printlogo


کد خبر: 289178تاریخ: 1403/5/22 00:00
بلاروس در مرز اوکراین اعلام آماده‌باش نظامی کرد توقف پیشروی اوکراین در خاک روسیه
روس‌ها بیدار شدند

وزارت دفاع روسیه از خنثی‌سازی پیشروی نیروهای اوکراینی در پایان پنجمین روز پیشروی آنها در عمق خاک روسیه در منطقه کورسک خبر داد. این در حالی است که مهاجمان اوکراینی تا روز شنبه در برخی مناطق تا عمق 40 کیلومتری خاک روسیه هم پیشروی کرده و بر ایستگاه گازی مهم شهر سودژا نیز تسلط یافته بودند. 
روسیه سازوکار امنیتی گسترده‌ای را در ۳ منطقه مرزی با اوکراین از جمله کورسک، بریانسک و بلگورد که مساحتی تقریبا ۹۲ هزار کیلومترمربعی را تشکیل می‌دهند، اعمال کرده و تنها بیش از ۷۶ هزار نفر از منطقه کورسک در جنوب غربی روسیه، تخلیه شده‌اند. به گزارش خبرگزاری تاس، یگان‌های گروه نبرد شمال و نیروهای ذخیره روسیه، تلاش‌های اوکراین را برای پیشروی از طریق حملات هوایی و توپخانه ارتش در نزدیکی آیواشکاوسکوی، مالایا لوکنیا و اولگاوکا در منطقه کورسک خنثی کردند. به نظر می‌رسد تحول اصلی در جبهه کورسک پس از آن انجام شده که روس‌ها توانستند برتری هوایی غافلگیرانه اوکراین را خنثی کنند. به گزارش اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع روسیه، پدافند هوایی این کشور در مرزهای جنوب غربی ۳۵ پهپاد و ۴ موشک کوتاه‌برد توچکای اوکراینی را طی شنبه شب گذشته سرنگون کرده است، همچنین  جنگنده‌های سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵، واحدهای اوکراینی پیشروی‌کرده در منطقه کورسک روسیه را با موفقیت بمباران کرده‌اند. همچنین مواضع ارتش اوکراین در مرز سومی که سرپل نفوذ به داخل خاک روسیه بوده، هدف حملات هوایی قرار گرفته است. 
بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، مجموع تلفات نیروهای مسلح اوکراین در عملیات ۶ روز اخیر در منطقه کورسک به یکهزار و ۱۲۰ سرباز و بالغ بر ۱۴۰ واحد سخت‌افزار زرهی رسیده است. این وزارتخانه همچنین اضافه کرده است که از زمان آغاز نبرد در منطقه کورسک، اوکراین ۲۲ تانک، ۲۰ نفربر زرهی، ۸ خودروی جنگی پیاده‌نظام، ۸۸ خودروی زرهی و ۱۳ خودروی موتوری، ۲۰ سامانه موشکی خودکششی، یک سامانه موشکی پرتاب چندگانه، یک سیستم موشک پرتاب چندگانه و ۶ توپ صحرایی را از دست داده است. این گزارش همچنین حکایت از تلفات ۱۷۵ پرسنل اوکراینی و ۳۶ واحد زرهی تا صبح یکشنبه در منطقه کورسک دارد.
در همین حال بخش مطبوعاتی ارتش بلاروس در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت این کشور در حال اعزام تانک‌های جدید برای تقویت نیروهای مسلح مستقر در مرزهای جنوبی خود با اوکراین است. به گزارش خبرگزاری تاس، مقامات ارتش این کشور تصریح کردند با توجه به تشدید جنگ در مرز روسیه و اوکراین در نزدیکی مرزهای شرقی این کشور، تجهیزات نظامی را با استفاده از سامانه حمل‌و‌نقل ریلی همچنین با روش‌های ترکیبی به مرز ارسال می‌کنند. 
الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس شنبه گذشته از انهدام تعدادی پهپاد اوکراینی که به سمت روسیه روانه شده بودند، بر فراز خاک بلاروس خبر داد و پس از آن مینسک دستور تقویت گروه‌های نظامی مستقر در مرز اوکراین را صادر کرد. گفتنی است روسیه اخیرا تسلیحات هسته‌ای احتیاط خود را در خاک بلاروس مستقر کرده است.

Page Generated in 0/0064 sec