printlogo


کد خبر: 289187تاریخ: 1403/5/22 00:00
اخبار

وزیر راه و شهرسازی:
مسکن‌های ویلایی الگوی ایرانی - اسلامی و مورد تأکید وزارتخانه است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی، ساخت مسکن‌های ویلایی را نزدیک‌تر به الگوی ایرانی - اسلامی و مورد رضایت مردم و تأکید وزارتخانه دانست. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی نوشت: ساخت مسکن‌های ویلایی که به الگوی ایرانی - اسلامی نزدیک‌تر است و مورد رضایت مردم عزیزمان است مورد تأکید وزارتخانه بود. مشارکت مردم در این الگوی ساخت، بهتر و مشتاقانه‌تر است که سرعت و کیفیت ساخت را باهم افزایش داده است.
***
انتشار ۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراق برای حمایت از بازار سرمایه
مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه بازار سرمایه گفت: این صندوق درصدد است برای حمایت از بازار سرمایه، اوراق تبعی از نوع تامین مالی را به میزان ۵۰۰۰ میلیارد تومان منتشر کند. سیدرامین  ابوالفضلی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای حمایت از بازار سرمایه اعلام کرد: این صندوق درصدد است تا اوراق تبعی از نوع تامین مالی را به میزان ۵۰۰۰ میلیارد تومان منتشر کند و در صورت نیاز، صندوق توسعه بازار سرمایه از آمادگی لازم برای انتشار اوراق تبعی، از نوع بیمه سهام، برخوردار است. وی گفت: جزئیات بیشتر انتشار این اوراق در روزهای آینده و طبق اطلاعیه‌های منتشرشده در سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران اطلاع‌رسانی می‌شود.
***
صنعت خودرو در ۵ ماه ۲ میلیارد دلار ارز نیمایی گرفت
بررسی جدیدترین آمار مربوط به تامین ارز نشان می‌دهد از اول فروردین‌ماه تا ۱۷ مردادماه امسال، صنایع حمل‌و‌نقل و خودرو یک میلیارد و ۹۸۷ میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده که از این میزان سهم صنایع ۱۹ میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار بوده است.
بررسی جزئیات تامین ارز بخش صنایع حاکی از آن است از ابتدای امسال تا ۱۷ مرداد تامین ارز نیمایی برای صنایع حمل‌و‌نقل و خودرو معادل یک میلیارد و ۹۸۷ میلیون دلار، صنایع معدنی معادل یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار، ماشین‌آلات و تجهیزات تولید معادل یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار، صنایع تجهیزات برق و الکترونیک معادل یک میلیارد و ۷۰۸ میلیون دلار و منسوجات و پوشاک معادل ۷۰۲ میلیون دلار بوده است.
***
سرمایه‌گذاری خارجی با رکورد جدید به ۵,۵ میلیارد دلار رسید
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از رکوردشکنی میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته خبر داد. علی فکری، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: شرایط خوبی در ۳ سال گذشته فراهم شد، میزان و ارزش مجوزهای صادره برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی صادرشده در سال گذشته 5.5 میلیارد دلار بود که این رقم در طول ۱۶ سال عمر سازمان بی‌سابقه است. وی گفت: برخی مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم اما چون در عمل اتفاق نیفتاد از فهرست سرمایه‌گذاری خارجی خارج شد. علاوه بر این سرمایه‌گذاری خارجی که وارد کشور شد اما مجوز سازمان سرمایه‌گذاری نداشت،‌ سال قبل 2.5 میلیارد دلار بوده است. رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران درباره اینکه برخی ادعا کردند سرمایه‌گذاری افغان‌ها در ایران افزایش یافته است،‌ گفت: کل سرمایه‌گذاری افغان‌ها در سال گذشته به ۳۵ میلیون دلار رسید. به گفته فکری،‌ بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی سال گذشته متعلق به کشور چین به میزان ۲ میلیارد دلار بود،‌ سپس رقم بعدی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به ترکیه، ‌امارات عربی متحده و بعد از آن به ایرانیان مقیم خارج کشور تعلق داشته است.
***
رشد ۲۰ درصدی میانگین نرخ اجاره‌بها در استان تهران
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران از رکود کامل بازار مسکن و رشد میانگین ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در مناطق مختلف تهران خبر داد.
کیانوش گودرزی در نشست خبری خود با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری وضعیت بازار مسکن در رکود کامل به سر می‌برد، گفت: از ابتدای امسال بازار خرید و فروش ملک در رکود کامل قرار دارد و وضعیت این بازار نسبت به سال گذشته جوی آرام داشت اما شاهد رشد میانگین ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در مناطق مختلف تهران بودیم و بیشترین نرخ اجاره هم مربوط به منطقه ۵ بوده که به رشد ۵۰ درصدی رسیده است.
وی با اشاره به اینکه بازار مسکن حدود یک سال طول می‌کشد تا به وضعیت ثبات برسد و این بازار به سمت رونق هدایت شود، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ بنگاهی املاک بدون پروانه کسب در تهران وجود دارد و ۱۱ هزار و ۷۰۰ بنگاه املاک مجاز در شهر تهران در حال فعالیتند و این شناسایی از طریق ۳۰۰ بازرس این اتحادیه انجام شده است.
وی ادامه داد: قانون الزام به ثبت سند در شورای مصلحت نظام تدوین و سامانه کاتب با همکاری سازمان ثبت راه‌اندازی شده است و از روزهای آینده تمام قراردادها در این سامانه تنها از طریق مشاوران املاک مجاز ثبت خواهد شد و فرق آن با سامانه خودنویس تسهیل در دسترسی به این سامانه است و سامانه مادر برای دستگاه‌ها به شمار می‌رود.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به تأثیر عرضه واحدهای نهضت ملی مسکن به بازار مسکن، افزود: اگر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به بازار مسکن عرضه شود، بی‌شک موجب کاهش قیمت می‌شود و از سوی دیگر مسیر خانه‌دار شدن مستأجران هموار خواهد شد.

Page Generated in 0/0061 sec