printlogo


کد خبر: 290212تاریخ: 1403/5/23 00:00
دور دنیا

مشارکت حشد الشعبی با نیروی هوایی، ارتش و پلیس عراق تا پایان زیارت بزرگ شیعیان
جزئیات طرح ویژه تأمین زیارت اربعین
روز یکشنبه ستاد عملیات بغداد اعلام کرد طرح ویژه تامین زیارت اربعین در بغداد از روز سه‌شنبه 13 آگوست جاری در راستای برقراری امنیت جاده‌هایی که زائران به سمت کربلای معلی می‌پیمایند، آغاز خواهد شد. در همین حال بسیج مردمی و نیروهای پلیس و ارتش عراق، طرح امنیتی ویژه‌ای را برای خدمت‌رسانی به زائران از سراسر جهان در زیارت اربعین امام حسین(ع) آماده کرده‌اند. در راستای طرح امنیتی زیارت اربعین در کرکوک، معاون فرمانده عملیات این منطقه در امور حشد الشعبی به خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد طرح امنیتی زیارت اربعین امام حسین(ع) اجرایی شده و تا پایان زیارت و بازگشت زائران ادامه خواهد داشت. ابوثائر البشیری درباره جزئیات این طرح گفت: «این یک طرح امنیتی فشرده بوده و شامل استقرار ۴ تیپ از نیروهای حشد الشعبی از مناطق التون کوبری تا داقوق و سیطره بر جیمن تا داقوق و سپس به سمت طوزخورماتو و آمرلی بوده و بعد از آن به فرماندهی عملیات دیالی می‌رسد، همچنین ۴ تیپ حشد الشعبی برای فرماندهی عملیات‌های شمال و شرق دجله مستقر شده‌اند. علاوه بر آن دوربین‌ها، پهپادها و همچنین گروه‌های اطلاعاتی حشد الشعبی در ورودی‌های استان کرکوک مستقر شده‌اند. همچنین کاروان‌های حشد الشعبی در جاده‌ها مستقر هستند و همراه با پلیس و ارتش و نیروهای امنیتی به طور کامل امنیت جاده‌ها را تامین می‌کنند». از طرف دیگر ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق از مشارکت نیروی هوایی ارتش این کشور در طرح تامین امنیت زیارت اربعین خبر داده و اعلام کرد این طرح شامل تامین امنیت مرزها، گذرگاه‌ها و مسیرهایی است که زائران در آنجا تردد می‌کنند. همچنین تحسین الخفاجی، رئیس ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور اظهار داشت: «فرماندهی عملیات الجزیره از طریق لشکر هفتم خود و بخش اطلاعات نظامی، عملیاتی در کشف برخی سلاح‌ها و تجهیزات انجام داد که نشان می‌دهد این عملیات‌ها در راستای برنامه‌های پیشگیرانه برای تامین امنیت زیارت اربعین امام حسین علیه‌السلام است. هرگونه عملیات امنیتی براساس اطلاعات شناسایی و امنیتی انجام می‌شود، به این معنا که یگان‌ها بدون اطلاعات شناسایی و امنیتی اقدامی انجام نمی‌دهند. آماده‌سازی‌های امنیتی ویژه برای طرح زیارت اربعین خیلی زود آغاز شد و اقداماتی که برای انجام زیارت اربعین لازم است، اتخاذ شده است. مشخصا شاهد ورود میلیون‌ها زائر برای زیارت اربعین به عراق خواهیم بود، بنابراین نظارت خود را بر مرزها، گذرگاه‌ها و مسیرهای عبوری زائران آغاز کردیم». به گفته الخفاجی، این طرح ما شامل خدمت‌رسانی به زائران در عبور و مرور بوده و یک طرح مناسب بسیار مهم برای جابه‌جایی و عبور و مرور زائران است. وی ادامه داد: «ما همچنین تلاش‌های اطلاعاتی و امنیتی بزرگی در محورهای مختلف در این زمینه انجام داده‌ایم و نظارت هوایی توسط نیروی هوایی از طریق جلسات مستمر و کار مستمر به شکل 24 ساعته در حال انجام است».
***
بازی روانی هشدار به اتباع خارجی لبنان
چندین کشور عربی و غربی در راستای جنگ روانی طراحی شده توسط اسرائیل با صدور بیانیه‌هایی ضمن درخواست از شهروندان خود برای ترک خاک لبنان در اسرع وقت می‌کوشند با ضربه زدن به صنعت توریسم لبنان فشار اقتصادی وارد آورده و همزمان افکار عمومی این کشور را علیه حزب‌الله تحریک کنند. این در حالی است که ‌جز مناطق جنوبی که کانون درگیری با نظامیان صهیونیست است، در دیگر مناطق لبنان بویژه شهر بیروت شرایط آرام و باثبات بوده و حتی در مقایسه با تل‌آویو و قدس اشغالی که در سایه واکنش قریب‌الوقوع حزب‌الله و ایران قرار دارند، وضعیت امنیتی مطلوب‌تری را تجربه می‌کند. سامر کرکی، کارشناس لبنانی در گفت‌وگو با  بخش عربی تسنیم، علاوه بر جنگ روانی ایجادشده برای ایجاد دلهره در جامعه لبنان، به جنبه سیاسی و اقتصادی هشدارهای کشورهای غربی و عربی به اتباع خویش برای خروج فوری از خاک لبنان اشاره کرد و گفت: «این اقدام چیزی جز وحشت‌افکنی از سوی آمریکا و جنگ روانی علیه دولت لبنان نیست تا شاید به این ‌شکل فشارها بر مقاومت به‌منظور توقف نبرد حمایت و پشتیبانی از غزه تشدید شود، این در شرایطی است که نبرد حزب‌الله با اسرائیل در محدوده جغرافیایی جنوب لبنان و با رعایت بسیاری از قواعد درگیری جریان دارد. به ‌نظر می‌رسد همزمان با اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید فؤاد شکر به‌ بهانه حادثه «مجدل شمس» که منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه شده است، کشورهای غربی و عربی در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی در حال فشار بر دولت لبنان هستند. درخواست کشورهای مزبور برای خروج شهروندان‌شان از خاک لبنان در شرایطی است که این کشور در فصل جذب گردشگر قرار دارد و در عمل 25 درصد از درآمدهای دولت لبنان به صنعت توریسم و جهانگردی وابسته است. با این حال به نظر می‌رسد در منظر اکثر لبنانی‌ها فارغ از دین و قومیت، موازنه‌ای که  مقاومت ایجاد کرده  و باعث شده رژیم صهیونیستی جرأت حمله به لبنان را نداشته باشد بسیار موثر بوده است.
***
حمله جوان سیاه آمریکایی به یک یهودی راست‌گرا
یک جوان آمریکایی با فریاد «فلسطین را آزاد کنید»، یک یهودی راست‌گرا را در نیویورک هدف حمله با چاقو قرار داد. این حمله در بحبوحه اعلام انزجار جهانی از جنایات اسرائیل در غزه و درخواست‌ها برای توقف کشتار فلسطینیان مورد توجه قرار گرفته است. فیلم این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن یک مرد به گروهی افراطی در محله کرون هایتس بروکلین نزدیک می‌شود و یکی از آنها را با چاقو می‌زند. به گزارش رسانه‌های عبری، ضارب یک جوان سیاه‌پوست بیست و چند ساله است که دستگیر شده است. به گفته یک خاخام محلی، یهودی مضروب عضو فرقه خباد بوده و مجروحیت او سبک است.

Page Generated in 0/0061 sec