printlogo


کد خبر: 288164تاریخ: 1403/5/20 00:00
روز درخشان ورزش ایران در پاریس با طلای اسماعیلی و تاریخ‌سازی ناهید کیانی
کاروان افتخار
* گفت‌وگوی «وطن امروز» با سعید اسماعیلی/ * دستی که طلا را از حسن یزدانی گرفت

سیزده و چهاردهمین (پنجشنبه و جمعه) روز از سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک برای ورزش ایران در شرایطی پشت‌سر گذاشته شد که ملی‌پوشان کشورمان در رشته‌های کشتی فرنگی و تکواندو موفق به کسب ۴ مدال طلا و نقره شدند. رقابت ورزشکاران ایران در سیزدهمین روز از المپیک سی‌وسوم روز پنجشنبه با رشته‌های کشتی فرنگی، تکواندو و صخره‌نوردی پیگیری شد که طی آن کشتی فرنگی صاحب ۲ مدال طلا و نقره شد و تکواندو هم با تاریخ‌سازی ناهید کیانی به مدال نقره رسید. در کشتی آزاد هم دیروز حسن یزدانی موفق به کسب مدال نقره شد.
* ناهید کیانی با مدال نقره تاریخ‌ساز شد
ناهید کیانی که با ۳ پیروزی متوالی راهی مبارزه نهایی شده بود، شامگاه پنجشنبه برای کسب مدال طلا به مصاف «کیم یو جین» از کره‌جنوبی رفت. کیانی راند اول را ۵ بر یک واگذار کرد و در راند دوم هم‌ ۹ به صفر باخت و به این ترتیب با شکست ۲ بر صفر در فینال به عنوان نایب‌قهرمانی دست یافت. کیانی در مبارزه نخست خود ۲ بر یک برابر کیمیا علیزاده، عضو تیم‌ ملی بلغارستان صاحب برتری شد. در این مبارزه کیانی راند نخست مبارزه را ۱۰ بر ۷ واگذار کرد ولی در ۲ راند بعدی ۶ بر ۵ و ۷ بر ۷ (برتری با رأی داوران) پیروز شد و در نهایت ۲ بر یک مبارزه را به سود خود خاتمه داد. کیانی با این برد انتقام شکست در توکیو را گرفت و نشان داد هر که در وطن ماند و تلاش کرد، دست آخر در بلندمدت ثمره زحماتش را می‌گیرد. وی سپس «شیما تومی» از تونس را نیز ۲ بر یک شکست داد. کیانی در این مبارزه بعد از برتری ۵ بر ۲ در راند نخست، راند دوم را ۳ بر صفر واگذار کرد و در راند پایانی ۳ بر ۲ پیروز و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. نماینده شایسته تکواندوی ایران در این مرحله برابر «لاتیتیا اون» از لبنان در ۲ راند متوالی و با نتایج ۱۰ بر ۳ و ۱۰ بر صفر صاحب برتری شد و به دیدار پایانی صعود کرد. در این وزن «پارک اسکایلر» از کانادا و علیزاده از بلغارستان به نشان برنز دست پیدا کردند. ناهید کیانی با قبول شکست در مبارزه پایانی به مدال نقره رسید. او حالا خوشرنگ‌ترین و بهترین مدال تاریخ ورزش بانوان ایران در همه ادوار المپیک را دارد.
* مهمدی به مدال نقره رسید
در رقابت‌های کشتی فرنگی، در وزن ۸۷ کیلوگرم علیرضا مهمدی در فینال به مصاف «سمن نوویکوف» دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان رفت که این دیدار با نتیجه ۷ بر صفر به سود حریف به پایان رسید. مهمدی در دور نخست در یک کشتی بسیار زیبا و با نتیجه ۹ بر صفر «کارلوس مونوز جارامیلو» از کلمبیا را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه ۱۰ بر یک «آرکادیوز کولینیچ» از لهستان را از پیش‌رو برداشت و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. مهمدی در این مرحله در یک کشتی سخت با نتیجه ۳ - ۳ از سد «ژان بلنیوک» قهرمان جهان و المپیک از اوکراین گذشت.
* دومین طلای کشتی فرنگی به اسماعیلی رسید
در رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، سعید اسماعیلی با پیروزی در فینال ۶۷ کیلو به مدال طلا دست یافت. در وزن ۶۷ کیلوگرم که ۱۶ نفر حضور داشتند، سعید اسماعیلی در دور نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل «اسحاق قایو» از الجزایر به پیروزی رسید. وی‌ در دور بعد هم با نتیجه قاطع 9 بر صفر «لوئیس اورتا سانچز» قهرمان جهان و المپیک از کوبا را شکست داد و راهی نیمه‌نهایی شد. اسماعیلی در این مرحله هم در یک کشتی زیبا و پرافت و خیز مقابل «اسلاویک گالستیان» از ارمنستان به برتری رسید و گام به فینال گذاشت. این نتیجه در حالی رقم خورد که اسماعیلی در تایم اول مسابقه در حالی که با نتیجه ۵ بر ۲ از حریفش پیش بود، ضربه شد اما با اعتراض بموقع و تیزبینی حسن رنگرز داوران نتیجه را بازگرداندند و رای به نفع نماینده کشورمان دادند. اسماعیلی در فینال به مصاف «پرویز نصیب‌اف» از اوکراین رفت و با نتیجه ۶ بر ۵ از سد حریفش گذشت و دومین مدال طلا را برای کاروان ایران به ارمغان آورد.
* دومین نقره المپیک حسن یزدانی
