printlogo


کد خبر: 288114تاریخ: 1403/5/18 00:00
«وطن امروز» گرانفروشی بلیت پروازهای اربعین و برخورد قاطع وزارت راه با این رویه را بررسی کرد
تعلیق بدون ملاحظه ایرلاین‌های گرانفروش

گروه اقتصادی: طی چند روز گذشته با آغاز پیش‌فروش بلیت پروازهای اربعین در روزهای ابتدایی فروش شاهد عرضه بلیت پروازها توسط برخی شرکت‌ها به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب بودیم تا جایی که به ‌عنوان نمونه سایت فلای‌تودی بلیت پرواز یک‌طرفه نجف - تهران برای تاریخ ۳ شهریور هواپیمایی زاگرس را با قیمت 7.5 میلیون تومان یعنی 2.5 میلیون تومان گران‌تر برای فروش عرضه کرد. سفر‌مارکت نیز بلیت همین مسیر پروازی را برای تاریخ ذکرشده با قیمت 7.5 میلیون تومان عرضه کرد. 
لازم به ذکر است در همان روزهای ابتدایی با این رویه برخورد شد و بررسی روزهای بعد نشان داد سایت رسمی هواپیمایی زاگرس بلیت پرواز مذکور را با قیمت مصوب ۵ میلیون تومان می‌فروشد.
اکنون گشت‌های حضوری و برخط، ۲۴ ساعته برای رصد نرخ بلیت اعلامی از سوی شرکت‌های هواپیمایی و سایت‌ها در حال انجام وظیفه هستند و اگر در بازه زمانی ویژه پروازهای اربعین نرخ مصوب رعایت نشود با لغو مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری یا معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی با گرانفروشان برخورد می‌کنند.
* ایرلاین گرانفروش تعلیق شد
در همین راستا سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته اعلام کرد: در راستای اعمال اختیارات قانونی مندرج در ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری مصوب ۱۳۲۸ و نظارت بر فعالیت‌های هواپیمایی کشوری به منظور حفظ مصالح عمومی و با استناد به مفاد مصرح در ماده ۱۶ قانون هواپیمایی کشوری، همچنین به دلیل عدم رعایت ماده ۳۰ آیین‌نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی و با استناد به ماده ۳۱ آیین‌نامه اخیرالذکر، پروانه فعالیت شرکت خدمات مسافرت هوایی بامارو سفر از تاریخ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ به دلیل عرضه بلیت هواپیما بالاتر از نرخ‌های تعیین‌شده در بازه اربعین به مدت یک ماه تقویمی تعلیق شد.
* سازمان هواپیمایی با گرانفروشی پروازهای اربعین به‌شدت برخورد کند
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی درباره این موضوع در آیین اختتامیه پروازهای حج و آغاز پروازهای اربعین ۱۴۰۳ که به میزبانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) برگزار شد، اظهار کرد: صنعت هوایی یکی از رکن‌های اصلی است که هر بار با نوآوری خلاقانه و رو به جلو سعی می‌کند کاستی‌های کمتری در عملیات مختلف مانند حج، اربعین، سفرهای نوروزی و تابستانی داشته است.
وی افزود: سیاستگذار وظیفه دارد که شاخص‌های کلان را نظاره ‌کند و کسی که عهده‌دار این کار است باید شاخص‌های اساسی صنعت را رصد کند.
بذرپاش افزود: همواره مطرح بود که ما در وزارت راه و شهرسازی با صنایع مختلف مواجه هستیم و این صنایع پیگیری‌های مکرر بنده را به یاد خواهند داشت. برای ‌مثال عملیات حج، محقق کردن شاخص‌های اساسی در صنعت بود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این صنعت یکی از مهم‌ترین اقدامات مورد نیاز توسعه ناوگان بود که مجوزهای لازم به شرکت‌های هواپیمایی واگذار شد، گفت: در حکمرانی باید مداخله منطقی وجود داشته باشد تا منجر به توسعه شود.
وی تأکید کرد: در همه تصمیمات ما باید توسعه ناوگان در صدر باشد تا شرکت‌ها بتوانند عملکرد بهتری در واردات ناوگان هوایی نسبت به دولت داشته باشند. ما نمی‌توانیم در صنعتی که با ناترازی بالا در عرضه و تقاضای در آن مواجه هستیم اقدام به آزادسازی قیمت بلیت کنیم و این بدترین تجویز ممکن است. وی با اشاره به توسعه خدمات صنعت هوایی گفت: ذی‌نفع اصلی استفاده‌کننده خدمات هوایی، مردم هستند و ایمنی باید در صدر خدمات پروازی باشد که با توجه به سن ناوگان، تأخیر ناگزیر است اما عملیات حج امسال نشان داد ایمنی پرواز همزمان با کاهش تأخیرها امکان‌پذیر است.
بذرپاش در ادامه بیان کرد: با وجود همکاری نکردن کشور میزبان و افتادن بار جابه‌جایی زائران بر دوش یک شرکت (هما)، جای تقدیر و تشکر از این مجموعه دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تأکید رهبری، پیگیری‌های شهید رئیسی و معاون اول رئیس‌جمهور در بحث جابه‌جایی حجاج گفت: در عملیات حج امسال تلاش کارکنان و دست‌اندرکاران حوزه هوایی موجب سربلندی صنعت هوایی کشور شد، لذا باید مسیر توسعه خدمات در جهت رضایتمندی مردم را ادامه دهیم و برای مردم ملموس باشد. شاخص می‌گوید توسعه خدمات اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: در حوزه ایمنی حمل‌و‌نقل هوایی که اصلی‌ترین موضوع این صنعت است نباید با اشتباه یا غفلت دچار تردید شد. در این مدت غیر از چند مورد جزئی شاهد بودیم با ایمنی کامل این عملیات بزرگ انجام شد.
بذرپاش تصریح کرد: با همه شرایط تحریم ۲۹ شرکت در حوزه هوایی با ما همکاری بین‌المللی دارند. تاب‌آوری در صنعت هوایی که ۴ قطعنامه را پشت سر گذاشته است و کمترین خدمت را از خارج از کشور دریافت می‌کنیم، نشان‌دهنده خودکفایی است اما باید سهم شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما عملیات بزرگ اربعین را پیش رو داریم که شرایط متفاوت است، به طوری که سال قبل عملیات اربعین نسبت به ۱۴۰۱ و قبل از آن به خوبی انجام شد. امسال نیز از ۲۶ مبدأ فرودگاهی پروازهای اربعین انجام می‌شود و باید به ترمینال سلام توجه ویژه داشت.
وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری باید نظارت دقیق داشته باشد و نباید از پروازهای اربعین سوءاستفاده شود و سودجویی در بلیت اتفاق افتد و این سازمان باید بدون ملاحظه برخورد کند.
بذرپاش در پایان گفت: امسال در اربعین ۱۵ درصد رشد پرواز خواهیم داشت و با توجه به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر اربعین امسال، وظیفه حمل‌و‌نقل عمومی در تمام شقوق ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی قابل توجه است.

Page Generated in 0/0058 sec