وزیر راه و شهرسازی:
نخستین کشتی حامل زائران اربعین حسینی از بندر خرمشهر عازم بصره شد
وزیر راه و شهرسازی از اعزام نخستین کشتی حامل زائران اربعین حسینی از بندر خرمشهر به بندر بصره عراق خبر داد و گفت: پایانه مسافری دریایی خلیج فارس به مساحت ۶ هزار مترمربع با تمام امکانات در خدمت زوار قرار دارد.
مهرداد بذرپاش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: الحمدلله مسیر دریایی زوار به لطف سیدالشهدا(ع) و تلاش همکارانم در سازمان بنادر و دریانوردی باز و نخستین کشتی از بندر خرمشهر به بندر بصره عراق اعزام شد. پایانه مسافری دریایی خلیجفارس به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع با تمام امکانات در خدمت زوار است و انشاءالله این ظرفیت سال آینده افزایش مییابد.
گفتنی است کشتی ویژه زائران اربعین حسینی بیستم مرداد به صورت آزمایشی از بندر خرمشهر عازم بصره شد و طبق برنامه ساعت ۸:۳۰ روز پنجشنبه ۲۳ مرداد به صورت رسمی سفر خود را آغاز میکند.
***
عرضه بلیت پرواز اربعین آغاز شد
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری دیروز گفت: از امروز (دیروز) عرضه قابل توجه بلیت پروازهای اربعین توسط شرکتهای هواپیمایی آغاز شده است.
جعفر یازرلو گفت: چنانچه افرادی بخواهند در حوزه فروش بلیت به تخلف و گرانفروشی بپردازند، نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری، همچنین دستگاه قضا و تعزیرات حکومتی به شدت با آنها برخورد خواهند کرد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به عرضه قابل توجه بلیت توسط ایرلاینها از روز گذشته اشاره کرد و گفت: برای مثال هواپیمایی آتا عرضه ۵۵ هزار صندلی را آغاز کرد، همچنین ایرانایر حدود ۴۲ هزار صندلی، سپهران ۱۹۲ پرواز با ۲۱ هزار و ۲۰۰ صندلی، قشمایر ۳۰ هزار صندلی، کاسپین ۱۱۶ لگ پرواز و کیشایر ۱۰۲ پرواز رفت و برگشت به عتبات خواهند داشت که بلیتهای مربوطه در بازه زمانی ۲۴ مرداد تا نهم شهریور به صورت تدریجی فروخته میشود.
وی با اشاره به انجام پروازها از ۲۶ فرودگاه از سرتاسر کشور به شهرهای عراق، خاطرنشان کرد: ۷۸ درصد پروازها از مبدأ فرودگاه بینالمللی امام خمینی انجام میشود و بقیه از دیگر فرودگاههای کشور خواهد بود.
یازرلو تأکید کرد: برای ایرلاینها و شرکتهای داخلی قیمت ارقامی است که توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام شده و چنانچه در بازه زمانی ۲۴ مرداد تا 9 شهریور گرانفروشی انجام شود، بهشدت با آنها برخورد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: طبیعی است در سایر ایام، عرضه، تقاضا، بازار و رقابت تعیینکننده قیمت بلیتها خواهد بود.
***
صدور بیش از ۹۶ هزار پروانه ساختمانی در بافتهای فرسوده در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: شتاببخشی به نوسازی بناهای ناپایدار و سقفهای لرزان در محدوده بافتهای فرسوده از اهم فعالیت ما در 3 سال گذشته بود و پارسال ۹۶ هزار پروانه ساختمانی در بافتهای فرسوده صادر شد. محمد آیینی با اشاره به چگونگی تعیین محدوده بافتهای فرسوده در شهرها گفت: بر اساس شاخصهای تعیینشده از سوی شورای معماری و شهرسازی کشور، شهرداریها محدودههایی را به کمیسیون ماده ۵ استان معرفی میکنند که پس از تصویب در این کمیسیون به عنوان محدودههای بافتهای فرسوده شهرها شناخته میشوند.
آیینی ضمن تقدیر از ۷۰۰ شهرداری و اعضای شوراهای اسلامی سراسر کشور که در حوزه بازآفرینی شهری نقش فعالی دارند، گفت: خوشبختانه با همکاری و همراهی بیش از ۷۰۰ شهرداری و شورای شهرهای سراسر کشور، بیش از ۹۶ هزار پروانه ساختمانی در بافتهای فرسوده و محلات کمبرخوردار در سال گذشته صادر شد که این اقدام در تاریخ نوسازی کشور یک رکورد تاریخی به شمار میآید.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان سخنانش از زحمات و تلاشهای وزیر راه و شهرسازی و اعضای شورایعالی معماری و شهرسازی که در حوزه بازآفرینی نقش تعیینکننده و فعالی داشتند، تقدیر و تشکر کرد.
***
اقتصاد ایران با وجود تداوم تحریمها برونگراتر شد
وزیر اقتصاد گفت: مجموع آمار صادرات و واردات ما در ابتدا و انتهای دولت سیزدهم نشان میدهد اقتصاد ایران در این دولت و با وجود تداوم تحریمها برونگراتر شده است.
سیداحسان خاندوزی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با آغاز به کار دولت سیزدهم صادرات نفت از نظر حجمی (تعداد بشکه صادرشده) بیش از دو برابر شده است، گفت: در حوزه صادرات غیرنفتی نیز بالاترین میزان صادرات در سال ۱۴۰۱ رقم خورده است، در نتیجه در مجموعه صادرات نفت و محصولات غیرنفتی ارزش بیشتری تولید شده است.
خاندوزی ادامه داد: در زمینه سرمایهگذاری، میانگین کاهش سرمایهگذاری در ۱۰ سال گذشته ۷ درصد بوده است. در دوره ۲۰ ساله، میانگین رشد سرمایهگذاری تقریباً صفر و برابر با منفی ۰.۳ درصد بوده است اما در دوره ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به 6.4 درصد مثبت رسیده است. این رشد در سرمایهگذاری بیش از رشد اقتصادی بوده و این 2 متغیر، یکی کوتاهمدتتر و دیگری با چشمانداز بلندمدتتر، نشاندهنده تغییرات مثبت در اقتصاد کشور است. وی گفت: افزایش سرمایهگذاری در این 3 سال بهقدری قابلتوجه بوده که سهم سرمایهگذاری در GDP از ۱۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲۲ درصد افزایش یافت. به بیان دیگر، اگر رشد اقتصادی را با حرکت 2 خودرو مقایسه کنیم، خودروی اول که رشد اقتصادی است، نسبت به میانگینهای ۱۰ و ۲۰ساله سریعتر حرکت کرده اما خودروی دوم که سرمایهگذاری است، با شتاب بیشتری حرکت کرده و این موجب تغییر نسبتها و جابهجاییها در اقتصاد شده است.