printlogo


کد خبر: 289165تاریخ: 1403/5/21 00:00
نمایندگی ایران در سازمان ملل: حق دفاع مشروع ایران ارتباطی به آتش‌بس غزه ندارد
خونخواهی برای دفاع از حاکمیت ملی

گروه سیاسی: آمریکا، مصر و قطر روز پنجشنبه 18 مرداد در بیانیه‌ای از رژیم صهیونیستی و حماس دعوت کردند مذاکرات برقراری آتش‌بس را ۱۵ آگوست (۲۵ مرداد) در دوحه یا قاهره از سر بگیرند. اسرائیل به این پیشنهاد چراغ سبز نشان داد و برخی کشورهای منطقه نیز با نظر مثبت به آن نگاه کردند اما نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد «حق دفاع مشروع ایران» ارتباطی به آتش‌بس غزه ندارد، هر چند که «امیدواریم پاسخ ما لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند». این اعلام نظر رسمی بخوبی نشان می‌دهد مسؤولان کشورمان همچنان نسبت به پاسخ سخت  به اسرائیل درباره ترور اسماعیل هنیه در تهران ثابت‌قدم هستند. مقام معظم رهبری در همان روز ترور شهید هنیه در پیام‌شان از خونخواهی میهمان عزیز گفتند و رئیس‌جمهور و دیگر مسؤولان نیز بر این امر تاکید کردند.
بر همین اساس، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوالاتی مبنی بر اینکه آیا ایران پاسخ به رژیم اسرائیل را تا گفت‌وگوهای هفته آتی درباره آتش‌بس به تعویق می‌اندازد و همچنین آیا کانال‌های موجود انتقال پیام میان ایران و آمریکا وجود دارد، به بیان توضیحاتی پرداخت.
نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: «برقراری آتش‌بس پایدار در غزه اولویت ما است و هر توافقی که حماس بپذیرد، مورد قبول ما هم خواهد بود».
نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: «امنیت و حاکمیت ملی ما در اقدام تروریستی اخیر رژیم اسرائیل نقض شده است. ما حق دفاع مشروع داریم و این ارتباطی با آتش‌بس غزه ندارد اما امیدواریم پاسخ ما در زمان و به ‌گونه‌ای صورت گیرد که لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند».
نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره کانال‌های موجود انتقال پیام میان ایران و آمریکا نیز گفت: «کانال‌های رسمی مستقیم و واسطه‌ای برای انتقال پیام همیشه میان ایران و آمریکا وجود داشته است اما ترجیح طرفین این است که جزئیات آن مسکوت بماند».
* ایران تشدید تنش نکند!
در حالی که رژیم صهیونیستی با ترور اسماعیل هنیه، رئیس شهید دفتر سیاسی حماس که میهمان رسمی کشورمان برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بود، اقدام به گسترش تنش در منطقه کرد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران بار دیگر ایران را متهم به تنش‌آفرینی کرد!
متیو میلر در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن و نیز چگونگی پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل و ترور اسماعیل هنیه در تهران گفت: ما نمی‌توانیم درباره گفت‌وگوهای دیپلماتیک یا اینکه ایران چه تصمیمی گرفته است اظهارنظر کنیم. چندین روز است ما سعی کرده‌ایم از طریق تعاملات دیپلماتیک خود به ایران واضح بگوییم نباید اقدامات تشدیدکننده تنش انجام دهد. تشدید تنش به نفع ایران و هیچ‌کس نیست.
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا افزود: ۲ طرف سکه وجود دارد. ما معتقدیم توافق آتش‌بس در درازمدت برای صلح و آرامش منطقه مفید خواهد بود و می‌تواند تنش‌ها را به طور قابل توجهی در منطقه کاهش دهد و کمک خواهد کرد اسرا به خانواده خود برسند و همچنین آرامش نسبی برای مردم فلسطین به همراه خواهد داشت. قبل از مرگ اسماعیل هنیه و بعد از آن، یحیی سنوار تصمیم‌گیرنده در مذاکرات بود و همچنان هست.
میلر همچنین گفت: از سوی دیگر اگر به آن طرف سکه توجه کنیم، افزایش تنش در منطقه منجر به وخیم‌تر شدن شرایط برای مردم فلسطین و همچنین مشکل‌تر شدن دسترسی به آتش‌بس در غزه خواهد شد. ما بر تلاش برای متقاعد کردن تمام طرف‌ها در منطقه برای عدم اتخاذ گام‌های بیشتر برای تشدید درگیری متمرکز هستیم.
این مقام وزارت خارجه آمریکا درباره تجاوز اسرائیل به ضاحیه جنوبی در بیروت و ترور فؤاد شکر (از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان) و پاسخ حزب‌الله به تل‌آویو نیز گفت: ما مستقیما با حزب‌الله ارتباط برقرار نمی‌کنیم اما شرکایی در منطقه داریم که با آنها گفت‌وگو می‌کنند.
* حق پاسخگویی محفوظ است
پس از آنکه ۳ کشور آمریکا، قطر و مصر درباره از سرگیری مذاکرات بین اسرائیل و حماس بیانیه صادر کردند، اینطور تصور شد که شاید این مذاکرات بر تصمیم ایران برای حمله به اسرائیل مانع ایجاد کند. در ماجرای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان نیز شهید امیرعبداللهیان، وزیر وقت خارجه کشورمان سفرهایی به چند کشور منطقه داشت که برخی گمانه‌زنی‌ها عنوان کردند هدف سفر امیرعبداللهیان برای برقراری آتش‌بس در غزه به شرط عدم حمله ایران به اسرائیل است. هر چند این گمانه‌زنی‌ها هرگز از سوی مقامات کشورمان تایید نشد اما  اکنون به نظر می‌رسد هدف آمریکا در طرح از سرگیری مذاکرات برقراری آتش‌بس، تلاشی برای جلوگیری از حمله ایران به اسرائیل است که با موضع‌گیری نمایندگی کشورمان در سازمان ملل، به هدف خود نرسیده است. 
بر همین اساس محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در صفحه ایکس خود نوشته بود: «آتش‌بس و پایان دادن به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه نیاز به بیانیه تبلیغاتی ندارد، بلکه به اراده سیاسی و اقدام قاطع نیازمند است». وی در ادامه نوشته بود: «اگر آمریکا در همان هفته‌های اول تجاوز ارتش اسرائیل، کمک‌های نظامی را متوقف و آتش‌بس را به رژیم تحمیل کرده بود، اکنون در تکاپوی بیهوده قرار نمی‌گرفت».
***
سردار فدوی: دستور رهبر انقلاب برای مجازات اسرائیل اجرا خواهد شد
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اظهاراتی بر قطعی بودن اجرای دستورات مقام معظم رهبری برای مجازات رژیم صهیونیستی به دلیل ترور شهید اسماعیل هنیه تاکید کرد. سردار علی فدوی، در گفت‌وگو با شبکه المیادین اظهار کرد: دستورات رهبر انقلاب درباره مجازات شدید اشغالگران و انتقام خون شهید هنیه صریح و روشن است.
وی خاطرنشان کرد: دستورات رهبر انقلاب به بهترین شکل ممکن اجرا خواهد شد و این وظیفه فعلی ایران است. سردار فدوی درباره انتخاب یحیی سنوار  به عنوان جانشین شهید هنیه نیز گفت: انتخاب سنوار به این معنی است که خط مقاومتی که حماس آغاز کرده است ادامه خواهد داشت.

 


Page Generated in 0/0058 sec