخاطب به خود جذب کند، از روز گذشته به مدت ۵ شب از ساعت 21:30 دقیقه در سرزمین تمدن‌ها اکران می‌شود. نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد، در فضای باز با گستره ۱۵ هزار مترمربع در قالب دکور تاریخی هر کشور اجرا شده که در هر کدام از این دکورها، آیین، تاریخ، آداب و رسوم و سمبل کشورهای حوزه مقاومت به مخاطب معرفی می‌شود. در این مرکز دکور مسجدالاقصی نیز شبیه‌سازی شده است. در خلاصه داستان شور عاشقی که از نیمه تیرماه در سینماهای سراسر کشور اکران شده، آمده‌ است: سلما باید صدای کاروان اسرای کربلا شود تا جای راست و دروغ در تاریخ عوض نشود. او باید پیش از شمر و مامورانش وارد منازل پیش روی کاروان شود و با گفتن حقیقت اجازه فریب مردم را به ماموران ندهد. این در حالی است که تصمیم او برای همراهی این کاروان از کوفه تا شام، انتقام خون پدرش از قاتلان او است.
***
مستند «رواق دوست» از شبکه ۴ روی آنتن می‌رود
مستند «رواق دوست» بیست‌وچهارمین فیلم از مجموعه مستندهای «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه ۴ سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی امروز پنجشنبه 18 مرداد ساعت 19  از قاب این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود. علی رواقی ۸ آذر ۱۳۲۰ در مشهد متولد شد. وی استاد ادبیات فارسی، قرآن‌پژوه، شاهنامه‌پژوه، مصحح و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. همچنین رواقی برگزیده دومین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۱ است. وی مدتی استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و در حال حاضر مدیر موسسه فرهنگی شهید محمد رواقی است و در این مجموعه، فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود را پی می‌گیرد. عوامل این مستند عبارتند از: مجری طرح محراب محمدزاده؛ تحقیق سیامک صدیقی و محمد آسیابانی، مدیر فیلمبرداری یاسر آقاامینی‌ها؛ تدوین مریم مرشد؛ آهنگساز یاسین شادکام؛ دابردار مجید نجاتی؛ صداگذار بردیا دینوری؛ مدیر تولید علی هیهاوند؛ دستیار کارگردان سیاوش درخشی؛ هماهنگی تولید منوچهر پویان‌مهر فیلمبردار رسول همتی؛ دستیاران فیلمبردار سامان امیری؛ دستیار صدابردار محمد اشرف‌پور؛ مشاور رسانه‌ای سیده‌الهام کاظمی و تیتراژ حسن علیزاده‌فرد. «آیینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 سیماست که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.
***
رونمایی از ۲ کتاب درباره شهدای مدافع حرم در فرهنگسرای عطار
همزمان با روز گرامیداشت شهدای مدافع حرم و شهادت حضرت رقیه(س)، آیین رونمایی از کتاب «الشام» و «عشق چرا ندارد» توسط انتشارات روایت فتح روز یکشنبه ۲۷ مرداد در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار می‌شود. مریم شیدا نویسنده کتاب، علی مقوا ساز مسؤول فرهنگی بسیج مستضعفان، حمیده صدیق همسر شهید محمد صاحب‌کرم و خانواده مدافع حرم شهید محمدرضا جبلی و جمعی از مقامات فرهنگی و شهری در این نشست حضور دارند. کتاب «عشق چرا ندارد!» روایت همسر محمد صاحب‌کرم شهید مدافع حرم و کتاب «الشام»، خاطرات حسین عباسی در ۴ و ۵ روز سفر به سوریه است. مراسم یادشده یکشنبه ۲۷ مرداد از ساعت ۱۷ در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0066 sec