printlogo


کد خبر: 289213تاریخ: 1403/5/22 00:00
به بهانه برگزاری مراسم نکوداشت زنده‌یاد بیتا فرهی، بازیگر پیشکسوت سینما
«بانو»ی سینما

گروه فرهنگ و هنر: بیتا فرهی را باید یکی از بازماندگان نسل بازیگری سینمای ایران که ماندگارترین آثار سینما حاصل حضور و ذوق هنری آنها بود دانست؛ هنرپیشه‌ای که سرانجام در ۶۵ سالگی در سال 1402 بر اثر بیماری قلبی و ریوی درگذشت.
از ویژگی‌های شاخص و منحصربه‌فرد بازیگری فرهی باید به صلابت در صدا و چهره مصمم او اشاره کرد که نشانی از یک بازیگر تمام‌عیار داشت. فرهی در کارنامه کاری و حرفه‌ای خود با کارگردان‌های بزرگی از سینمای ایران همکاری داشته و نقش‌های ماندگاری را نیز در حافظه تاریخی سینمای ایران ثبت کرده است. از «مهشید» در فیلم «هامون» تا «مجدی خانوم» در فیلم «اعتراض»، همگی نشان می‌دهد که فرهی بخشی از بهترین نقش‌های زن سینما را بازی کرده است.
بیتا لهارخانی‌دینبلی با نام هنری بیتا فرهی متولد فروردین 1337، فعالیت حرفه‌ای خود را سال 1368 با بازی در فیلم «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد. فرهی به همراه «خسرو شکیبایی» یکی از مشهورترین زوج‌های هنری دهه ۷۰ را تشکیل دادند. فرهی برای بازی در هامون توسط ناصر چشم‌آذر به مهرجویی معرفی شد و به سرعت مورد پسند او برای بازی در نقش «مهشید» قرار گرفت و در سال‌های بعدی فعالیت خود را با کارگردان‌هایی مانند احمدرضا درویش، بهمن فرمان‌آرا، مسعود کیمیایی و رخشان بنی‌اعتماد ادامه داد.
یکی از آخرین آثاری که فرهی در آن به ایفای نقش پرداخت باید به مجموعه «رقص روی شیشه» بود که پخش آن در شبکه نمایش خانگی انجام شد. وی همچنین در سریال تاریخی «از یاد‌ها رفته» که در رمضان ۹۸ از شبکه یک سیما پخش شد به ایفای نقش پرداخته بود که این حضور را باید آخرین بازی او در تلویزیون دانست.
بیتا فرهی در مصاحبه‌ای درباره عدم تمایلش برای دیده شدن، گفته بود: خیلی دنبال دیده شدن نیستم. بعضی‌ها دوست دارند مدام دیده شوند اما من چنین نیستم. اگر صلاح باشد جایی بروم، می‌روم. اعتقاد ندارم مدام دیده شوم و حضورم حتی شبیه این باشد که پیش‌برنده‌ هیچ اتفاقی در داستان نباشم اما قطعا نقش‌های کوتاه و موثر در پیشبرد قصه را دوست دارم حتی اگر ۳ سکانس بازی کنم ولی دیده شوم.
وی در پاسخ به اینکه اگر بازیگر نمی‌شدید، می‌خواستید  چه کاره شوید؟ با خنده گفته بود: همیشه خیلی دوست داشتم سرمایه‌ای داشتم، کتاب‌فروشی کوچکی راه می‌انداختم که در آن کافه و یک گل‌فروشی کوچک هم بود. همیشه این ۳ را باهم می‌خواستم اما هیچ کدام نمی‌شود. سرمایه ندارم، گل‌ها هم می‌پلاسند و هیچ‌کس هم کتاب نمی‌خواند. این بازیگر سینما و تلویزیون، تابستان سال ۱۳۹۲، درست در سالگرد فوت خسرو شکیبایی مادرش را از دست داد. او در این باره در گفت‌وگویی گفت: این ماجرا تاثیر بسیار زیادی روی من گذاشت. فرانسه بودم که حال مادرم نامساعد شد. بلافاصله خود را رساندم. مرا دید و ۲۴ ساعت بعد فوت کرد.
بیتا فرهی هرچند اندوه درگذشت مادرش را داشت اما (تسا) نوه‌ او که در پاریس زندگی می‌کند، شوق زیستن را در او زنده نگه می‌داشت و می‌گفت: انگیزه‌ام برای زندگی نوه‌ام است. زندگی خیلی کوتاه است. باید قدرش را دانست و از هر لحظه‌اش استفاده کرد. اگر مرگ را در کنار زندگی ببینیم، می‌توانیم انسان باشیم و از هر لحظه آن بهره ببریم. چون زندگی همانقدر که زیباست، کوتاه و ناپایدار است.
از جمله افتخارات و جوایز فرهی باید به جایزه بهترین بازیگر نقش اول سریال‌های تلویزیونی برای بازی در سریال طلسم‌شدگان، جایزه بهترین بازیگری نقش اول فیلم فجر برای فیلم هامون، نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم‌های کیمیا، خانه‌ای روی آب و خون‌بازی و دریافت سیمرغ بازیگری مکمل برای فیلم در انتظار معجزه اشاره کرد. 
هامون، بانو، کیمیا، هتل کارتن، اعتراض، برادرم خسرو، خاک آشنا در حوزه سینما و سرزمین کهن، ولایت عشق، پدر خاک، طلسم‌شدگان، ایراندخت و خاطره آن شب بارانی نیز در قالب مجموعه‌های تلویزیونی از جمله فعالیت‌های این بازیگر طی ۳ دهه بازیگری است.
بیتا فرهی، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون سرانجام پس از مدتی درگیری با عوارض بیماری ریوی، شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ دار فانی را وداع گفت.
اکنون و پس از 9 ماه از درگذشت این بازیگر سینما و تلویزیون به همت موزه سینما مراسم نکوداشت این زنده‌یاد چهارشنبه ۲۴ مرداد ساعت ۱۸ با حضور هنرمندان برگزار خواهد شد و قرار است از تندیس این هنرمند فقید سینما و همچنین گنجینه وی که شامل جوایز، اسناد، یادگاری‌ها و... است نیز رونمایی شود.

Page Generated in 0/0065 sec