printlogo


کد خبر: 290211تاریخ: 1403/5/23 00:00
مقاومت اسلامی فلسطین از مصر و قطر خواست به جای پیشنهادهای جدید به تل‌آویو، رژیم صهیونیستی را مجبور به اجرای آتش‌بس کنند
حماس: مذاکرات پوششی برای تداوم جنایات اسرائیل است

سرانجام جنبش حماس به تلاش‌های بیهوده بعضی دولت‌های عربی به همراه آمریکا با هدف کذایی آغاز دور مذاکرات جدید با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و به مصر و قطر کنایه زد به جای دم زدن از مذاکرات با رژیمی که جنایت و ترور علیه فلسطینیان را تشدید کرده، اسرائیلی‌ها را مجبور به اجرای پیشنهاد آتش‌بس کنند. هفته پیش 3 کشور مصر، قطر و آمریکا با صدور بیانیه مشترکی اعلام کرده بودند کلیات توافق روی میز است و تنها جزئیات اجرایی آن باید مورد قبول طرفین قرار بگیرد. آنها از اسرائیل و حماس خواستند اواخر این هفته مذاکرات را در دوحه یا قاهره از سر بگیرند تا اختلاف‌های باقیمانده حل و فصل شود. سپس جان کربی، مشاور شورای امنیت ملی آمریکا خبر ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه را از پنجشنبه آتی در دوحه اعلام کرد. نتانیاهو هم موافقت خود را با حضور هیات صهیونیست در این نشست اعلام کرد. با این حال باراک راوید،  خبرنگار تارنمای عبری امنیتی واللا به سرعت فاش کرد که 2 مسؤول عالی‌رتبه اسرائیلی به او گفته‌اند مذاکرات در بن‌بست قرار داشته و نتانیاهو تمایلی به توافق ندارد و به همین دلیل دستیابی به توافق امری دور از دسترس است. در حالی که همزمان با تشدید تجاوزات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه نوار غزه، آمریکا در روندی منافقانه برای منحرف کردن افکار عمومی از جنایات اسرائیل، مصر و قطر را با خود برای ارائه یک پیشنهاد بی‌فایده  درباره مذاکرات جدید به منظور بحث درباره آتش‌بس و تبادل اسرا همراه کرده، حماس بیانیه‌ای کنایه‌آمیز صادر کرد. در بیانیه مقاومت اسلامی فلسطین آمده است: «از زمان آغاز تجاوزات دشمن، ما بر موفقیت تلاش‌های میانجی‌ها در مصر و قطر برای رسیدن به توافق آتش‌بس و پایان جنگ نسل‌کشی علیه ملت فلسطین تاکید داشتیم و از هر تلاشی برای توقف تجاوزات حمایت کردیم. از میانجی‌ها می‌خواهیم طرحی را که برای آتش‌بس ارائه داده بودند و حماس هم با آن موافقت کرد به مرحله اجرایی درآورده و رژیم اشغالگر را هم ملزم به اجرای آن کنند». حماس با اشاره به بیانیه سه‌جانبه‌ای که اخیراً درباره مذاکرات آتش‌بس غزه توسط مصر، قطر و آمریکا صادر شد، تاکید کرد: «ما دوره‌های زیادی از مذاکرات را پشت سر گذاشته‌ایم و هر اندازه که نرمش و مثبت‌اندیشی نیاز بود، برای تحقق اهداف و منافع ملت خود و جلوگیری از ریخته شدن خون آنها و توقف نسل‌کشی علیه ملت ما، از خود نشان دادیم به گونه‌ای که راه برای انجام معامله تبادل اسرا، امدادرسانی به مردم ما، بازگشت آوارگان به مناطق خود و بازسازی ویرانی‌های ناشی از تجاوزات دشمن در غزه، باز شود. در همین راستا حماس در تاریخ 6 مه 2024 با پیشنهاد میانجی‌ها برای آتش‌بس موافقت و از اعلامیه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در 31 مه و قطعنامه شماره 2735 شورای امنیت در این زمینه استقبال کرد اما دشمن این طرح‌ها را رد کرده و به جنایت علیه ملت ما ادامه داد. دشمن همچنین بر موضع خود در جدی نبودن برای آتش‌بس دائمی تاکید دارد و اقدامات جنایتکارانه آن علیه ملت ما، دلیلی عملی بر این امر است. هر چند ما و برادران میانجی در مصر و قطر از نیات و مواضع رژیم اشغالگر و نخست‌وزیر آن آگاه هستیم اما حماس به توافق پیشنهادی در 2 جولای 2024 هم جواب مثبت داد اما دشمن صهیونیستی اقدام به ارائه شروط جدیدی کرد که در طول مذاکرات مطرح نشده بود و بعد از آن به سمت تشدید تجاوزات علیه ملت ما و ارتکاب جنایات بیشتر حرکت کرد تا به جنایت ترور شهید اسماعیل هنیه رسید و همه اینها ثابت می‌کند دشمن به دنبال ادامه تجاوزات و عدم رسیدن به توافق آتش‌بس است».
بر اساس این بیانیه، حتی بعد از اعلام بیانیه سه‌جانبه اخیر درباره مذاکرات آتش‌بس هم دشمن صهیونیستی مرتکب جنایتی فجیع با کشتار آوارگان مدرسه التابعین در محله الدرج شد. در این جنایت رژیم صهیونیستی صبح روز شنبه زمانی که آوارگان فلسطینی در این مدرسه در حال خواندن نماز صبح بودند، بیش از 120 غیرنظامی را به شهادت رسانده و بیش از 250 نفر را مجروح کرد. 
در پایان بیانیه حماس آمده است: «با توجه به این مسائل و به دلیل دغدغه و مسؤولیت ما در برابر ملت فلسطین و منافع آنها، حماس از میانجی‌ها می‌خواهد تا پیشنهادی را که در تاریخ 2 جولای به ما ارائه داده بودند و مورد موافقت ما قرار گرفت با توجه به اعلامیه بایدن و قطعنامه شورای امنیت اجرا و رژیم اشغالگر را هم ملزم به اجرای آن کنند؛ به جای اینکه به سمت دور جدید مذاکرات یا پیشنهادهای جدید که تنها پوششی برای تجاوزات اشغالگران است و زمان بیشتری به آنها برای ادامه جنگ نسل‌کشی علیه ملت فلسطین می‌دهد، حرکت کنند».

Page Generated in 0/0047 sec