printlogo


کد خبر: 288093تاریخ: 1403/5/18 00:00
وضعیت نابسامان ورزشگاه‌های ایران در آستانه آغاز لیگ
چمن سبزم آرزوست

سروش سلماسی: مهم‌ترین چهره‌های مدیریتی فوتبال ایران گوش تا گوش یک اتاق را پر کرده‌اند و از وضعیت چمن استادیوم‌ها می‌نالند. در فاصله یک هفته تا شروع رقابت‌های لیگ برتر در فصل آینده، فوتبال ایران با بحرانی تکراری اما جدید در نوع خود مواجه شده است؛ اینکه ورزشگاهی برای برگزاری مسابقات بزرگ، چه در رده ملی و چه در رده باشگاهی، در اختیار ندارد. در همین ابتدای مطلب باید درباره یکی از عجیب‌ترین سویه‌های این موضوع صحبت کرد؛ ورزشگاه نقش جهان که میزبان نخستین بازی فصل فوتبال ایران در سال جاری بود. دومین استادیوم بزرگ ایران که وضعیت عجیب و غریب چمنش نوید از فصلی در فوتبال ایران می‌دهد که احتمالا از هر نظر متفاوت خواهد بود. در روزهای گذشته افرادی مثل رئیس اداره کل ورزش تهران و وزیر ورزش نیز به کرات درباره موضوع ورزشگاه‌ها در فوتبال ایران اظهارنظر کرده‌اند و حالا باید منتظر صحبت‌های مسؤول زمین ورزشگاه نقش جهان هم بود.
کیفیت چمن ورزشگاه نقش جهان، دومین ورزشگاه ایران، در این تصویر کاملا قابل مشاهده است؛ ورزشگاهی‌ که قرار بود میزبانی بازی تیم ‌ملی را بر عهده داشته باشد. جالب اینجاست که حالا استقلال، پرسپولیس و تیم‌ ملی ورزشگاه آبرومند برای میزبانی ندارند.
این در شرایطی است که فدراسیون فوتبال با سلب مسؤولیت از خود از باشگاه‌ها می‌خواهد خودشان ورزشگاه‌های میزبان بازی‌های‌شان را معرفی کنند؛ فدراسیونی که خود برآمده از دل سیستم اداره دولتی ورزش ایران است و مثل باشگاه‌ها کمتر آنها را در خط مقدم برنامه‌ریزی برای آینده فوتبال ایران مشاهده می‌کنید‌.
در یکی دو سال گذشته واژه جدیدی به نام استانداردسازی به دایره لغات فوتبال و ورزش ایران اضافه شده اما بازسازی یا استانداردسازی صرفا شامل برخی تغییرات حداقلی است که آن هم با کمترین سرعت انجام می‌شود و البته با توجه به عدم شفافیت، کسی درباره دلایل این شکل از مدیریت اماکن ورزشی ایران سوالی نخواهد کرد.
اینکه ورزشگاهی مورد بازسازی قرار بگیرد و باشگاهی به مدت یک فصل یا ۲ فصل خارج از ورزشگاه اصلی خود بازی کند، پدیده‌ای بسیار مرسوم در فوتبال روز دنیاست و پیش‌تر شاهد آن بودیم که بارسلونا و رئال هم در مقاطعی در خارج از استادیوم خانگی خود به مدت یکی دو فصل بازی کرده‌اند اما نتیجه آن چه شده است؟ تغییرات گسترده و شگفت‌انگیز در راستای منافع فوتبال و هواداران در ورزشگاه خانگی آنها اما آنچه در نسخه وطنی آن متاسفانه شاهد هستیم این است که ورزشگاه آزادی چند بار مورد بازسازی‌های اساسی قرار گرفته و در حال حاضر و در آخرین ورژن بازسازی، در یکی از عجیب‌ترین پروژه‌ها به مدت بیش از یک فصل است که این ورزشگاه تحت بازسازی قرار دارد و شواهد حاکی از آن است که قرار نیست تغییرات حداکثری انجام شود. این یعنی معطل کردن فوتبال کشور برای بیش از یک فصل.
در حال حاضر حتی در کشورهای نه چندان قدرتمند فوتبال هم تقویم فوتبال باشگاهی آنها حتی تا ۴ سال آینده مشخص است، یا می‌دانند تا فلان سال چند استادیوم و با چه کیفیتی در اختیار دارند اما در فوتبال ما، حتی نمی‌دانیم بازی هفته اول لیگ امسال بین پرسپولیس و ذوب‌آهن در کدام ورزشگاه قرار است انجام شود.
عجیب است که در کشور عزیزمان ایران که برخی پروژه‌های عظیم نفتی حتی در بازه زمانی یک‌ساله به اتمام می‌رسند، چرا بازسازی یک ورزشگاه، دقت کنید بازسازی ورزشگاه را می‌گوییم نه ساخت یک مجتمع ورزشی کامل، بیش از یک سال به طول انجامیده است.
سوال دیگر اینجاست که ما مفهومی داریم تحت عنوان مدیریت پروژه، مفهومی داریم تحت عنوان کنترل پروژه، آقایان که می‌دانستند ورزشگاه آزادی در موعد مقرر به لیگ بیست‌وچهارم نمی‌رسد چرا به موازات آن و در موعد زودتر پروسه بازسازی ورزشگاه تختی را شروع نکردند تا آن را به موقع به فصل جدید برسانند؟
