printlogo


کد خبر: 288141تاریخ: 1403/5/20 00:00
دور دنیا

استقبال حماس از پیوستن ترکیه به پرونده شکایت از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری
فیدان: مهار جنون اسرائیل راه تضمین صلح در خاورمیانه است
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین از تصمیم ترکیه برای پیوستن به پرونده شکایت جمهوری آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد. حماس طی بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «این اقدام نشانگر پافشاری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و ملت دوست و برادر این کشور بر حقانیت آرمان ملی ما و حقوق ملت فلسطین است که بیش از 10 ماه است در معرض جنگ نسل‌کشی وحشیانه و بی‌وققه قرار دارد».
این جنبش همچنین از تمام کشورهای جهان بویژه کشورهای عربی و اسلامی خواست با اتخاذ اقدامی فوری به این پرونده ارائه شده به دیوان بین‌المللی دادگستری بپیوندند و تلاش کنند جبهه یکپارچه‌ای برای پایان دادن به اشغالگری رژیم نازی در اراضی اشغالی و پایان تهدید امنیت و آرامش منطقه از سوی آن تشکیل دهند. ترکیه چهارشنبه هفته گذشته رسما درخواست خود برای پیوستن به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اتهام نسل‌کشی در نوار غزه را ارائه داد. جنید یوکسل، رئیس کمیسیون حقوقی پارلمان ترکیه با متهم کردن رژیم صهیونیستی به استفاده از گرسنه و تشنه نگه داشتن ملت فلسطین در نوار غزه به عنوان یک سلاح جنگی، تاکید کرد کشور متبوعش «ادله پاکسازی نژادی ارتش اسرائیل و جنایت‌های آن در نوار غزه» را به دادگاه ارائه خواهد کرد. 
در همین باره هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه همه کشورهای دنیا باید به پرونده رژیم صهیونیستی در لاهه ملحق شوند، گفت: راه تضمین صلح و آرامش در خاورمیانه، مهار دیوانگی و جنون اسرائیل است. هاکان فیدان دیروز طی سخنانی با اشاره به وضعیت غزه گفت: «در موضوع کمک‌های انسانی جامعه بین‌المللی باید به اسرائیل فشار وارد کند و مانع قحطی تحمیل‌شده به فلسطینی‌ها شود. قتل‌عام‌کنندگان در غزه نباید بدون مجازات بمانند. این جنایتکاران در محاکم بین‌الملل، دیر یا زود باید حساب پس بدهند. ما با این طرز فکر از همان ابتدا به پرونده باز شده از سوی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی کمک کرده‌ایم. همه دنیا باید به پرونده اسرائیل در لاهه ملحق شوند». به گفته فیدان، راه تضمین صلح و آرامش در خاورمیانه، مهار دیوانگی و جنون اسرائیل است.  
***
جهاد اسلامی: جنایات اسرائیل علیه اسرا مایه ننگ جامعه بین‌الملل است
جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای در واکنش به انتشار تصاویری از آزار جنسی اسیر فلسطینی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی در زندان، این اقدام را جنایت جنگی ارزیابی کرد و خواستار اقدام جامعه بین‌المللی برای توقف این جنایات علیه اسرا شد. به گزارش خبرگزاری سما، در بیانیه دیروز این جنبش جهاد اسلامی آمده است: «شکنجه‌های دشمن صهیونیستی علیه اسیران، جنایت جنگی و نقض آشکار تمام کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی انسانی است. این اقدامات شنیع، لکه ننگی بر پیشانی جامعه بین‌الملل است که در برابر جنایات اشغالگر سکوت کرده است». جرمی لارنس، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز تصاویر مربوط به شکنجه جنسی یک اسیر فلسطینی توسط نظامیان صهیونیست را شوکه‌کننده خواند و از رژیم اشغالگر خواست تمام موارد نقض علیه اسرای فلسطینی بررسی شود.
***
فرار عجیب رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا
بعد از ناپدید شدن کارلس پوجدمون، رهبر تحت تعقیب جدایی‌طلبان کاتالونیا که با وجود حکم بازداشت دادگاه عالی روز چهارشنبه به اسپانیا بازگشته بود، یک افسر پلیس این کشور به فراری دادن او متهم شده است. به گزارش روزنامه‌های ال‌پاییس چاپ مادرید و لا ونگاردیا چاپ بارسلون، گفته می‌شود یک افسر پلیس، خودروی فرار را برای پوجدمون تهیه کرده و خود بازداشت شده است. رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا بعد از سخنرانی در میان هوادارانش ناپدید شد و عملیات تعقیب و گریز پلیس با رمز قفس در بارسلون برای یافتن او آغاز شده است. پس از تلاش منطقه کاتالونیا برای جدایی در سال 2017، حدود 400 فعال از عواقب قانونی این پرونده با تصویب قانون تازه تصویب شده عفو جدایی‌طلبان کاتالونیا  آزاد شدند.  با این قطعنامه، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا حمایت هواداران استقلال را برای حکومت کردن به دست آورد.  البته پوجدمون متعاقبا از این مقررات مستثنی شد و دیوان عالی عفو او را لغو کرد. 
***
آمریکا: حمله اوکراین به خاک روسیه منطبق با سیاست‌های ما است
با گذشت 3 روز از حمله اوکراین به عمق 12 کیلومتری خاک روسیه در منطقه کورسک، پنتاگون این حملات را منطبق با سیاست آمریکا دانست. به گزارش خبرگزاری تاس، «سابرینا سینگ» معاون سخنگوی وزارت دفاع دولت بایدن گفت: «آمریکا حمله اوکراین به منطقه کورسک را عملیاتی برای دفاع از خود در برابر حملات فرامرزی می‌داند. این باعث می‌شود این حملات با سیاست آمریکا مطابقت داشته باشد». البته او تکرار کرد که آمریکا از حملات دوربرد به روسیه حمایت نمی‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، چهارشنبه گذشته عملیات روز سه‌شنبه اوکراین به زیرساخت‌های غیرنظامی در منطقه کورسک در شرق روسیه را محکوم کرد و آن را اقدام تحریک‌آمیز بزرگ خواند. پوتین تصریح کرد اوکراین در حال گلوله‌باران بی‌رویه ساختمان‌های غیرنظامی، مسکونی و آمبولانس‌ها با انواع سلاح‌ها از جمله موشک است. همچنین دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل از آژانس‌های وابسته به این سازمان خواست تا نقش سرویس‌های ویژه غربی و مقامات کی‌یف در راه‌اندازی و تسهیل حملات تروریستی اخیر به خاک روسیه را به طور کامل مطالعه و ارزیابی کنند.

Page Generated in 0/0049 sec