printlogo


کد خبر: 289143تاریخ: 1403/5/21 00:00
در روز فینالیست شدن عموزاد، طلا از دست امیرحسین زارع سر خورد
پدیده رحمان

دیروز روز رحمان بود. ستاره کشتی ایران با  نمایشی زیبا و چشم‌نواز با قلع‌و‌قمع رقبا به فینال المپیک راه یافت. رحمان عموزاد، ملی‌پوش کشتی آزاد در مرحله نیمه‌نهایی موفق به شکست حریف خود و فینالیست شد. مبارزه مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های کشتی آزاد المپیک سی‌وسوم در وزن ۵۶ کیلوگرم عصر روز شنبه بین رحمان عموزاد از ایران و «اسماعیل موسوکایف» از مجارستان برگزار شد که طی آن ملی‌پوش ایران مقتدرانه و با نتیجه ۱۰ بر صفر حریف خود را شکست داد و فینالیست شد. دارنده مدال طلای جهان که در اوج آمادگی به سر می‌برد، در دور نخست ابتدا ۸ بر صفر «زین ردرفورد» قهرمان وزن ۷۰ کیلوگرم ۲۰۲۳ جهان از آمریکا را برد و در دومین مبارزه نیز ۱۱ بر صفر از سد «اسلام دودایف» کشتی‌گیر روسی‌الاصل آلبانی گذشت و راهی نیمه‌نهایی شد. ملی‌پوش ایران در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف «اسماعیل موسوکایف» کشتی‌گیر روسی‌الاصل مجارستان و دارنده مدال طلای جهان رفت و در همان وقت اول حریف خود را با اقتدار و با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست داد و به دیدار فینال صعود کرد.
* دلیل شکست برخورداری در فینال تکواندوی المپیک؛ افت قند
سرمربی تیم‌ ملی تکواندو دلیل ناکامی برخورداری در فینال را فاش کرد. مجید افلاکی، سرمربی تیم‌ ملی تکواندوی مردان که بعد از مسابقه مهران برخورداری سریع سالن را ترک کرد تا کنار آرین سلیمی باشد، بعد از برد آرین در مسابقه نخست گفت: دعا کنید امشب سرود ایران در این سالن خوانده شود و پرچم ایران بالا برود. افلاکی در ارتباط با مسابقات مهران برخورداری ‌و کسب مدال نقره گفت: دیدار فینال برای مهران فینال نبود. تک تک مسابقه‌های مهران برایش حکم فینال را داشت. اگر دیدار فینال با فاصله کمی از نیمه نهایی برگزار می‌شد، می‌توانست حریف تونسی را شکست دهد. سرمربی تیم‌ ملی تکواندو با بیان اینکه شرایط برای همه یکسان است، گفت: فاصله 5 ساعته بین نیمه‌نهایی و فینال باعث افت بدن ورزشکاران می‌شود. البته بقیه حریفان هم همین وضعیت را داشتند اما برای مهران در این زمان اتفاقی افتاد که به ضررش شد. او در این فاصله دچار افت قند شد و با اینکه توانستیم ریکاوری‌اش کنیم اما باز هم آنطور که باید در فینال سرحال نبود. مهران قبلا حریف تونسی را برده بود و اگر با همان شرایط بدنی دیدار نیمه‌نهایی روبه‌روی این حریف حاضر می‌شد، می‌توانست شکستش دهد. افلاکی گفت: مهران خیلی خوب تمرین کرد و ‌در روز مسابقه فوق‌العاده بود.
