printlogo


کد خبر: 289148تاریخ: 1403/5/21 00:00
اخبار

مدال‌آوران المپیک می‌توانند معلم شوند
معاون تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: مدال‌آوران المپیک می‌توانند بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته و معلم شوند. در روزهای اخیر موضوع پذیرش مدال‌آوران المپیکی در دانشگاه‌ها بدون شرکت در کنکور، در رسانه‌ها و فضای مجازی خبرساز شده است. عده‌ای پیوستن این مدال‌آوران به دانشگاه‌های برتر را نقض عدالت آموزشی می‌دانند و عده‌ای با اشاره به وجود قانون در این زمینه، تحصیل این مدال‌آوران در رشته تربیت بدنی را مجاز و حق این نخبگان ورزشی می‌دانند. در همین حال صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌و‌پرورش هم خبر داد مدال‌آوران المپیکی می‌توانند بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته و معلم شوند. ستاری‌فرد در پیامی برای افتخارآفرینان جوان ایرانی در المپیک پاریس ۲۰۲۴ در صفحه ویراستی خود به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرده و نوشت: با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، جذب بدون کنکور استعدادهای برتر دانش‌آموزی مهیا شد. مدال‌آوران المپیکی زیر ۲۴ سال می‌توانند وارد دانشگاه فرهنگیان شده، از حقوق و بیمه و دوره تحصیلی بهره‌مند، از خدمت سربازی معاف و برای شغل شریف معلمی در آموزش‌و‌پرورش استخدام شوند تا در مدرسه قهرمان‌سازی کنند. اخیرا این مصوبه به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسیده و قرار است از سال جاری نخستین گروه از استعدادهای برتر دانش‌آموزی از این طریق وارد دانشگاه فرهنگیان شده و به استخدام آموزش‌و‌پرورش درآیند.
***
اهدای 1.2 میلیون قلم لوازم خانگی به مددجویان کمیته امداد
معاون اداری‌- مالی کمیته امداد گفت: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار قلم لوازم خانگی به مددجویان کشور اهدا شد. نوراله مدبری گفت: اعتبارات تخصیصی کمیته امداد نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و از لحاظ حجم کار نیز  میزان افزایش حداقل ۳۰ درصد است. معاون اداری مالی کمیته امداد کشور تصریح کرد: سال گذشته این نهاد توانست بیش از ۹۰ درصد اعتبارات را تا پایان سال جذب کند. مدیری با اشاره به برنامه اشتغال و توانمندسازی مددجویان کمیته امداد، افزود: بر اساس آمارهای کشوری، سال گذشته حدود نیمی از اشتغال ایجاد شده در کشور توسط کمیته امداد انجام شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، به گفته معاون اداری مالی کمیته امداد کشور توزیع یک میلیون و ۲۰۰ هزار قلم لوازم خانگی ضروری و ساخت بیش از ۳۳ هزار واحد مسکونی برای نیازمندان از دیگر خدمات کمیته امداد در سال گذشته بوده است.
***
۴۰ درصد دانشجویان باید مهارت کسب کنند
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: آموزش عالی کشور باید به سمت مهارت‌افزایی حرکت کند و ۴۰ درصد دانشجویان باید مهارت کسب کنند. دکتر هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اختتامیه رویداد ملی مهارت‌افزایی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های سراسر کشور با بیان اینکه از ۳ سال قبل که موضوع مهارت‌افزایی و اشتغال‌زایی برای دانشجویان شاهد و ایثارگر مطرح شد، سعی کردیم توانمندسازی آنها را مورد توجه قرار دهیم، گفت: این موضوع علاوه بر وظیفه اداری یک مسؤولیت اجتماعی برای ما است. در طرح ضیافت ایثار مشهد نیز اکثرا دانشجویان خواسته شغلی داشتند. وی با بیان اینکه خوشبختانه قادر به بستر‌سازی برای ایجاد شغل هستیم، ادامه داد: موضوع توانمندسازی از منظر مهارت‌افزایی مطرح شد و امسال اتفاق مبارکی افتاد تا دانشگاه هنر اسلامی تبریز میزبان باشد. معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: آموزش عالی کشور باید به سمت مهارت‌افزایی حرکت کند و ۴۰ درصد دانشجویان باید مهارت کسب کنند. این گزارش حاکی است داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و سجاد پاکزاد رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز از علیرضا منادی به عنوان «سفیر ملی مهارت» تجلیل کردند.
***
کاهش قابل توجه کمبودهای دارویی در کشور
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کمبود‌های دارویی در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. «سید حیدر محمدی» درباره وضعیت کمبود‌های دارویی کشور توضیح داد: این کاهش به این علت است که تامین ارز و جابه‌جایی اجزای زنجیره در سال جاری راحت‌تر بوده است. شرط تامین دارو، تجهیزات و شیرخشک، تامین مناسب و پایدار ارز و نقدینگی است. برای تداوم این امر نیاز به همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است که این مراکز همکاری لازم را داشته‌اند. او ادامه داد: اگر مقایسه شود، در حال حاضر کمبود‌های دارویی کشور ما از کمبود‌های درج شده در سازمان ایالات‌متحده آمریکا بسیار کمتر است. محمدی درباره کمبود دارو‌های اعصاب و روان نیز گفت: کمبودی در حوزه دارو‌های اعصاب و روان وجود ندارد، چرا که اکثرا تولید داخل هستند و گاه به صورت موردی ممکن است این مشکل پیش آید اما بیشتر افراد حساسیت به مصرف داروهای اعصاب و روان برند وارداتی دارند. برای برخی گروه‌ها بویژه جانبازان اعصاب و روان نمونه‌های وارداتی را تامین می‌کنیم. محمدی درباره مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر گفت: عمده مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر تا اواخر فروردین‌ماه سال جاری تسویه شده است، اما وضعیت مطالبات مراکز درمانی از سازمان‌های بیمه‌گر عمق بیشتری دارد. انتظارمان این است که این سازمان‌ها در تسویه مطالبات به‌روز عمل کنند اما نسبت به گذشته روند بهتری دارند. در مقایسه با سال‌های گذشته و همین‌طور پیش از اجرای طرح دارویار پرداخت بیمه‌ها بهتر شده، یعنی عمق آن کم اما حجم آن زیاد شده است.

Page Generated in 0/0052 sec