printlogo


کد خبر: 290220تاریخ: 1403/5/23 00:00
اخبار

احداث 85 مرکز پزشکی قانونی در کشور
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی به کمبود فضاهای فیزیکی این سازمان در کشور اشاره کرد و گفت: احداث ۸۵ مرکز پزشکی قانونی در کشور در دستور کار قرار گرفته است. رضا حاج‌منوچهری در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه چند تکلیف برای این سازمان مشخص شده است، اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها، احداث 8 سوله بحران در 8 استان اصلی و قطب کشور است که یکی از این استان‌ها کرمانشاه است. وی ادامه داد: طبق برآوردهای انجام شده، جدای از مراکزی که فعلاً فعال هستند، به حدود ۸۵ مرکز دیگر در کل کشور نیاز داریم تا به شرایط مطلوبی دست یابیم. حاج منوچهری با بیان اینکه احداث این ۸۵ مرکز پزشکی قانونی در کشور در دستور کار قرار گرفته، عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، امسال از این تعداد، ۳۰ مرکز احداث خواهد شد که 2 مورد از آنها در استان کرمانشاه و در شهرستان‌های سنقر و کنگاور خواهد بود. وی از تلاش برای استفاده از ظرفیت خیرین جهت احداث مراکز پزشکی قانونی هم خبر داد و گفت: متاسفانه خیرین اقبالی به حوزه پزشکی قانونی ندارند، با این وجود در استان کرمانشاه خیران خوبی پای کار آمده‌اند و اقدمات خوبی نیز انجام شده، به‌گونه‌ای که در حال حاضر کرمانشاه از نظر جذب خیرین در حوزه پزشکی قانونی رتبه اول کشور را دارد. 
***
تقدیر از مدال‌آوران المپیک در بیلبورد‌های شهری
با پایان المپیک ۲۰۲۴ پاریس، اکران فرهنگی تصاویر مدال‌آوران جمهوری اسلامی ایران در بیلبورد‌های پایتخت انجام شد. بر اساس اعلام  اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، با پایان یافتن المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس و قرار گرفتن ایران در جایگاه بیست‌ویکم، اکران فرهنگی «به لطف یزدان و بچه‌ها» در فضای شهری پایتخت اجرا شد. بر اساس این گزارش، کاروان ورزشی ایران در المپیک پاریس با کسب ۳ مدال طلا، ۶ مدال نقره و ۳ مدال برنز در مجموع به ۱۲ مدال رسید که در این اکران فرهنگی از تصویر این مدال‌آوران استفاده شده است.
***
کمک به افزایش سرمایه صندوق نوآوری مشمول مالیات می‌شود
با تصویب هیات وزیران، کمک به افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، مشمول اعتبار مالیاتی می‌شود.  دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری با اعلام این خبر افزود: بر اساس بند «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه هفتم پیشرفت، در راستای تقویت نظام تأمین مالی نوآوری، کمک به افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی یا سرمایه‌گذاری مشترک با مدیریت صندوق، به عنوان مصادیق جزء ۲ بند «ت» ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان محسوب می‌شود. وی ادامه داد: بر همین اساس و بر اساس مصوبه هیات وزیران، کمک به افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی و یا مشارکت در انجام طرح‌هایی که با مدیریت این صندوق انجام می‌شود، (موضوع ماده ۹۹ برنامه هفتم پیشرفت)، مشمول اعتبار مالیاتی می‌شود. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار امیدواری کرد با اجرای این مصوبه، توان حمایتی و سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با توجه به افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱۰ هزار شرکت، نسبت به گذشته افزایش یابد و همچون گذشته، دغدغه مالی آخرین نگرانی شرکت‌های دانش‌بنیان ایران باشد. خیاطیان خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه، اعتبار مالیاتی به شرکت‌هایی که این کمک را انجام دهند، در هر سال معادل با کمک انجام‌شده در همان سال مالی با قابلیت انتقال به سنوات آتی، به صورت قطعی اعطا می‌شود و برخلاف مصوبه قبلی نیاز به اجرای طرح خاص و حسابرسی ندارند.
***
هوش مصنوعی سرطان را با دقت ۹۰ درصد شناسایی می‌کند
محققان با استفاده از هوش مصنوعی یک آزمایش خون ساده ابداع کرده‌اند که به ردیابی زودهنگام سرطان معده کمک می‌کند. دقت این روش نوآورانه ۹۰ درصد است. به گزارش مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این دستاورد پتانسیل ایجاد انقلابی در بررسی و ردیابی سرطان معده و همچنین نجات جان میلیون‌ها انسان را دارد. به طور دقیق‌تر محققان چینی روش نوینی برای ردیابی «دی‌ان‌ای بدون سلول» (cFDNS) ابداع کرده‌اند که از سلول‌های سالم و تومورها سرچشمه می‌گیرد. cfDNA در جریان خون وجود دارد و در اصل با مرگ سلول و مکانیسم‌های ترشح فعال آزاد می‌شود. در حال حاضر تشخیص سرطان به طور کلی با آندوسکوپی و بررسی نشانگرها انجام می‌شود. محققان بیمارستان سرطان هیفی از آکادمی علوم چین و سون رویفینگ از بیمارستان سرطان ایالتی شانشی این تحقیق را رهبری کرده‌اند. آنها قدرت هوش مصنوعی برای ایجاد یک روش غیرتهاجمی و بدون درد برای شناسایی سرطان را هماهنگ کردند. این روش نیازی به تصویربرداری ندارد و تجربه‌ای راحت‌تر و با درد کمتر برای بیماران فراهم می‌کند. محققان الگوریتم‌های هوش مصنوعی را با «رسوب ایمنی DNA متیله بدون سلول» (cfMeDIP) هماهنگ کردند. این روش به ردیابی مقدار اندکی از دی‌ان‌ای کمک می‌کند و از سوی دیگر توسعه مدل‌های ردیابی را تسهیل که ۲۱ نشانگر متیلاسیون ویژه سرطان معده را شناسایی می‌کنند. این تحقیق با حضور ۱۵۰ بیمار مبتلا به سرطان معده و ۱۰۰ بیمار گروه کنترل انجام شد که کارآمدی روش را نشان داد.

Page Generated in 0/0049 sec