دانش و سواد سلامت در کشورمان وضعیت مطلوبی ندارد، چرا که هم مردم و هم مسؤولان ممکن است درباره شاخصهای سواد سلامت آگاهی کامل نداشته باشند؛ از طرفی بسیاری از افراد سلامت را معادل بیمار و بیمارستان میدانند، در حالی که مباحث سلامتمحور فراتر از مقوله درمان جای دارد. رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران با تاکید بر اهمیت ارتقای سواد سلامت در سطوح مختلف جامعه، سواد سلامت را یکی از وجوه عدالت در سلامت عنوان کرد. علیرضا مرندی در نخستین کارگاه تخصصی ارتباطات فرهنگستان علوم پزشکی ویژه اصحاب رسانه با عنوان «خبرنگار ارتقادهنده سلامت»، با تاکید بر اهمیت اطلاعرسانی در حوزه سلامت و ارتقای سواد سلامت در سطوح مختلف جامعه، افزود: «سواد سلامت»، موضوعی مغفولمانده اما بسیار مهم و درخور توجه است. مرندی، ارتقای سواد سلامت و سبک زندگی سالم را مقدم بر درمان عنوان و تصریح کرد: بسیاری از شاخصهای بهداشتی با دانش مردم ارتباط مستقیم دارد و با افزایش دانش سلامت، شاخصهای بهداشتی نیز ارتقا مییابد. وی تصریح کرد: سواد سلامت باید متناسب با درک افراد جامعه و با زبانی ساده و قابل فهم بیان شده و انتشار یابد، بنابراین رسانههای دیداری، شنیداری و نوشتاری، همچنین مسؤولان حوزه سلامت و کادر بهداشت و درمان در مراکز خدمات بهداشتی درمانی باید مطالب مرتبط با سلامتی را با زبانی قابل درک از سوی آحاد جامعه بیان کنند. ممکن است عده زیادی از مردم با مفاهیم تخصصی پزشکی آشنا نباشند، در این حالت چرخه سواد سلامت ناقص باقی میماند، چرا که با زبانی پیچیده با مردم سخن گفتیم و چیزی بر دانش سلامت آنها افزوده نشده است. رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، عدالت در سلامت را یکی از اهداف والای نظام سلامت عنوان کرد و افزود: ارتقای سواد سلامت، شکاف طبقاتی را کمتر میکند. وی ادامه داد: بیماریهایی مانند دیابت، آسم، فشار خون و امثالهم، بیماریهای مزمن به شمار میروند و بیش از سایر بیماریها به آموزش و آگاهی نیاز دارند اما به دلیل اینکه متولیان امر، سواد سلامت را بهدرستی انتقال ندادهاند، بیمار به علت ضعف آگاهی در پیشگیری از پیشرفت بیماریاش، باید مرتبا مراجعه کند. بنابراین، کادر درمان و پزشکان باید از آگاهی یافتن بیمار نسبت به وضعیت جسمیاش بویژه درباره بیماریهای مزمن اطمینان حاصل کنند، زیرا مراجعه مداوم بیمار و افزایش هزینهها، شکاف طبقانی را بیشتر و بیشتر میکند. وزیر پیشین بهداشت با بیان اینکه آموزشهای سلامتی باید فعال، قابل فهم، فراگیر و مستمر باشد، خاطرنشان کرد: اگر دانش سلامت به صورت عادلانه و بهدرستی در تمام اقشار جامعه منتشر نشود، بیعدالتی در حوزه سلامت و به دنبال آن شکاف طبقاتی در جامعه ایجاد میشود.