printlogo


کد خبر: 289138تاریخ: 1403/5/21 00:00
دور دنیا

جنایت با بمب‌های جهنمی آمریکایی
محمد المغیر، رئیس بخش امدادرسانی در سازمان دفاع مدنی غزه خبر داد که جنایت صبح دیروز صهیونیست‌ها در مدرسه التابعین غزه، با ۳ بمب آمریکایی موسوم به‌ ام‌کی‌84 انجام شده است که حرارت ناشی از آن به 7 هزار درجه می‌رسد. این بمب، بزرگ‌ترین بمب از سری مارک 80 است. ساختمان‌های بزرگ، کارخانه‌ها، مراکز نیرو، پل‌ها، پناهگاه‌های زیرزمینی و آشیانه‌های هواپیما اهداف اصلی این سری بمب‌ها هستند. این یکی از بزرگ‌ترین مهمات در میان مهمات اف 16 است.‏ بمب ‌ام‌ کی 84 می‌تواند دهانه‌ای به عرض 15.2 متر و عمق 11 متر ایجاد کند. قطر مخرب این بمب که می‌تواند به 380 میلیمتر فلز نفوذ کند، 336 متر است.
***
کمک نظامی 3.5 میلیارد دلاری آمریکا به‌اسرائیل
وزارت خارجه آمریکا اعطای کمک 3.5 میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی برای خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی ساخت آمریکا را تایید کرد. سخنگوی این وزارتخانه از هماهنگی دولت بایدن با کنگره برای اختصاص کمک مالی نظامی مزبور خبر داد. پیش‌تر شبکه سی‌ان‌ان درباره ارائه این کمک از سوی واشنگتن برای تل‌آویو پس از تصویب لایحه کمک 14 میلیارد دلاری از سوی کنگره آمریکا در بهار گذشته گزارش داده بود. 
***
ادامه حملات حزب‌الله به مواضع نظامی اسرائیل
حزب‌الله لبنان دیروز با صدور بیانیه‌های جداگانه اعلام کرد 3 پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. بر اساس این بیانیه‌ها، مقاومت دور جدید عملیات را در راستای حمایت از مقاومت و مردم فلسطین در نوار غزه انجام داده است. در بیانیه اول حزب‌الله آمده رزمندگان مقاومت اسلامی روز شنبه تجهیزات جاسوسی اسرائیلی را در موضع نظامی رامیا با پرتابه انتحاری هدف قرار داده و تلفاتی به دشمن وارد کرده‌اند. مقاومت لبنان در دومین بیانیه خود اعلام کرد موضع نظامی المالکیه ارتش کودک‌کش را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده است. در بیانیه سوم نیز آمده  تجمعات نظامیان صهیونیست در تل شعر با موشک مستقیم هدف قرار داده شد. 
***
پنجمین روز حمله اوکراین به کورسک
در پنجمین روز حمله نیروهای اوکراینی به استان کورسک در عمق خاک روسیه، نشانه‌هایی از ثبات در میدان جنگ و توقف پیشروی نیروهای مهاجم دیده شد. به گزارش وزارت دفاع روسیه، یگان موشکی روسیه محل تجمع نیروهای ارتش اوکراین در کورسک را هدف قرار داد که گفته می‌شود در این حمله ۱۵ فرمانده میدانی اوکراینی کشته شده‌اند. به گفته آپتی آلودینوف، فرمانده نیروهای چچنی  موسوم به آخمت (احمد) و معاون اداره کل نظامی‌‌- سیاسی نیروهای مسلح روسیه، نیروهای این کشور با پشتیبانی نیروهای چچنی شهر مارتینوفکا را در این منطقه آزاد کردند. با این وجود همچنان نگرانی‌ها درباره جان غیرنظامیان روس و امنیت نیروگاه اتمی کورسک بالاست. یک واحد زرهی ارتش اوکراین به استعداد هزار نفر از سه‌شنبه گذشته در یک عملیات غافلگیرانه اقدام به بزرگ‌ترین نفوذ به عمق خاک روسیه از زمان جنگ دوم جهانی به این سو کردند. منابع روسی از کشته شدن 1120 نظامی اوکراینی در این منطقه طی روز جمعه خبر می‌دهند. همچنین گزارش‌ها حاکی از انهدام 140 خودروی زرهی ارتش اوکراین در استان کورسک است. در همین حال گروه رزمی شمال ارتش روسیه به همراه سرویس امنیتی فدرال این کشور طی یک پاتک جلوی نفوذ نیروهای اوکراینی به نواحی سودژا و کوِرنوو در استان کورسک را گرفته‌اند. با این حال آلکسی اسمیرنوف، سرپرست فرمانداری منطقه کورسک با اشاره به حمله گسترده اوکراین به این منطقه، شرایط را دشوار و پیچیده خواند.  به گفته او، یک انبار کمک‌های بشردوستانه در منطقه کورسک برپا شده است و مواد و مایحتاج موردنیاز از سایر مناطق روسیه به این انبار سرازیر می‌شود، همچنین منابع ذخیره برق، آب آشامیدنی و دارو نیز دایر شده است. 
***
خطر سونامی در سواحل ژاپن
ظهر دیروز به وقت ژاپن، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.8 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در جزیره هاکوداته و استان‌های آئوموری و ایواته به‌وقوع پیوست. به گزارش خبرگزاری کیودونیوز، این زلزله بزرگ در ساعت ۱۲:۲۹ شنبه به وقت محلی در عمق ۴۹۰ کیلومتری زیر زمین رخ داد. پیش‌تر زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.1 ریشتر روز پنجشنبه در جنوب غربی این کشور به وقوع پیوسته بود که هشدارهای مربوط به سونامی را در پی داشت. آژانس هواشناسی ژاپن در یک توصیه ویژه از مردم خواست تا اقدام‌های احتیاطی برای یک «ابرزلزله» احتمالی را در دستور کار خود قرار دهند. این آژانس می‌گوید احتمال به نسبت بالایی وجود دارد که یک زمین‌لرزه بزرگ در منطقه «ناوه نانکای» در گسل مجاور اقیانوس که از نظر زمین‌شناسی مستعد سونامی‌های عظیم است رخ دهد. 

Page Generated in 0/0056 sec