printlogo


کد خبر: 289208تاریخ: 1403/5/22 00:00
دور دنیا

مقام محلی صهیونیست:
شمال را از دست داده‌ایم
در سایه ادامه ترس و وحشت صهیونیست‌ها از پاسخ ایران و حزب‌الله، شمال فلسطین اشغالی طی چند هفته گذشته، کاملا زیر سایه عملیات‌های فزاینده و دقیق حزب‌الله قرار گرفته است. یک مسؤول صهیونیست در شمال فلسطین اشغالی اعتراف کرد حملات حزب‌الله طی دوره اخیر بسیار قوی‌تر و مرگبارتر شده است. گیورا زلاتس، رئیس شورای الجلیل علیا در شمال فلسطین اشغالی به شبکه کان گفت: «اسرائیل جبهه شمالی را از دست داده است و به ‌نظر می‌رسد نتانیاهو تازه فهمیده است در اینجا دشمنی به ‌نام حزب‌الله داریم. سطح امنیت در مناطق شمالی در مرز با لبنان بسیار کاهش یافته، این در حالی است که به ‌نظر می‌رسد کابینه بنیامین نتانیاهو تازه در هفته‌های اخیر متوجه شده است دشمنی به ‌نام حزب‌الله در مرزهای شمالی وجود دارد».
***
چه بر سر پایگاه‌های آمریکایی در شرق سوریه آمد؟
پنتاگون برخی جزئیات حمله انجام شده به پایگاه غیرقانونی‌اش در شمال شرق سوریه را منتشر کرد. منابع سوری نخستین ساعات بامداد شنبه از شنیده شدن صدای چندین انفجار در چند پایگاه آمریکا در شمال استان حسکه واقع در شمال شرق سوریه از جمله پایگاه‌‌های خراب‌الجیر و رمیلان خبر دادند که حتی موجب آتش‌سوزی در داخل پایگاه خراب‌الجیر شده بود. بر اساس مشاهدات منابع محلی، حمله پهپادی زمانی رخ داد که یک هواپیمای باری آمریکایی حامل تجهیزات نظامی و لجستیکی، مهمات و تعدادی نیروی نظامی، از مبدأ عراق وارد این پایگاه شده بود. با این حال مقامات نظامی آمریکا تنها درباره حمله به پایگاه رمیلان حاضر به صحبت شده‌اند. به گفته یک مقام سنتکام (ستاد فرماندهی ارتش تروریستی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا) در نتیجه حمله روز جمعه به این  پایگاه،  شماری از نیروهای آمریکایی زخمی شدند و خسارت‌هایی به تاسیسات این پایگاه وارد شده است. این مقام دیروز اعلام کرد پایگاه مزبور هدف حمله پهپادی قرار گرفته و خسارت‌هایی به آن وارد شده است و تعدادی از نیروهای آمریکایی و ائتلاف به ‌دلیل جراحات تحت مداوا قرار گرفته‌اند. این در حالی است که پیش‌تر یک مقام پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در گفت‌‌وگو با الجزیره مدعی شده بود هیچ نظامی آمریکایی در حمله روز جمعه به منطقه رمیلان آسیب جدی ندیده است. این مقام پنتاگون مدعی شده بود اقدامات پیشگیرانه باعث کاهش تأثیر این حمله شده است.
***
ردپای آمریکا در سقوط دولت بنگلادش
نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش، آمریکا را به دست داشتن در برکناری خود از قدرت متهم کرد و گفت اگر در برابر باج‌خواهی واشنگتن نمی‌ایستاد، در قدرت باقی می‌ماند. شیخ حسینه که هفته گذشته پس از هجوم ده‌ها هزار معترض به سمت کاخ نخست‌وزیری داکار با بالگرد به هندوستان منتقل شد، روز شنبه در پیامی در شبکه ایکس خطاب به رهبران و فعالان سیاسی بنگال نوشت: «قدرت‌های خارجی بویژه آمریکا در برکناری من نقش داشتند». بعد از خروج و استعفای خانم نخست‌وزیر، پارلمان بنگلادش منحل و محمد یونس به عنوان رئیس دولت موقت انتخاب شد. چنین به نظر می‌رسد که خانم حسینه بعد از اعتراضات به سهمیه‌های استخدامی در این کشور که منجر به کشته شدن دست‌کم 500 نفر و بازداشت صدها نفر شد، استعفا کرد و متواری شد اما او و خانواده‌اش نظر دیگری دارند. حسینه فاش کرد: «اگر جزیره سنت مارتین را تسلیم می‌کردم و اجازه سلطه آمریکا بر خلیج بنگال را می‌دادم، می‌توانستم در قدرت باقی بمانم». دولت هندوستان نیز اعلام کرد احتمال دخالت خارجی در پشت بحران سیاسی بنگلادش را بررسی خواهد کرد.
***
فاش‌گویی سندرز از دموکراسی میلیاردرها در آمریکا
برنی سندرز، سناتور دموکرات از ایالت ورمونت و نامزد پیشین این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری، در اظهاراتی کم‌سابقه به طبقه ثروتمند و حاکمان آمریکا حمله کرد. این سیاستمدار چپ‌گرای 82 ساله که اخیرا نیز به همراه حدود 150 نماینده هم‌حزبی‌اش سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره را بایکوت کرده بود، در یک نطق تاریخی در سنا به طبقه میلیاردر آمریکا حمله کرد. او این طبقه ثروتمند را متهم کرد که نه تنها به کنترل حیات اقتصادی این کشور راضی نیستند بلکه  به طور تهاجمی برای کنترل سیاست دست به هر کاری می‌زنند. وی گفت: «دموکراسی یعنی یک نفر، یک رای. نه اینکه میلیاردرها با لابی‌های‌شان انتخابات را بخرند». سندرز با ذکر مثالی از سوءاستفاده ۳ شرکت سرمایه‌گذار اصلی در بازار سهام وال‌استریت از عرصه سیاست به حرص مالکان و مدیران آنها کنایه زد و گفت: «مدیران عامل شرکت‌های بزرگ در آمریکا اکنون ۳۵۰ برابر کارگران خود درآمد دارند».
***
تظاهرات ژاپنی‌ها علیه جرائم نظامیان آمریکایی
گروه‌های مردمی در شهر گینوان استان اوکیناوای ژاپن با برگزاری یک تجمع، نارضایتی خود را نسبت به جرائم جنسی نیروهای نظامی آمریکا مستقر در ژاپن ابراز کردند. بیش از 2 هزار ژاپنی معترض در تظاهرات روز شنبه خواستار تغییر توافقنامه وضعیت نیروهای آمریکایی در ژاپن و کاهش تعداد پایگاه‌های نظامی آمریکا شدند. پیش از افشاگری موارد جدید تجاوز جنسی به زنان اوکیناوا توسط نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در ژاپن، دولت توکیو با مخفی‌کاری سعی در سرپوش گذاشتن بر این مساله داشت و با عدم اطلاع به‌موقع به دولت استان اوکیناوا، باعث نارضایتی شدید مردم شده بود. 

Page Generated in 0/0063 sec