* یزدانی با یک دست در فینال المپیک شکست خورد
آزادکار وزن ۸۶ کیلوگرم ایران در شرایطی که حین مبارزه فینال المپیک پاریس از ناحیه کتف شدیدا دچار آسیب‌دیدگی شده بود، نتیجه را به کشتی‌گیر روسی‌الاصل بلغارستان واگذار کرد. در جریان دیدار نهایی وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک پاریس،‌حسن یزدانی دارنده یک مدال طلا و یک نقره المپیک و ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز جهان، مقابل ماگومد رمضان‌اف  کشتی‌گیر روسی‌الاصل بلغارستان به روی تشک رفت و در همان ثانیه‌های نخست مبارزه از ناحیه کتف که چند ماه پیش آن را تحت عمل جراحی قرار داده بود، شدیدا احساس درد کرد. یزدانی در ادامه نیز بارها از شدت درد دست راست روی تشک افتاد و توسط دکتر شادگان پزشک‌ اتحادیه جهانی معاینه شد اما با همان شرایط حاضر به ترک مبارزه نشد و با یک دست کماکان رو به جلو حرکت کرد و بارها به حریف حمله‌ور شد. کار تا دقایق پایانی یک - یک پیش می‌رفت و یزدانی برنده مبارزه بود اما در لحظات پایانی در خاک حریف نشست و در نهایت با نتیجه ۷ بر یک شکست خورد و از رسیدن به مدال طلای المپیک بازماند. با این حال یزدانی صاحب دهمین مدال جهانی و المپیک خود شد تا در کشتی ایران رکورددار باشد.
* «آپ‌دولیوچاگی» نقره‌ای به دل طلسم
مهران برخورداری در پاریس کارستان کرد تا تکواندوی مردان پس از 12 سال رنگ مدال را ببیند.
12سال یک عمر است؛ عمری که گاه ۲ نسل در حدفاصل آن می‌آیند و می‌روند، سال‌هایی طولانی و بیش از یک دهه که انتظار کشیدن آن را کشدارتر و طولانی‌تر می‌کند بویژه اگر این انتظار در رشته‌ای رخ دهد که ما سالیان سال کرور کرور مدال صید کرده‌ایم و بر قله نشسته‌ایم. عجیب است و باورنکردنی اما تکواندوی مردان بیش از یک دهه و دقیقا 12 سال بود که در المپیک مدال نگرفته و با دستی خالی و سری افکنده بازگشته بود. نکته عجیب‌تر اینکه در این 12 سال رئیس یک نفر بوده که بیش از 2 دهه بر این رشته حکومت کرده و عجیب‌تر از همه اینکه بابت این سریال ناکامی‌ها هیچگاه نه مواخذه شده، نه پاسخگو بوده و نه عقوبتی کشیده است. برای پایان این دور تسلسل نیاز به یک اتفاق تازه و یک هوای تازه‌تر بود؛ اتفاقی که با حضور پرافتخارترین ستاره تاریخ ورزش در المپیک رخ داد و با حضور او تکواندو دچار دگردیسی شد. ستاره‌های نونوار و تازه از راه رسیده آمدند و چهره شدند. کسب 4 سهمیه برای المپیک گام نخست بود اما با آغاز رقابت‌ها در پاریس آن اتفاق بزرگ رخ داد. در بخش مردان مهران برخورداری همان کاری را کرد که انتظارش را داشتیم و 12 سال در حسرت آن بودیم؛ ستاره‌ای که با کسب طلای گرنداسلم در سال 2023، برنز قهرمانی جهان، برنز بازی‌های آسیایی، یک مدال طلا و نقره گرندپری کارنامه‌ای لاغرتر از همه مدعیان در پاریس داشت اما گام به گام جلو آمد و رقبای بزرگ و دانه درشت و مدعی را یکی یکی کنار زد تا به فینال برسد و تکواندوی مردان پس از 12 سال رنگ مدال را ببیند. پسر خوش‌خنده اردوی تیم‌ ملی اگرچه در فینال مقهور دکل تونسی شد و به نقره بسنده کرد تا با سری پایین در آغوش مجید افلاکی قرار بگیرد اما او امروز باید از ته دل قهقهه بزند، چرا که مدالی را به تکواندو هدیه داده که 12 سال در حسرت آن بودیم. پس سرت را بالا ‌بگیر پسر و از ته دل بخند!