در رقابت‌های ۲ وزن اول مسابقات کشتی آزاد بازی‌های المپیک پاریس، حسن یزدانی نماینده وزن ۸۶ کیلوگرم کشورمان با پیروزی در مرحله نیمه‌نهایی به فینال رسید. در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی در مبارزه نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل «الکساندر لاورنس» از استرالیا به پیروزی رسید. وی در دور بعد هم با نتیجه ۹ بر ۴  از سد «داورن کوراگلیف» قهرمان روسی‌الاصل اروپا از یونان گذشت و راهی یک‌چهارم نهایی شد. یزدانی در این مرحله با نتیجه ۷ بر یک مقابل «مایلز امینه» دارنده مدال‌های برنز جهان و المپیک از سن‌مارینو به پیروزی دست یافت و فینالیست شد. یزدانی برای کسب مدال طلا با «ماگومد رمضانوف» از بلغارستان دیدار کرد که با شکست برابر این کشتی‌گیر به دومین مدال نقره المپیک رسید.   
* رضا علیپور به مدال سنگ‌نوردی نرسید
در مسابقات سنگ‌نوردی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و در بخش سرعت، رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی کشورمان که پیش از این به جمع ۸ سنگ‌نورد برتر المپیک راه یافته بود، در مرحله پایانی به مصاف امیر مایموراتوف از قزاقستان رفت و زمان ۵ ثانیه و ۵۷ صدم ثانیه را به خود اختصاص داد و به جمع ۴ سنگ‌نورد برتر رسید. علیپور در مصاف با سنگ‌نورد اندونزی زمان ۴ ثانیه و ۸۴ را ثبت کرد که رکوردی درخشان  بود اما حریفش زمان ۴ ثانیه و ۷۸ را ثبت کرد. علیپور برای مدال برنز به مصاف «واتسون» سنگ‌نورد آمریکا رفت و زمان ۴ ثانیه و ۸۸ صدم ثانیه را ثبت کرد و از مدال برنز بازماند. حریف آمریکایی ۴ ثانیه و ۷۴ صدم ثانیه را ثبت کرد و برنز گرفت. رضا علیپور عملکرد قابل قبولی در المپیک داشت.
* شاهکار مهران برخورداری
کاپیتان تیم‌ ملی تکواندوی ایران با پیروزی 1-2 مقابل حریف کره‌ای در یک بازی کاملا فشرده، مدال خود را قطعی کرد. مهران برخورداری، جدیدترین ستاره ورزش ایران در المپیک پاریس است. نماینده تیم‌ ملی تکواندوی ایران در وزن ۸۰- کیلوگرم بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف «سئو گیون وو» از کره‌جنوبی رفت. برخورداری که در رقابت‌های گرنداسلم این کره‌ای را شکست داده بود، مجدد موفق به شکست او شد. در راند نخست این مبارزه برخورداری با نتیجه ۴ به ۲ مغلوب حریف کره‌ای خود شد. در راند دوم اما برخورداری موفق به کسب برتری ۱۳ بر ۹ شد. در ادامه این مبارزه و در راند سوم هم برخورداری به برتری ۱۲ بر ۸ رسید و به این ترتیب با پیروزی ۲ بر یک در مجموع این مبارزه، فینالیست شد. این یک مسابقه بسیار حساس و فشرده و نفسگیر بود که حتی در 2 دهم ثانیه به پایان هم احتمال تغییر نتیجه آن وجود داشت. حریف کره‌ای در این مسابقه حساس برای جبران امتیازات عقب افتاده در لحظات آخر به مهران یورش می‌برد اما کاپیتان ۲۴ ساله تکواندوی ایران با عملکرد بی‌نظیر پس از شکست دادن 3 رقیب سرسخت و رنکینگ‌دار جهان در فینال حضور خواهد داشت و برای کسب خوشرنگ‌ترین مدال تلاش خواهد کرد. 
برخورداری در جایی قدم خواهد زد که تنها ۳ بار شاهد رخ دادن آن بودیم: یک بار توسط محمدباقر معتمد در المپیک لندن و ۲ بار توسط هادی ساعی پرافتخارترین ورزشکار المپیکی ایران. 
* زارع در فینال فوق‌سنگین
ستاره سنگین‌وزن تیم ملی کشتی با یک کشتی فکورانه طاها آکگل ترکیه‌ای و باتجربه را شکست داد و به فینال رسید. تکرار کشتی ۳ سال گذشته در المپیک توکیو، پایان خوشی برای کاروان ورزش اول ایران داشت و امیرحسین زارع، کشتی‌گیر 125 کیلوگرم ایران، با پیروزی میلیمتری برابر طاها آکگل، ستاره سنگین‌وزن ترکیه، برای نخستین بار به فینال رقابت‌های المپیک صعود کرد. زارع قهرمان ۲ دوره مسابقات جهانی، در المپیک قبلی که سال 2021 برگزار شد، در مرحله نیمه‌نهایی با یک غفلت مغلوب آکگل ترک شده بود اما این بار با انجام یک کشتی شطرنج‌گونه توانست حریف خود را با حداقل برتری از پیش رو بردارد و به فینال برود. نتیجه این کشتی 2-1 به سود نماینده ایران تمام شد و هر ۳ امتیاز از روی اخطار به دست آمد. زارع در دوره گذشته برنز گرفت؛ برنزی که هرگز به آن قانع نبود و با سیر صعودی در کشتی خود توانست آن را به ۲ قهرمانی جهان تبدیل کند. حریف زارع در فینال پتراشویلی باتجربه، کهنه‌کار و قدرتمند است که قبلا مقابل امیرحسین زارع متحمل شکست شده است.

Page Generated in 0/0062 sec