printlogo


کد خبر: 288088تاریخ: 1403/5/18 00:00
دور دنیا

پرونده نیویورکر درباره زندگی سنوار
یادداشت‌هایی از زیر زمین
نیویورکر، مشهورترین هفته‌نامه ادبی آمریکا دیروز در جدیدترین شماره خود یک گزارش مفصل 14 صفحه‌ای با عنوان «یادداشت‌هایی از زیر زمین» درباره زندگی یحیی سنوار منتشر کرد. 
به احتمال زیاد این پرونده از مدت‌ها قبل گردآوری شده بود تا در موقع مقتضی – احتمالا از نگاه نیویورکری‌ها هنگام شهادت او – منتشر شود. این پرونده اما درست همزمان با انتخاب او به رهبری حماس منتشر شد که نشان‌دهنده اهمیت و جذابیت شخصیت سنوار برای جامعه نخبگان آمریکاست. 
عکس اصلی این پرونده تصویری مربوط به سال 2021 است؛ زمانی که منزل شخصی سنوار در غزه در جریان جنگ رمضان توسط اسرائیلی‌ها منهدم شد. شرح عکس نیویورکر حاکی از آن است که سنوار سرسختانه بر ویرانه‌های خانه‌اش نشسته؛ عکسی که الهام‌بخش دیگر اهالی غزه برای انتشار عکس‌های مشابه شد. 
***
پیام‌های رهبری سنوار برای تل‌آویو
کور خوانده‌اید
جنبش حماس با انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی خود، سطح چالش‌های صهیونیست‌ها را بالا برد و این انتخاب در واقع نخستین پاسخ به جنایت اشغالگران در ترور اسماعیل هنیه بود.
یک منبع آگاه حماس در این زمینه به روزنامه الاخبار گفت: «دشمن صهیونیستی هنیه را به این دلیل ترور کرد که یک سنوار دیگر را در او می‌دید؛ کسی که هرگز تسلیم را نپذیرفت و تحت تاثیر فشارها، تهدیدها و باج‌خواهی‌ها قرار نگرفت».
در نتیجه جنبش حماس با انتخاب یحیی سنوار، تاثیرات راهبردی ترور شهید هنیه را تضعیف می‌کند. علاوه بر آن موقعیت کنونی که یحیی سنوار در جنبش حماس پیدا کرده، یک شوک روحی و روانی بزرگ برای صهیونیست‌هاست؛ آن هم بعد از اینکه اشغالگران تصور می‌کردند توانسته‌اند وجهه سنوار را نه تنها در نوار غزه، بلکه در داخل پایگاه‌های حزبی حماس هم از بین ببرند.
پیام‌های دیگری که حماس با این انتخاب برای اشغالگران اسرائیلی فرستاد می‌تواند اینگونه باشد: 
1- حماس با این انتخاب نشان داد شناخت و درک صهیونیست‌ها از ماهیت رهبری حماس کاملا اشتباه است. منابع وابسته به حماس در این زمینه گفتند: یحیی سنوار به اتفاق آرا و بدون نیاز به برگزاری انتخابات، به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد. صهیونیست‌ها تصور می‌کردند ممکن است رهبری حماس گزینه‌هایی که شاید خیلی گرایش متعصبانه فلسطینی ندارند را برای این منصب انتخاب کند، مانند خالد مشعل، موسی ابومرزوق و... اما چنین اتفاقی نیفتاد.
2- ریاست دفتر سیاسی حماس، منصبی است که با نخست وزیری رژیم اشغالگر برابری می‌کند. بنابراین زمانی که حماس یحیی سنوار را به عنوان جانشین اسماعیل هنیه انتخاب می‌کند، یکی از مهم‌ترین پیام‌های این اقدام، آن است که این جنبش هرگز از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و تحت هیچ شرایطی تسلیم نمی‌شود. همچنین پایتخت‌های عربی و طرف‌هایی که خود را به عنوان میانجی معرفی کرده‌اند هم هرگز تاثیری بر تصمیم و موضع حماس نخواهند داشت.
3- در سطح منطقه‌ای، انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس مصادف است با ورود جنگ غزه به یک مرحله بزرگ؛ جایی که جنبش حماس بدون هیچ ابهامی، با موضع قاطع خود ضد دشمن صهیونیستی، در دل محور مقاومت قرار دارد و تحت حمایت کامل آن است.
4- در سطح مسیر مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا هم انتخاب یحیی سنوار، پیام روشنی درباره توانایی گردان‌های قسام برای ادامه جنگ به مدت طولانی دارد؛ حتی اگر جنگ 4 سال هم طول بکشد.
***
مناشه امیر: 
اسرائیل توانایی حمله به ایران را ندارد
منوچهر ساچمه‌چی مشهور به مناشه امیر، عنصر تبلیغاتی رژیم صهیونیستی در رسانه‌های فارسی‌زبان، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تمام ادعاهای پیشین خود درباره قدرت نظامی اسرائیل را به سخره گرفت و دست به اعترافی جالب زد. او در مصاحبه تلویزیونی با صدای آمریکا گفت: «اسرائیل توانایی حمله به ایران را ندارد و نمی‌تواند زیرساخت‌ها و تأسیسات اتمی ایران را هدف قرار دهد!» مدیر سابق رادیو اسرائیل همچنین به اوضاع مغشوش فلسطین اشغالی تحت وحشت حمله انتقامی ایران و مقاومت اشاره کرد و گفت: «بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای خودشان را به اسرائیل لغو کردند و ارتش به مردم هشدار داده تا برای ورود به پناهگاه‌ها آماده باشند!»

Page Generated in 0/0055 sec