printlogo


کد خبر: 290228تاریخ: 1403/5/23 00:00
خط و نشان وزارت راه برای گران‌فروشان بلیت پروازهای اربعین

نرخ مصوب بلیت پروازهای اربعین برای بازه زمانی 24 مرداد تا 9 شهریور بین 5 تا 6 میلیون تومان بسته به اینکه از مبدا کدام استان انجام می‌شود، تعیین شده است. در حال حاضر وزارت راه برای گران‌فروشی بلیت پروازهای اربعین خط و نشان کشیده است.
فروش بلیت پروازهای اربعین از روز 21 مرداد آغاز شده است و تمام ظرفیت باقی‌مانده ظرف امروز و فردا باید ارائه شود. تا دیروز ظهر 50 درصد بلیت پروازهای اربعین حسینی فروخته شده بود و باقیمانده بلیت‌ها تا پایان 23 مرداد (امروز) در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. از سویی در روزهای اخیر حدود 3406 مجوز پروازی برای بازه زمانی پروازهای اربعین صادر شده است و صدور مجوز پروازها همچنان ادامه دارد.
در این میان عرضه بلیت پروازهای اربعین از دیروز افزایش یافته است. برخی خبرها حکایت از فروش بلیت با قیمت 14 میلیون تومان نیز داشت اما سازمان هواپیمایی مدعی شد قیمت ۱۴ میلیون تومانی پرواز اربعین برای ایرلاین‌های خارجی است. هر چند مصوبه مورد اشاره نیز قرار شده از روز 24 مرداد اجرایی شود، از این رو دلیل قیمت بلیت قبل از این تاریخ مشمول مصوبه نیست. 
در این میان در حالی سخنگوی سازمان هواپیمایی مدعی است قیمت 14 میلیون تومانی پروازهای اربعین مربوط به ایرلاین‌های خارجی و کانکشن است که بلیت پرواز تهران-نجف شرکت‌های هواپیمایی داخلی هم با قیمت 11.5 تا 14 میلیون تومان توسط برخی سایت‌ها به فروش می‌رسید.
این در حالی است که قیمت فروش بلیت پروازهای اربعین با نرخ مصوب از 24 مرداد تا 9 شهریور برای هر مسیر تهران- نجف 5 میلیون تومان و بازگشت نیز همین قیمت خواهد بود. نرخ بلیت نیمه شرقی کشور از جمله استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، سیستان  و بلوچستان، فارس، کرمان و گلستان به نجف و بالعکس 6 میلیون تومان در هر طرف است. نرخ بلیت برای نیمه غربی کشور و مهران به نجف نیز 5 میلیون تومان است.
همه شرکت‌های هواپیمایی موظفند بلیت اربعین را از طریق سایت شرکت‌های هواپیمایی و درگاه‌های  اینترنتی و دفاتر خدمات مسافرتی عرضه کنند.
شرکت‌های هواپیمایی داخلی موظفند بلیت را با نرخ مصوب برای بازه زمانی 24 مرداد تا 9 شهریور عرضه کنند. در این بازه زمانی سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بازرسی باید نظارت‌های خود را چندین برابر کنند و در صورتی که در این بازه زمانی بلیت گران‌تر فروخته شود، برخورد خواهد شد.
همچنین زائران اربعین به هیچ عنوان نباید بدون بلیت به فرودگاه‌های داخلی و فرودگاه نجف مراجعه کنند. در فرودگاه نجف اجازه ورود به مسافران بدون بلیت را نمی‌دهند. از این رو زائران بلیت خود را به ‌صورت رفت و برگشت خریداری کنند.
اربعین امسال زائران از 26 فرودگاه به نجف و بغداد منتقل می‌شوند. 80 درصد پروازهای اربعین به فرودگاه نجف و 20 درصد به فرودگاه بغداد انجام می‌شود.  همچنین ایرلاین‌ها اجازه فروش گروهی برای پروازهای اربعین را ندارند.
به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات اربعین سال گذشته و گران‌فروشی بلیت پروازها توسط برخی ایرلاین‌ها به واسطه نبود مسافر در هفته اول پروازها از نجف به تهران و در هفته دوم از تهران به نجف، سازمان هواپیمایی باید برنامه دقیقی برای جلوگیری از نابسامانی داشته باشد. طبق تجربه سال‌های قبل در روزهای اربعین، یک بازه زمانی 3-2 روزه در مسیر پروازهای رفت و 3-2 روز هم پروازهای برگشت دچار خلأ می‌شود.
برای رفع این خلأ شرکت‌های هواپیمایی باید بلیت پروازها را با قیمت مناسب‌تری بفروشند که تجربه نشان داده مردم از آن استقبال می‌کنند. البته مردم باید از قبل اقدام به خرید بلیت کنند و خرید بلیت پای پرواز ممکن نیست.
در اربعین بلااستثنا شرکت‌های هواپیمایی باید هزینه‌های فرودگاه نجف را به صورت نقدی پرداخت کنند که ۶ میلیون تومان به ازای هر 10 میلیون تومان قیمت بلیت است. در همین ارتباط محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از مذاکره با بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز شرکت‌ها خبر داده و گفته است: «طی هفته آینده، مشکل تامین ارز ایرلاین‌ها با هماهنگی به عمل آمده، رفع می‌شود».
فروش تمام بلیت‌های بازه زمانی اربعین 1403 در کل کشور از طریق سایت رسمی شرکت‌های دفاتر آنلاین فروش بلیت (OTA) و دفاتر خدمات مسافرت هوایی منتخب معرفی شده توسط شرکت‌های هواپیمایی به این سازمان انجام می‌شود. هرگونه نمایش، عرضه و فروش بلیت بازه اربعین بالاتر از قیمت‌های تعیین شده ذیل بخشنامه‌های سازمان هواپیمایی کشوری تخلف است. از این رو با متخلفان برخورد آیین‌نامه‌ای به صورت تعلیق یک تا 3 ماه فعالیت دفتر مختلف و معرفی به مراجع قضایی و سایر مراجع ذی‌صلاح انجام می‌شود.
زائران اربعین حسینی می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت شرکت هواپیمایی آسمان به آدرس Iaa.ir مراجعه کنند. همچنین بلیت‌های این شرکت از طریق دفتر فروش هواپیمایی آسمان واقع در ترمینال 4 فرودگاه مهرآباد و دفتر فروش هواپیمایی آسمان در دفتر مرکزی این شرکت به آدرس کیلومتر 2 جاده مخصوص کرج، روبه‌روی شهرک اکباتان جنب پارکینگ شرکت هواپیمایی آسمان به فروش می‌رسد.

Page Generated in 0/0050 sec