printlogo


کد خبر: 288140تاریخ: 1403/5/20 00:00
تبعات بین‌المللی اظهارات ضدبشری وزیر دارایی رژیم صهیونیستی
آمریکا و اروپا هم به جنایت جنگی اسرائیل معترفند

سخت‌ترین متحدان رژیم صهیونیستی از جمله ایالات متحده، اتحادیه اروپایی، آلمان، فرانسه و  بریتانیا مجبور شدند در واکنش‌های جداگانه، اظهارات ضدبشری وزیر دارایی رژیم صهیونیستی درباره مردم غزه را  محکوم کنند. بتزالل اسموتریچ هفته گذشته تاکید کرده بود کشتن ۲ میلیون فلسطینی غزه بر اثر گرسنگی برای بازگرداندن اسرای صهیونیست می‌تواند عادلانه و اخلاقی باشد!
حتی مقامات وزرای خارجه برخی کشورهای غربی با مقامات ارشد تل‌آویو تماس گرفتند و از آنها خواستند اظهارات وزیر دارایی کابینه را رد کنند. روز پنجشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد از اظهارات اسموتریچ شوکه شده و تاکید کرد چنین سخنانی باعث آسیب می‌شود، البته او مشخص نکرد که به خاطر آسیب دیدن 2 میلیون فلسطینی تحت محاصره و جنگ در غزه نگران است یا آسیب وجهه عمومی دولت آمریکا. جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز در واکنش به سخنان اسموتریچ پیامی تند علیه وی منتشر کرد مبنی بر اینکه گرسنگی دادن عمدی غیرنظامیان جنایت جنگی است. ما انتظار داریم دولت اسرائیل به وضوح از اسموتریچ فاصله بگیرد. جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در واکنش به این اظهارات در بیانیه‌ای تاکید کرد اتحادیه سخنان اخیر وزیر دارایی کابینه نتانیاهو درباره گرسنگی دادن به غیرنظامیان در غزه را بشدت محکوم می‌کند. بورل گفت: «سخنان اسموتریچ بسیار شرم‌آور است و گرسنه نگاه داشتن عامدانه غیرنظامیان به‌مثابه جنایت جنگی است. اظهارات اسموتریچ یک‌ بار دیگر تحقیر قوانین بین‌المللی و اصول اساسی حقوق بشر را به اثبات رساند. اینکه به اسرائیل اجازه بدهیم باعث مرگ ۲ میلیون غیرنظامی بشود تا زمانی که گروگان‌ها بازگردانده شوند، کاری غیراخلاقی است. ما از اسرائیل می‌خواهیم تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری را اجرا و دسترسی کامل کمک‌های بشردوستانه به غزه را تضمین کند». از سوی دیگر، دیوید لمی، وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنش به اظهارات اسموتریچ گفت به گرسنگی کشاندن غیرنظامیان فلسطینی در غزه به منزله جنایت جنگی است. او تاکید کرد: «قوانین بین‌المللی نمی‌تواند واضح‌تر از این باشد که قحطی و به گرسنگی کشاندن عامدانه غیرنظامیان جنایت جنگی محسوب می‌شود».  استفان شیبرت که سفیر آلمان در تل‌آویو نیز در واکنش به سخنان اسموتریچ گفت برلین سخنان غیرقابل‌قبول و تکان‌دهنده اسموتریچ را بشدت رد می‌کند. شیبرت هشدار داد که یکی از اصول حقوق بین‌الملل، حفاظت از غیرنظامیان در طول جنگ و دسترسی آنها به آب و غذا است. سفارت فرانسه در فلسطین اشغالی نیز بیانیه‌ای در رد سخنان اسموتریچ صادر کرد.