* امیرحسین زارع به مدال نقره رسید
ملی‌پوش سنگین وزن ایران به مدال نقره کشتی آزاد در سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک دست پیدا کرد. مبارزه فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک شامگاه روز شنبه بین امیرحسین زارع از ایران و پتریاشویلی از گرجستان برگزار شد که در پایان حریف گرجستانی به پیروزی رسید. در وزن ۱۲۵ کیلوگرم که ۱۶ نفر حضور داشتند، امیرحسین زارع در دور نخست با نتیجه ۵ بر صفر مقابل آیال لازاریف از قرقیزستان به برتری دست یافت. وی در دور بعد هم با نتیجه ۱۰ بر صفر دسی از کانادا را شکست داد و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. زارع در این مرحله با نتیجه ۲ بر یک مقابل طاها آکگل، قهرمان جهان و المپیک از ترکیه به برتری رسید و فینالیست شد. زارع در فینال به مصاف گنو پتریاشویلی، دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک و ۳ طلای جهان از گرجستان رفت که در یک دیدار جذاب و دیدنی با نتیجه ۱۰ بر ۹ شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.
پیش از این حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم صاحب مدال نقره شده بود. رحمان عموزاد نیز که به فینال ۶۵ کیلوگرم رسیده است امشب برای کسب مدال طلا به مصاف حریف ژاپنی‌اش خواهد رفت.
***
حسن یزدانی: خداحافظی نمی‌کنم
پس از باخت حسن یزدانی در فینال المپیک 2024 شایعاتی درباره خداحافظی او از کشتی مطرح شد. حسن یزدانی پس از نایب قهرمانی در المپیک 2024 در پیامی نوشت: اول از همه تشکر می‌کنم از لطف بیکران و همیشگی شما مردم عزیز که به هر طریقی حمایت و محبت خود را از من دریغ نکردید، شما لایق بهترین‌ها هستید. از صمیم قلب آرزو داشتم امروز با شما تبریک کسب مدال طلا را به اشتراک بگذارم و خدا را شاهد می‌گیرم در این راستا از کوچک‌ترین تلاشی دریغ نکرده‌ام. از روزهای اول جراحی تا ثانیه‌های آخر فینال، با جان و دل جنگیدم تا در شرایطی که شادی در دل مردم عزیزم کمرنگ شده، امیدی در دلشان زنده کنم و حتی برای چند ثانیه مسبب افتخار و شادی شما باشم. نامش را حکمت، قسمت، تقدیر، نمی‌دانم چه بگذارم ولی می‌دانم که حتما خدا بهتر از همه ما می‌داند و راضی به رضایش هستم. اگر از توانایی و میزان آمادگی خودم اطمینان نداشتم هرگز پای در این میدان بزرگ نمی‌گذاشتم. در بالاترین میزان آمادگی چه به لحاظ جسمی و چه روحی به پاریس رفتم، اتفاقی که دست مرا از مدال طلا دور کرد، تقریبا غیرقابل پیش‌بینی بود، چه برای من و چه برای کادر درمان. احتمال این اتفاق در مجارستان بسیار بالاتر بود و با اینکه دوره درمان تکمیل نشده بود رفتم تا همین اتفاق را محک بزنیم و بعد از اطمینان، برای المپیک آماده شدیم و به گواه دکتر سهراب کیهانی تا ثانیه‌های اول فینال هیچ مشکلی نداشتم ولی اتفاق است و هیچ‌یک از ما از یک ثانیه بعد خود خبر نداریم ولی من از تلاش و امید، دست نمی‌کشم. هیچگاه کم‌فروشی نکرده‌ام و نخواهم کرد، پس از درمان مجدد و در صورت نیاز عمل مجدد، باز هم تلاش خواهم کرد این اتفاق شیرین را برای شما به ارمغان بیاورم، اما باز هم می‌گویم.  تسلیمم به رضای خدا، من سپردم به خدا، هر چه خدا می‌خواهد».

 


Page Generated in 0/0063 sec