printlogo


کد خبر: 288139تاریخ: 1403/5/20 00:00
منابع اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند بیانیه آتش‌بس از سوی آمریکا، مصر و قطر نیز به نتیجه نرسد
بازی شیطانی آتش‌بس

به رغم صدور بیانیه آتش‌بس سه‌جانبه از سوی آمریکا، مصر و قطر، در سیصدوهشتمین روز از جنگ غزه، رژیم صهیونیستی به بمباران خانه‌های مسکونی و اماکن اسکان آوارگان در این باریکه ادامه داد؛ واقعیتی که نشان می‌دهد جنایتکاران اسرائیلی خود را به خاطر حمایت‌های بی‌چون و چرای غرب، در هاله‌ای مستثنا از معادلات بین‌المللی تصور می‌کنند و مهار چنین رژیم شروری تنها به اتکای اهرم‌هایی فوق‌العاده نظیر قدرت برتر نظامی میسر است. بیانیه سه‌جانبه آمریکا، مصر و قطر اگرچه به شکل جدی خواستار توقف جنگ و امضای توافق آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و حماس شده اما همانند اعلامیه‌های قبلی طرف‌های غربی و عربی، هیچ مسؤولیتی را متوجه طرف متجاوز یعنی اسرائیل نمی‌کند.  این بیانیه مدعی است: «ماه‌ها به دنبال دستیابی به توافق بودیم و اکنون روی میز است و تنها جزئیات اجرایی آن باقی مانده است؛ دیگر نباید زمان تلف شود و هیچ طرفی نباید برای تعویق بیشتر بهانه‌ای داشته باشد». رئیس‌جمهور فرانسه و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم با حمایت از این پیشنهاد گفته‌اند بروکسل نیز همانند دوحه، قاهره و واشنگتن خواستار آتش‌بس و آزادی اسراست و شعار داده‌اند: «جنگ در غزه باید متوقف شود!»
بنا به بیانیه سه‌جانبه، اساس و پایه‌های این توافق مبتنی بر اصولی است که جو بایدن در 31 مه ‌مطرح کرد و قطعنامه 2735 شورای امنیت نیز آن را به تصویب رساند.
آمریکا، مصر و قطر از اسرائیل و حماس خواسته‌اند 15 آگوست مذاکرات را در دوحه یا قاهره از سر بگیرند تا اختلاف‌های باقیمانده حل‌وفصل شود.
با این حال «باراک راوید» خبرنگار تارنمای عبری واللانیوز وابسته به دستگاه امنیتی اسرائیل، ۳ روز پیش در گزارشی اعلام کرده بود ۲ مسؤول عالی‌رتبه صهیونیست به او گفته‌اند مذاکرات در بن‌بست قرار داشته و در حال حاضر دستیابی به توافق امری دور از دسترس به نظر می‌رسد.
* ادامه کشتار غیرنظامیان، آوارگان و خبرنگاران غزه
در نخستین ساعات بامداد دیروز، ارتش کودک‌کش یک خانه در اردوگاه جبالبا و خانه‌ای دیگر در اردوگاه النصیرات را هدف حمله هوایی قرار داد که 7 شهید از جمله یک نوزاد و ده‌ها نفر مجروح در پی داشت. همچنین ۲ خبرنگار فلسطینی دیگر در منزل‌شان هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند. 
همچنین تمیم معمر، خبرنگار شبکه تلویزیونی فلسطین در حمله به شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه به همراه تعدادی از اعضای خانواده‌اش به شهادت رسید. عبدالله السوسی، خبرنگار شبکه تلویزیونی الاقصی نیز در همین منطقه به همراه اعضای خانواده و بستگان خود به شهادت رسید. از هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۱۶۸ خبرنگار در غزه به شهادت رسیده‌اند.
حماس در بیانیه‌ای حملات وحشیانه ارتش اشغالگر صهیونیستی به مدارس و مراکز اسکان آوارگان در نوار غزه را محکوم کرد.
این بیانیــــه متعاقب بمباران ظهر چهارشنبه گذشته ارتش کودک‌کش روی ۲‌مدرسه الزهرا و عبدالفتاح حمود در شرق غزه صادر شد که طبق آمارهای اولیه 15 آواره طی آن به شهادت رسیده و ده‌ها نفر دیگر هم زخمی شدند. حماس از سازمان ملل و نهادهای قضایی بین‌المللی خواست به مسؤولیت‌های خود در قبال این جنایات که بشریت از آن شرم دارد، عمل کرده و برای بازخواست و مجازات جنایتکاران جنگی اسرائیلی در پیشگاه عدالت و محاکمه آنها به خاطر جنایات وحشیانه‌ای که مرتکب شدند، اقدام کنند. 
* عذرخواهی تاکتیکی نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو زیر فشار طاقت‌فرسای انتظار اسرائیلی‌ها برای حملات انتقامی ایران و محور مقاومت، مجبور شد با هدف آرام‌تر کردن جو متشنج جامعه صهیونیست‌ها برای نخستین‌بار از آنها عذرخواهی کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با مجله آمریکایی تایم گفت: «من برای حملات ۷ اکتبر عذرخواهی می‌کنم و عمیقا متاسفم چنین اتفاقی افتاد. ما نه تنها با حماس، بلکه با محور یکپارچه ایران روبه‌رو هستیم و باید خودمان را برای دفاع در مقیاس وسیع‌تر سازماندهی کنیم. هدف ما در غزه کسب پیروزی قاطع بر حماس است تا در پایان نبرد، دیگر نتواند تهدیدی برای اسرائیل باشد». 
جالب اینکه او مدعی شد از خطر گسترش جنگ غزه به یک درگیری منطقه‌ای آگاه است اما پیامدهایش را  می‌پذیرد. در واقع نتانیاهو در این مصاحبه با تاکید بر همان هدف محال قبلی یعنی «نابودی کامل توانمندی‌های حماس» به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین هدف احیای اصل بازدارندگی اسرائیل، بر طبل گسترش جنگ به کل خاورمیانه کوبید.
وی گفت: «با هیچ توافقی که بازگشت گروگان‌ها را تضمین کند اما به حکومت حماس در غزه پایان ندهد، موافقت نمی‌کنم». نتانیاهو همچنین بر ماندنش در سمت ریاست کابینه تاکید کرد.
به عبارت دیگر او با برداشتن یک گام به عقب (عذرخواهی) ۲ گام به جلو برداشت.
روزنامه عبری معاریو در همین رابطه، خطر گسترش دامنه جنگ و اینکه در صورت وقوع آن اسرائیل مجبور به درگیری در 7 میدان مختلف خواهد بود را متوجه شخص نخست‌وزیر دانست و نوشت: «بنیامین نتانیاهو از انجام اقدام مورد نیاز یعنی معامله تبادل اسرا با حماس امتناع می‌ورزد».
بر اساس این تحلیل نتانیاهو در حالی از امضای قرارداد با حماس خودداری می‌کند که منطقه «غلاف غزه» متلاشی و شمال فلسطین اشغالی در مرز با لبنان در آتش است، چرا که از فروپاشی کابینه خود می‌ترسد.
این روزنامه ادامه داد: «مشکل این است که نتانیاهو مدت‌هاست دیگر بر اوضاع کنترل ندارد و از یک طرف آلت دست «ایتمار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی و «بتزالل اسموتریچ» وزیر دارایی خود و از طرف دیگر همسر و پسرش شده است و دیگر نمی‌دانیم باید از کدام طرف بیشتر بترسیم».

Page Generated in 0/0051 sec