نیکولاس بیدو، رئیس بخش ارتباطات وزارت خارجه دولت سوئیس نیز ضمن غیرقابل قبول خواندن صحبت‌های اخیر اسموتریچ در توجیه کشتار میلیون‌ها فلسطینی در غزه در پستی در شبکه ایکس نوشت: «کشتار عمدی غیرنظامیان با گرسنگی دادن به آنها یک جنایت جنگی است. اظهارات اخیر اسموتریچ غیرقابل قبول است. ما انتظار داریم اسرائیل به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارد». جالب اینکه برخی رسانه‌های عبری نیز فاش کرده‌اند برخلاف دفاع نتانیاهو از وزرای افراطی کابینه‌اش، بسیاری از نمایندگان کنست از هر 2 طیف حاکم و اپوزیسیون از تبعات اظهارات اسموتریچ برآشفته‌اند، چرا که می‌دانند  این سخنان در مجامع جهانی به منزله سیاست اعلانی رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود. آنها نگران هستند که این سخنان بر روند قانونی علیه اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه تأثیر بگذارد، همچنین کشورهایی مثل انگلیس را مجبور کند تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل اعمال کنند. یک مقام سیاسی صهیونیست در این رابطه گفته که بیانیه اسموتریچ می‌تواند کفه ترازو را به نفع تحمیل یک تحریم رسمی تسلیحاتی بر رژیم صهیونیستی سنگین کند. دولت بایدن در ماه‌های اخیر دست‌کم ۲ بار درباره امکان اعمال تحریم‌ها علیه اسموتریچ و همچنین ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم که رهبر جناح راست افراطی را بر عهده دارند، صحبت‌هایی انجام داده است. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به درخواست وزیر دارایی رژیم صهیونیستی درباره گرسنه نگاه داشتن ساکنان نوار غزه، درخواست آن را نشان‌دهنده اذعان به سیاست نسل‌کشی این رژیم دانست و از دیوان بین‌المللی لاهه خواست تا برای اسموتریچ حکم بازداشت صادر کند. نوار غزه از ۱۸ سال گذشته در محاصره بوده و در جنگ اخیر علیه این منطقه که همچنان ادامه دارد حدود ۲ میلیون فلسطینی ساکن این منطقه از جمعیت 2.3 میلیون نفری آن مجبور شده‌اند خانه‌های خود را رها و در شرایطی فاجعه‌بار زندگی کنند و با محدودیت‌های شدید و عمدی غذایی، آبی و دارویی مواجه شوند. رژیم صهیونیستی با وجود صدور قطعنامه‌هایی از سوی شورای امنیت و احکام دیوان لاهه برای توقف نسل‌کشی و جنگ غزه، همچنان به کشتار فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد. 
***
ژاپن اسرائیل را بایکوت کرد
شهردار ناگازاکی دعوت نکردن سفیر رژیم صهیونیستی به مراسم یادبود بمباران اتمی این شهر توسط آمریکا را یک تصمیم جامع خواند و از آن دفاع کرد. با وجود تداوم فشار آمریکا و انگلیس به ژاپن در این مورد، شیرو سوزوکی از تصمیم دولت محلی استان ناکازاگی برای عدم دعوت از سفیر اسرائیل  در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه دفاع کرد و گفت: «ما یک تصمیم جامع گرفتیم و نه یک تصمیم به دلایل سیاسی. ما می‌خواهیم مراسمی آرام در محیطی باشکوه برگزار کنیم». مراسم هفتادونهمین سالگرد بمباران اتمی این شهر توسط آمریکا دیروز برگزار شد، جنایتی که منجر به کشته شدن مستقیم ده‌ها هزار غیرنظامی ژاپنی و جان باختن تدریجی شمار بیشتری بر اثر مسمومیت با تشعشعات رادیواکتیو شد. دولت‌های آمریکا و انگلیس در اعتراض به عدم دعوت سفیر رژیم صهیونیستی اعلام کردند سفیران واشنگتن و لندن به این مراسم نمی‌روند و مقامات سطح پایین‌تر را می‌فرستند.

 


Page Generated in 0/0346 sec