printlogo


کد خبر: 289139تاریخ: 1403/5/21 00:00
جهان در شوک وحشیگری بدون مرز رژیم صهیونیستی؛ در حمله ارتش صهیونیستی به نمازگزاران و آوارگان غزه در مدرسه التابعین بیش از 100 نفر قتل‌عام شدند
جنون جنایت
جنبش حماس کشتار دیروز را نشانه عزم صهیونیست‌ها برای نسل‌کشی و فریبکارانه بودن بحث آتش‌بس توسط دولت‌های غربی و عربی دانست

در سیصدونهمین روز جنگ غزه، یکی از بزرگ‌ترین جنایات صهیونیست‌ها علیه بشریت در تاریخ به ثبت رسید. در نخستین ساعات بامداد روز شنبه، همزمان با نماز صبح، جنگنده‌های اسرائیلی اقدام به بمباران یکی از متراکم‌ترین مراکز اسکان آوارگان در محله الدرج در مرکز نوار غزه کردند. مدرسه التابعین که در زمان حمله، نماز جماعت در آن برپا بود، یک مدرسه دینی برای آموزش قرآن بود که با شروع جنگ صدها نفر از آوارگان در آن پناه گرفته بودند.
طبق اعلامیه دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در غزه، ارتش رژیم اشغالگر آوارگان را هنگام اقامه نماز صبح که التابعین مملو از نمازگزار بوده، به‌طور مستقیم هدف قرار داد که همین امر باعث افزایش تعداد شهدا شده است. طی برآوردهای اولیه دست‌کم 100 نفر در بمباران این مدرسه به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. محمد المغیر، رئیس بخش امدادرسانی در سازمان دفاع مدنی غزه در جمع خبرنگاران گفت: «در مدرسه التابعین، حدود 2400 نفر اسکان داشتند. اسرائیل در هفته جاری، ۶ مدرسه را که محل اسکان آوارگان بوده، بمباران کرده است». رسانه‌های محلی فلسطینی تصاویری از این جنایت دلخراش را منتشر کردند که پیکرهای متلاشی شهدا ‌روی هم بر زمین قرار گرفته‌اند. برخی شهدای این جنایت همچنان زیر آوار مانده‌اند و پیگیری‌ها و تلاش‌ها برای خارج کردن پیکر شهدا ادامه دارد. این چندمین بار است که صهیونیست‌ها محل اسکان آوارگان فلسطینی را هدف حمله قرار می‌دهند. ارتش کودک‌کش در توجیه این جنایت مدعی پناه گرفتن افراد مسلح در این مدرسه شده است. پنجشنبه گذشته نیز ارتش کودک‌کش، ۲ مدرسه عبدالفتاح حموده و الزهره را در محله التفاح واقع در شرق غزه بمباران کرد که به شهادت و زخمی شدن شمار دیگری از آوارگان فلسطینی منجر شد. طی بیش از ۱۰ ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، تاکنون دست‌کم ۱۱۵ مدرسه و دانشگاه کاملا تخریب شده، ۳۳۲ مدرسه و دانشگاه به شکل جزئی آسیب ‌دیده و ۵۰۰ معلم و مدیر مدرسه، ۱۰۰ دانشمند و پژوهشگر و استاد دانشگاه و ۹ هزار دانش‌آموز و دانشجو به شهادت رسیده‌اند.
* آتش‌بس فریبی بیش نیست
جنبش حماس در واکنش به جنایت صبح شنبه صهیونیست‌ها، قتل‌عام آوارگان فلسطینی در این مدرسه را تاییدی آشکار از طرف صهیونیست‌ها بر ادامه جنگ و کشتار مردم غزه دانست. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در واکنش اولیه  به این جنایت تاکید کرد هدف قرار دادن نمازگزاران در نمازخانه یک جنایت جنگی تمام‌عیار است. جنبش حزب‌الله لبنان ضمن محکوم کردن جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در مدرسه التابعین، تأکید کرد صحبت درباره آتش‌بس و تعیین زمان جدید برای مذاکرات از سوی آمریکا و کشورهای عربی فریبی بیش نیست. به گزارش العهد، مقاومت لبنان اعلام کرد این جنایت بیانگر عزم اسرائیل برای ادامه جنگ نسل‌کشی است و گزینه واقعی این رژیم قتل‌ و کشتار است. این جنبش تأکید کرد صحبت درباره آتش‌بس و تعیین زمان‌های جدید مذاکرات نیز کذب و فریب است اما ملت فلسطین، گروه‌های مقاومت و جبهه‌های پشتیبانی هرگز فریب نخواهند خورد.
* سازمان ملل: این جنایتی اسرائیلی‌- آمریکایی‌- اروپایی است
فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی فلسطین در واکنش به جنایت شنیع صهیونیست‌ها اعلام کرد اسرائیل درحال ارتکاب جنایت نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در مدارس نوار غزه، یکی پس از دیگری است. اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی و اروپایی و در میان بی‌تفاوتی کشورهای متمدن، درحال نسل‌کشی فلسطینی‌هاست. او غزه را «بزرگ‌ترین و شرم‌آورترین اردوگاه کار اجباری قرن بیست‌ویکم» خواند و نوشت: «اسرائیل محله به محله، بیمارستان به بیمارستان، مدرسه به مدرسه، اردوگاه به اردوگاه علیه فلسطینیان نسل‌کشی می‌کند». رئیس آنروا نیز ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به مدرسه‌ای در مرکز غزه تصریح کرد: زیرساخت‌های غیرنظامی نباید هدف حملات قرار گیرد. فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) در شبکه اجتماعی ایکس، حمله رژیم صهیونیستی به مدرسه التابعین در مرکز غزه را محکوم کرد.
* الازهر: آزادگان جهان به اسرائیل فشار آورند
دانشگاه الازهر مصر در بیانیه‌ای در واکنش به این جنایت اعلام کرد: «زبان از بیان قساوت و وحشیگری جنایت اسرائیل عاجز است. همه بدانند که تاریخ به کسانی که در قبال این جنایات فجیع سهل‌انگاری و سکوت می‌کنند، رحم نخواهد کرد». قدیمی‌ترین مرکز علمی جهان عرب که در کنتر اهل سنت است از همه آزادگان جهان خواست با تمام شیوه‌ها به فشار علیه «رژیم تروریستی اسرائیل» ادامه دهند. وزارت خارجه سوریه نیز با محکومیت این کشتار جمعی، اسرائیل را رژیمی فاشیست و جنایتکار خواند. دولت‌های سعودی، قطر و لبنان با انتشار بیانیه‌هایی جنایت رژیم در غزه را محکوم کردند.
وزارت خارجه روسیه از  رژیم صهیونیستی  خواست حمله به اهداف غیرنظامی را متوقف کند. اتحادیه عرب هم صرفا به محکوم کردن این جنایت هولناک بسنده کرد. عراق این جنایت را بیانگر بی‌اعتنایی اشغالگران قدس به تمام ابتکار عمل‌ها برای توقف تجاوزات‌شان قلمداد کرد.
* بورل: جنایات اسرائیل هیچ توجیهی ندارد
جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اعلام کرد: «دیدن تصاویر ده‌ها جان‌باخته (شهید) فلسطینی بر اثر بمباران مدرسه آوارگان در غزه وحشتناک است. طی هفته‌های اخیر، بیش از 10 مدرسه هدف حملات اسرائیل قرار گرفته؛ این جنایات قابل توجیه نیست».
***
چراغ سبز آمریکا
معاون رئیس جنبش حماس در نوار غزه نیز اعلام کرد این جنایت با چراغ سبز آمریکا انجام شده است. خلیل الحیه، معاون یحیی سنوار رئیس جنبش حماس در نوار غزه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: «جنایت اشغالگران در محله الدرج تأییدی بر رویکرد آنها برای ادامه جنگ نسل‌کشی علیه ملت فلسطین است. نتانیاهو در سفر اخیر خود به واشنگتن چراغ سبز آمریکا را دریافت کرد. ما از شورای امنیت می‌خواهیم برای توقف این کشتارها و تجاوز صهیونیست‌ها جلسه اضطراری تشکیل دهد. همه قربانیان در کشتارهای رژیم اشغالگر زن و کودک هستند و هدف قرار دادن مردم ما هیچ توجیهی ندارد. رژیم اشغالگر قادر به مقابله با مقاومت نیست و در برابر این ناتوانی، خشم خود را روی غیرنظامیان بی‌گناه خالی می‌کند». او خواستار یک قطعنامه واقعی بین‌المللی، عربی و اسلامی برای متوقف ساختن دشمن جنایتکار در قتل‌عام مردم شد.
***
فراخوان ایران برای سازمان‌های بین‌المللی
سخنگوی وزارت امور خارجه جنایت رژیم صهیونیستی علیه مدرسه التابعین را برای کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی بویژه اعضای شورای امنیت و دیگر نهاد‌های بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی کیفری و دادستان آن، آزمونی اخلاقی و انسانی و نیز مسؤولیتی بین‌المللی خواند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه حمله رژیم صهیونیستی به مدرسه التابعین غزه را محکوم کرد و آن را مصداق روشنی از ارتکاب همزمان جنایت نسل‌کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت خواند.

 


Page Generated in 0/0054 sec