printlogo


کد خبر: 288157تاریخ: 1403/5/20 00:00
«وطن امروز» از طریق‌الحسین گزارش می‌دهد
۳ هزار میلیارد اعتبار برای اربعین

گروه اقتصادی: با توجه به اینکه عراق یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری کشور ما است و نقش مهمی نیز در پروژه «ایران راه» دارد، برای گسترش این ارتباط لازم است زیرساخت‌های مسیر این تجارت گسترش مداوم داشته باشد. از سویی، اربعین یکی از وجوه پربرکتی که در کنار زیارت داشته، تکمیل زیرساخت‌های توسعه‌ای و رشد اقتصادی در شهرها و استان‌های مرزنشین برای پذیرایی از زائران در سال‌های اخیر بوده تا جایی که وزارت راه و شهرسازی سال گذشته برای اربعین بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفت که این اعتبار برای تکمیل پروژه‌های زیرساختی در مسیر تشرف به زیارت اربعین گاهی حتی از بودجه سالانه برخی استان‌ها بیشتر بوده است.
پس از پایان دفاع‌مقدس (جنگ 8 ساله) استان‌های مرزی با عراق بویژه استان‌های غربی و جنوب غرب بیش از دیگر مناطق کشور با آسیب‌های ناشی از جنگ دست و پنجه نرم کردند و بازسازی و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی آنها همواره بخشی از برنامه‌های ویژه دولت‌های مختلف بود اما حالا شرایط اربعین فرصت‌های اقتصادی قابل ملاحظه‌ای را برای جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی این استان‌ها فراهم کرده و از سوی دیگر سرعت رسیدگی به پروژه‌های زیرساختی مرتبط با اربعین هم موجب شده تسریع بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان در اولویت قرار گیرد.
برای مثال در این رابطه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ حسن بهرام‌‌نیا، استاندار ایلام گفت: ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در کمتر از ۲ سال گذشته جهت توسعه زیرساخت‌های اربعین در این استان هزینه شده و اختصاص این اعتبارات در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد.
* تجارت منطقه‌ای در مسیر اقتصاد اربعین
تا پیش از این تسریع در پروژه اتصال شبکه ریلی ایران به عراق (اتصال شبکه ریلی از طریق خط‌آهن شلمچه - بصره) از جنبه تجارت منطقه‌ای نیز برای ۲ کشور سودآور و حائز اهمیت بود. این پروژه این امکان را به وجود می‌آورد که ایران از طریق عراق به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس متصل شود و این امر به عراق هم کمک می‌کند در پروژه‌های ترانزیتی بین‌المللی همانند  ابتکارکمربند و جاده چین یا کریدور شمال - جنوب نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد.
* خط اتوبوس مستقیم تهران به نجف راه‌اندازی شد
مهدی قلی‌زاد، دبیر ستاد اربعین اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان تهران روز گذشته در مراسم راه‌اندازی خط اتوبوس مستقیم تهران به نجف در پایانه غرب تهران گفت: سفرهای مستقیم اربعین از ۱۶ مرداد آغاز شده است.
وی با اشاره به اعزام 5 دستگاه اتوبوس همزمان با راه‌اندازی خط اتوبوس مستقیم تهران - نجف بیان کرد: با تکمیل این سرویس‌ها، مجددا ظرفیت‌های فروش بلیت در سکوهای فروش اینترنتی ایجاد خواهد شد.
دبیر ستاد اربعین اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان تهران به استقبال زائران از تهیه بلیت خط اتوبوس مستقیم تهران به نجف اشاره و عنوان کرد: با توجه به گرمای هوا در شرایط آغاز سفرهای اربعین حسینی امسال، این بستر به منظور اعزام زائران سالخورده و مسن و انتقال آنها به کشور عراق با کمترین میزان معطلی در مرزهای کشورمان ایجاد شده است.قلی‌زاد خاطرنشان کرد: در نخستین روز زائران از طریق 5 دستگاه اتوبوس به مقصد نجف اشرف راهی کشور عراق شدند و متناسب با میزان تقاضای زائران، خدمات‌رسانی از این طریق تا انتقال روزانه ۱۸ سرویس قابل افزایش است و برنامه‌ریزی شده طی این مدت حداقل ۴۰۰ سرویس مستقیم تهران به نجف برقرار شود.
وی تأکید کرد: با توجه به محدودیت ناوگان اتوبوسی در کشور، به منظور برقراری این سرویس‌ها از ظرفیت ناوگان کشور عراق استفاده شده تا خللی در برقراری سرویس‌های روزانه و اعزام دیگر زائران به پایانه مرزی مهران ایجاد نشود. دبیر ستاد اربعین اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان تهران نرخ تعیین شده برای اعزام زائران از طریق خط اتوبوس مستقیم تهران به نجف را ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عنوان کرد.
* به ‌کارگیری همه امکانات و ظرفیت‌ها برای سفرهای اربعین حسینی
وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد اربعین در حضور معاونان حوزه حمل‌ونقل و مدیران مربوط ضمن دریافت گزارش اقدامات حوزه‌های مختلف درباره سفرهای اربعین، بر بسیج همه امکانات و به خدمت گرفتن تمام ظرفیت‌ها و همچنین رفع کاستی‌ها و نواقص سال گذشته برای تسهیل جابه‌جایی زوار اربعین حسینی و برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم تاکید کرد.
مهرداد بذرپاش در این جلسه با اشاره به اینکه ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای سهم بیشتری در جابه‌جایی زوار ایفا می‌کند، گفت: مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی برای سفرهای اربعین از جمله مرز مهران (پایانه شهید سلیمانی) با اقداماتی از جمله روکش آسفالت، نصب حفاظ بتنی و رفع نقاط حادثه‌خیز بهبود یافته است.
وی به پیش‌بینی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مسافران اشاره کرد و افزود: باید ضمن برطرف کردن مشکلات و چالش‌های سال گذشته، از همه امکانات و ظرفیت‌های ناوگان حمل‌ونقل برای این ایام استفاده کرد.
به گفته بذرپاش، برای افزایش مشارکت رانندگان ناوگان اتوبوسی و همچنین تاکسی‌های اینترنتی مذاکراتی انجام و مکانیزم‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به افزایش تجهیزاتی مثل مه‌پاش‌ها و سایه‌بان‌ها در پایانه‌های مرزی با توجه به گرمای بی‌سابقه و بالا بردن ظرفیت پارکینگ‌ها، بر لزوم کاهش ایستایی زائران در مرزها با همراهی و هم‌افزایی سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در ایام اربعین تاکید کرد.
* اختصاص پروازهای فوق‌العاده برای ایام اربعین
بذرپاش در ادامه به اقدامات در نظر گرفته شده برای سفرهای هوایی اربعین اشاره کرد و گفت: تعداد فرودگاه‌های در نظر گرفته شده برای سفرهای اربعین نسبت به سال گذشته افزایش یافته و پروازهای فوق‌العاده نیز برای این ایام پیش‌بینی شده است.
وی تاکید کرد: هیچ شرکت هواپیمایی بدون مجوز سازمان هواپیمایی کشور حق فروش بلیت ندارد و ضمن نظارت کامل بر بازار فروش بلیت، با سوداگران برخورد جدی می‌شود.
* بیش از ۹۵ درصد محور «طریق‌الحسین» چهارخطه شده است
وزیر راه و شهرسازی همچنین از پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی چهارخطه شدن محور اهواز - حمیدیه – سوسنگرد – چذابه (طریق الحسین) برای سفرهای اربعین خبر داد.
بذرپاش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: محور اهواز - حمیدیه - سوسنگرد - چذابه (طریق الحسین) به طول ۱۱۵ کیلومتر که بیش از ۹۵ درصد آن چهارخطه شده است، آماده میزبانی از زائران عزیز اربعین حسینی که از مرز چذابه قصد این سفر نورانی را دارند، است. همچنین معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر اعلام کرد: امسال برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای بوده که زائران دغدغه حمل‌ونقل نداشته باشند و پیش‌بینی‌هایی برای سازمان راهداری و تأمین اتوبوس انجام شده، همچنین مقرر شده ون‌ها و تاکسی‌های اینترنتی نیز به این فرآیند کمک کنند و مردم می‌توانند از اسنپ بین‌شهری برای بهره‌برداری از این سفرها استفاده کنند. بنا بر اعلام مسؤولان مربوط، افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پارکینگ‌ها و مناسب‌سازی پارکینگ‌ها برای پذیرش بهتر و بیشتر خودروهای زائران نیز در دستور کار بوده و امروز زائران این امکان را دارند تا از ظرفیت‌ خودروهای شخصی نیز با مدیریت زمان برای سفر استفاده کنند.
* سفر ریلی و دریایی به عراق
بنا بر اعلام مسؤولان، قطارهای فوق‌العاده برای سفرهای اربعین در نظر گرفته شده و وزارت حمل‌و‌نقل عراق نیز ضمن اعلام اجرای طرح انتقال زائران از پایانه‌های مرزی به کربلای معلی اعلام کرد: امکانات برای پذیرایی از زائران در پایانه شلمچه و انتقال آنها به ایستگاه قطار بصره فراهم است. 
همچنین امسال با راه‌اندازی مسیر دریایی بندر خرمشهر به بندر بصره، بخشی از زوار اربعین از طریق دریا به عتبات عالیات مشرف می‌شوند. بنا بر اعلام مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، فاصله بندر خرمشهر تا اسکله بصره ۱۹ مایل دریایی یا ۳۷ کیلومتر است. این مسافت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت و ربع با شناورها طی می‌شود. همچنین علاوه بر بندر خرمشهر، هماهنگی‌هایی در بندر آبادان نیز انجام شده است و روبه‌روی بندر آبادان، عراقی‌ها اسکله‌ای ایجاد کرده‌اند که فعالیت‌های مسافری و تجاری را انجام می‌دهد. یعنی اگر کسی بخواهد از بندر آبادان هم به عراق برود، این امکان فراهم شده است.

Page Generated in 0/0056 sec