printlogo


کد خبر: 290204تاریخ: 1403/5/23 00:00
اخبار

محیط پیرامون تئاتر شهر پاکسازی شد
مدیرکل هنرهای نمایشی گفت محیط تئاتر شهر پاکسازی شده است و با تدابیر ویژه‌ استانداری و فرمانداری شهر تهران، دستفروشان اطراف این مجموعه به مکان دیگری منتقل می‌شوند.
حمید نیلی درباره محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر اظهار داشت: در راستای مطالبه بحق هنرمندان و مخاطبان فرهیخته‌ تئاتر در راستای ساماندهی وضعیت‌ دستفروشان‌ محوطه‌ تئاتر شهر طی 3 ماه گذشته از طریق استانداری، فرمانداری تهران و شورای تأمین پیگیری‌های لازم را انجام دادیم و خوشبختانه به نتیجه‌ مطلوبی رسیدیم.
وی اظهار کرد: امیدوارم دیگر شاهد حضور دستفروشان در اطراف تئاتر شهر نباشیم، چراکه با تدابیر استاندار محترم و همکاری فرمانداری و شهرداری تهران، دستفروشان عزیز به مکان درخور شأن در نزدیکی چهارراه ولیعصر(عج) منتقل می‌شوند.
***
«تامینا» به 3 جشنواره خارجی رفت
فیلم‌ کوتاه «تامینا» ساخته مهدی ارحمی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم برای او از بیستمین دوره جشنواره «The Accolade Global Film» آمریکا شد و در سیزدهمین دوره جشنواره«best shorts» سن‌دیه‌گوی آمریکا نیز جایزه بهترین فیلم را کسب کرده است. همچنین در هفتمین جشنواره فیلم در بوستون آمریکا نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم شده است که اواخر شهریور برگزار می‌شود.
این فیلم ‌کوتاه در دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شیملای هند که اواخر مرداد برگزار می‌شود، از بین ۱۶۰۰ فیلم برای حضور در بخش مسابقه بهترین فیلم، منتخب شده است.
فیلم کوتاه داستانی «تامینا» در هفتمین جشنواره فیلم کوتاه آسیا که به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره فیلم کوتاه داستانی و مستند در شرق هند شناخته می‌شود، ششمین جشنواره duemila-30 میلان ایتالیا در بخش مسابقه، دومین جشنواره فیلم تایگای روسیه، نخستین جشنواره DoWIFF  اوکراین حضور دارد.
فیلم کوتاه «تامینا» بر اساس طرح مشترکی از فراز مقدم و مهدی ارحمی، داستان دختری را روایت می‌کند که به دلیل شرایط سخت اقتصادی مجبور به کار در یک غسالخانه می‌شود.
***
«تقلیدچی عاشقانه‌ها» منتشر شد
کتاب «تقلیدچی عاشقانه‌ها» به قلم بیژن شکرریز نویسنده و پژوهشگر، تهیه‌کننده و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون و لاله تقیان بعد از سال‌ها پژوهش توسط نشر ثالث به چاپ رسید.
این کتاب شامل گفت‌وگویی با داوود فتحعلی‌بیگی نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر به نمایش‌های آیینی سنتی ایران می‌پردازد و همچنین با یادداشت‌هایی از بهروز غریب‌پور و محمد چرمشیر روانه بازار نشر شده است.
این اثر پژوهشی در ۴۰۰ صفحه تنظیم شده و در 
6 بخش به ترتیب به تعزیه، تخت روحوضی، خیمه‌شب بازی، نقالی/ پرده‌خوانی، روزشمار زندگی «در یک نگاه» و کتاب‌شناسی داوود فتحعلی‌بیگی می‌پردازد. نگارنده این کتاب علاوه بر رویکرد پژوهشی و تاریخ‌نگارانه این اثر، آن را برای دانشجویان تئاتر، ادبیات نمایشی و فلسفه هنر به عنوان یک کتاب مرجع معرفی کرده است. این اثر در سال‌های اخیر نخستین کتاب جامعی است که در حوزه نمایش‌های آیینی - سنتی به چاپ رسیده است.
***
نمایش «ساکنین جایی» میان مرگ و زندگی
«ساکنین جایی» عنوان نمایشگاه آثار رویا ابراهیم است که جمعه ۲۶ مرداد در گالری استخر از پروژه‌های آرتیبیشن آغاز به کار می‌کند. رویا ابراهیم متولد ۱۳۷۳ است و تحصیلات خود را در رشته گرافیک، مقطع کاردانی و ارتباطات تصویری در مقطع لیسانس از دانشگاه EMU در قبرس پشت سر گذاشته است. پرتره‌های ابراهیم در جایی میان بود و نبود مردد هستند. رویا ابراهیم در بخشی از توضیح این نمایشگاه نوشته: «وقتی کسی را نقاشی می‌کنم، از طریق رنگ جاودانه می‌شود. این واقعیت که همراه با زندگی، مرگ نیز از راه می‌رسد، هر فرد و زندگی‌اش را منحصربه‌فرد می‌کند. این پرداختن به مردم و نقش کردن آنها چیزی خاص از هر فرد به نمایش‌ می‌گذارد که به واسطه‌ زمان همیشگی می‌شود». این نمایشگاه از ۲۶ مرداد تا ۱۵ شهریور از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری استخر واقع در مجموعه ایوان ربط به نمایش درمی‌آید.
***
معرفی اعضای هیأت‌ انتخاب بخش «فیلم» و «ایده» المپیاد فیلمسازی
مدیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از بررسی آثار رسیده به ۲ بخش «فیلم» و «ایده» توسط اعضای هیات‌های انتخاب این ۲ بخش خبر داد.
به گفته وحید ملتجی، مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، اعضای هیأت انتخاب بخش «فیلم» متشکل از داریوش یاری نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینما، نادره ترکمانی فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده سینما و احسان صدیقی نویسنده و کارگردان سینما، بررسی و ارزیابی آثار ارائه‌شده متقاضیان نوجوان در بخش «فیلم» المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را آغاز کردند.
همچنین اعضای هیأت انتخاب بخش «ایده» هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، متشکل از امیرحسین اخوین، مدیر فرهنگی و دبیر جشنواره‌های مختلف فیلم دانش‌آموزی، زهرا مصطفوی مدیر و کارشناس امور فرهنگی و فاطمه‌سادات میرمحمد صادقی مدیر فرهنگی و فعال حوزه کودک و نوجوان نیز امور مربوط به انتخاب ایده‌های برتر را برای شرکت در مرحله نهایی آغاز کردند.
مرحله نهایی هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از ۲۴ تا ۲۹ شهریور امسال به میزبانی اصفهان با مدیریت وحید ملتجی با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0039 sec