در حالی که در آن سوی خلیج همیشه فارس کشور عربستان در حال مانور تبلیغاتی با نمایش طرح‌های خود برای استادیوم‌هایش برای جام‌جهانی ۲۰۳۴ است، ما متاسفانه یک سال است درگیر بازسازی یک استادیوم هستیم.
به فرموده رهبر انقلاب، ایران قوی ورزش قوی می‌خواهد. مسؤولان فدراسیون و وزارت ورزش باید بدانند که ورزش قوی زیرساخت‌های مناسب را می‌طلبد. آقایان از مسؤولیت شانه خالی نکنند و نگویند استقلال و پرسپولیس هم بروند استادیوم خود را مثل بارسا و رئال بسازند. این قیاس مع‌الفارق است و یادمان نرفته که تا چند ماه پیش مسؤولیت اداره این 2 باشگاه برعهده دستگاه‌های دولتی بوده و نه بخش خصوصی.
***
مهدی تاج:  آن چمن مایه آبروریزی شد!
رئیس فدراسیون فوتبال گفت برگزاری دیدار تیم‌های فوتبال سپاهان و شباب الاهلی امارات در ورزشگاه نقش جهان باعث آبروریزی شده است. مهدی تاج در جلسه کارگروه ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌های لیگ برتری اظهار داشت: از ابتدا نگران بازی سپاهان - شباب الاهلی امارات در پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا بودیم. مشکلات ورزشگاه نقش جهان اصفهان را دیدید که مایه آبروریزی شد و اگر در جلسه ستاد استانداردسازی موضوعات را جدی نگیریم به مشکل می‌خوریم. وی در ادامه افزود: کار درست این است که فدراسیون فوتبال مثل AFC بگوید 2 ورزشگاه را معرفی کنید و اگر تأیید شد بازی برگزار می‌شود و اگر نشد در زمین دیگری بازی کنید. الان ما هستیم و این زمین‌ها. البته فدراسیون و سازمان لیگ در کنار باشگاه‌ها هستند. کارهای خوبی انجام شده، ولی قصور از ما و شماست. ما باید از قدیم وضعیت ورزشگاه‌ها را جدی‌تر می‌گرفتیم. در حال حاضر کار اصولی در ورزشگاه آزادی انجام می‌شود و اگر به هفته دوم، سوم برسد، خیلی بهتر است تا اینکه سرسری تمام شود. ما باید این دو سه هفته را طاقت بیاوریم. رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه قرار است بازی تیم‌ ملی ایران مقابل قرقیزستان در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار شود، تصریح کرد: با امیر قلعه‌نویی که در اصفهان حضور دارد، مفصل صحبت کردم. ظاهراً به این جمع‌بندی رسیده‌اند که بازی در زمین نقش جهان باعث مشکلات جدی برای تیم ‌ملی می‌شود. ما در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی حتماً برابر قرقیزستان پیروزی می‌خواهیم و ممکن است در این زمین بازی کردن مشکلاتی به وجود بیاورد.
تاج با بیان این جمله که «خوشبختانه چند ورزشگاه در حال آماده شدن است»،  خاطرنشان کرد: ورزشگاه خانگی گل‌گهر سیرجان و مس رفسنجان خوب هستند و اگر در کرمان 2 هتل پنج ستاره داشتیم تیم‌ ملی را به آنجا می‌بردیم. هر جایی یکسری مشکلات هست. ورزشگاه خانگی آلومینیوم قابل قبول است. علاوه بر این 8 ورزشگاه شرایط مطلوب دارند. درخواستم از رسانه‌ها این است که کمک کنند.
وی ادامه داد: ورزشگاه تختی به دلایلی که مطرح شده، مورد تأیید دستگاه‌های امنیتی قرار نگرفته است. در جلسه شورای تأمین گفتم ورزشگاه تختی از منظر ورودی بانوان و... آماده است اما بحث بار ترافیکی دارد و گفتند نمی‌توانیم این مشکل را برطرف کنیم. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس حاضر بودند پول این ورزشگاه را بدهند، ولی به یکباره با مانع روبه‌رو می‌شوند. الان ما گیر هستیم و نمی‌دانیم ورزشگاه پرسپولیس و استقلال کجاست! من گفتم بار ترافیکی برای چه دلیلی قابل حل نیست؟ باید یکسری چشم‌پوشی‌ها انجام شود تا بتوانیم بازی‌ها را برگزار کنیم و ورزشگاه آزادی نیز آماده شود. اگر ورزشگاه مطلوبی داشته باشیم افتخاری برای همه خواهد بود.

 


Page Generated in 0/0051 sec