printlogo


کد خبر: 288124تاریخ: 1403/5/18 00:00
گزارشی در‌باره صدور مجوزهای رسانه‌‌ای شاخص در دولت‌های مختلف
تا بوده چنین بوده

گروه سیاسی: در روزهای اخیر بحث صدور مجوز چند روزنامه و پایگاه خبری به نام مدیران دولت سیزدهم، از سوی برخی رسانه‌ها داغ شده است. به همین بهانه، مروری بر صدور برخی مجوزهای لحظه آخری رسانه‌ای در دولت‌های گذشته داشته‌ایم.
بررسی مجوزهای رسانه‌ای ادوار مختلف نشان می‌دهد در سایر دولت‌ها نیز در جلسات آخر هیات نظارت، شخصیت‌ها و مقام‌های مسؤول دولتی و سیاسی اقدام به اخذ مجوز رسانه کرده‌اند.
در جدول روبه‌رو، فهرست برخی مجوزهای شاخص جلسات آخر هیات نظارت بر مطبوعات دولت اصلاحات آمده است. برای مثال محمد خاتمی به عنوان رئیس‌جمهور وقت در روزهای آخر دولتش مجوز نشریه گرفته که فاصله درخواست مجوز او تا صدور مجوز ۳ هفته است. مورد دیگر، مجوز روزنامه اعتماد ملی است 
به‌ صاحب‌امتیازی مهدی کروبی که در همان روز تاریخ درخواست، مجوز آن صادر شده است!
احمد مسجدجامعی به عنوان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در روزهای آخر تصدی مسؤولیت در دولت هفتم، مجوز ۲ نشریه گرفته که تاریخ درخواست و صدور مجوز یکی از این 2 مجوز در یک روز است، یعنی ۱۰ مرداد ۱۳۸۴ و مجوز دیگر به فاصله ۲ هفته از درخواست صادر شده است.
در این جدول، سیدمحمد صحفی معاون مطبوعاتی دولت اصلاحات به فاصله ۵ روز مجوز نشریه دریافت کرده است. جالب اینکه، صحفی در مصاحبه اخیر خود با روزنامه هم‌میهن، اخذ مجوز سایت خبری توسط وزیر ارشاد را در مدت کوتاه رانت دانسته در حالی که خودش در زمان تصدی مسؤولیت در دولت هشتم، طی ۵ روز مجوز نشریه گرفته است!
در دوره دولت‌های هشتم و نهم و در دولت‌های بعدی نیز مشابه این موارد به چشم می‌خورد که اطلاعات آن موجود است. به عنوان مثال، برای میرحسین موسوی تنها یک روز پس از تاریخ درخواست، در ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ مجوز روزنامه با عنوان «کلمه سبز» صادر شده است.
با نگاهی به داده‌های مجوزهای نشریات و پایگاه‌های خبری مشخص می‌شود هیات نظارت بر مطبوعات در دوره‌های مختلف در صدور مجوز رسانه برای شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای نگاه مساعد داشته و این موضوع جدیدی نیست.
در دولت سیزدهم، از سوی هیات نظارت بر مطبوعات، ۴ هزار مجوز رسانه برای درخواست‌کنندگان مختلف صادر شده که اطلاعات آنها روی سامانه جامع رسانه‌های کشور موجود است.

Page Generated in 0/0054 sec