printlogo


کد خبر: 290239تاریخ: 1403/5/23 00:00
آتش‌سوزی در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا پس از حمله پهپادی اوکراین
بختک هسته‌ای بر سر اروپا

گروه بین‌الملل: روسیه با متهم کردن اوکراین به حمله به بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست این حمله را محکوم کند. کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز گزارش دادند که صداهای انفجار از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا شنیده و دود تیره در بخش شمالی این نیروگاه هسته‌ای مشاهده شده است. این رخداد از نظر اروپایی‌های نگران می‌تواند حتی بدتر از فاجعه هسته‌ای نیروگاه چرنوبیل در شمال اوکراین در سال 1986 باشد.
به گفته مقامات این نیروگاه، آتش در نزدیکی برج‌های خنک‌کننده در حال زبانه کشیدن است. کانال نیروگاه زاپوروژیا نوشت: «در نتیجه بمباران اوکراینی‌ها، آتش در کنار رودخانه‌ای که برج‌های خنک‌کننده در این منطقه قرار دارد، شعله‌ور شده است. کارکنان وزارت خدمات اضطراری در محل حادثه مشغول کار هستند. آتش به زودی مهار می‌شود و به هیچ عنوان فعالیت این نیروگاه را تحت‌الشعاع قرار نداده است».
نمایندگی وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه فعال در منطقه زاپروژیا نیز صبح دیروز اعلام کرد در نتیجه حمله پهپادی اوکراین برج خنک‌کننده غیرفعال شماره یک این تأسیسات دچار آسیب شد و آتش‌سوزی در دستگاه‌های پلاستیکی بخارگیر آن رخ داد.
یوگنی بالیتسکی، فرماندار منطقه زاپروژیا نیز اعلام کرد سیستم‌های خنک‌کننده نیروگاه زاپروژیا در پی حمله اوکراین، طعمه حریق شده است. این دومین حمله پهپادی به این نیروگاه است. اواسط فروردین‌ماه اوکراینی‌ها گنبد واحد ششم نیروگاه را هدف قرار داده بودند.
زاپروژیا دارای ۶ رآکتور هسته‌ای است که هرکدام یک گیگابایت برق تولید می‌کند. این نیروگاه قدمت ۴۰ ساله دارد و از زمان شوروی سابق در اواسط دهه ۱۹۸۰ راه‌اندازی شده است. این مرکز، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و یکی از ۱۰ نیروگاه بزرگ جهان است و در شهر انرهودار در استان زاپوروژیا در سواحل کاخوفکای رود دنیپر در جنوب شرق اوکراین قرار دارد. 
روسیه در مارس ۲۰۲۲ کنترل این نیروگاه حساس را برعهده گرفت و از آن پس همواره در معرض خطر حملات اوکراین بوده، چرا که  درست در خط مقدم نبرد نیروهای ۲ طرف قرار گرفته است. در همان آغاز جنگ اوکراین، نیروی اطلاعات ارتش روسیه از خنثی کردن توطئه طرف اوکراینی برای جمع‌آوری تسلیحات هسته‌ای و بیولوژیک در این نیروگاه به قصد یک حمله نامتعارف خبر داد. طبق گزارش کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حملات به نیروگاه مزبور از نوع حمله پهپادی به سیستم‌های خنک‌کننده تأسیسات این نیروگاه بوده است. به گفته مدیر ارتباطات نیروگاه برای نخستین بار زیرساخت آن به دلیل حمله نیروهای اوکراینی، آسیب جدی دید. او گفت: «نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از یک پهپاد کامیکازه به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا حمله کردند. این پهپاد از منطقه نیکوپولایا در منطقه دنیپروپتروفسک تحت کنترل کی‌یف به سمت نیروگاه هسته‌ای پرتاب شد».
* تروریسم هسته‌ای اوکراین
به گزارش خبرگزاری تاس، مدیرعامل شرکت انرژی هسته‌ای روس اتم روسیه از رافائل گروسی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست به حمله اخیر پهپادی اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا فراتر از یک محکومیت ساده رسیدگی کنند.
الکسی لیخاچف دیروز در یک گفت‌وگوی تلفنی با مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد اقدامات نیروهای مسلح اوکراین تهدید مستقیمی برای امنیت هسته‌ای جهانی ایجاد می‌کند. او از گروسی خواست از اعلام  غیرقابل قبول بودن چنین اقداماتی خودداری نکند و برای آن تشکیل پرونده دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در واکنش به این حمله یادآور شد که تروریست‌های کی‌یف تحت رهبری مجموعه غرب به تروریسم هسته‌ای دست زده‌اند، در حالی که ناظران و نهادهای نظارتی گویا هیچ چیزی را نمی‌بینند. ماریا زاخارووا، در کانال تلگرامی خود نوشت: «رافائل گروسی و تمام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کجا هستند؟ چرا هیچ‌گونه تلاشی حتی به ‌صورت نمادین برای انجام وظایف این نهاد سازمان ملل متحد در این حوزه حساس مشاهده نمی‌شود؟ تروریست‌های کی‌یف تحت رهبری غرب جمعی کشور خود را نابود کردند، مردم اوکراین را به مخاطره انداختند، امنیت انرژی و غذایی جهانی را تضعیف کردند و اکنون به تروریسم هسته‌ای در قاره اروپا روی آورده‌اند».
* اتریش خواهان آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین
کارل نهامر، صدراعظم اتریش پس از حمله اوکراین به نیروگاه زاپروژیا بر ضرورت آغاز مذاکرات و کاهش تنش‌ها پس از حمله نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تاکید کرد.
نهامر در ایکس نوشت: «حملات به زیرساخت‌های هسته‌ای بسیار خطرناک هستند و وضعیت امنیتی در کل منطقه را تشدید می‌کنند. حادثه رخ داده در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نقش مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیاز به از سر‌گیری مجدد گفت‌وگوها را که در کنفرانس صلح سوییس آغاز شد، برجسته می‌کند. پس از حوادث اخیر کاهش تنش و مذاکرات بسیار ضروری شده است».
* سیاستمدار فرانسوی: جلوی ناتو را بگیرید
فلوریان فیلیپو، رهبر حزب میهن‌پرستان فرانسه که اخیرا در کنار مجمع ملی به پیروزی مهمی در انتخابات مجلس فرانسه و پارلمان اروپا دست یافته، صبح دیروز با اشاره به حمله به نیروگاه  زاپروژیا، اعلام کرد ناتو آماده است برای تشدید بیشتر درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین دست به هر کاری بزند ولی باید متوقف شود. فیلیپو در ایکس نوشت: «ناتو آماده است تا آتش جنگ در اوکراین را هرچه بیشتر شعله‌ور کند! ولی باید ناتو را متوقف کرد، باید برای برقراری صلح تلاش بیشتری کرد!» به اعتقاد این سیاستمدار فرانسوی، زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با دادن مجوز به نیروهای مسلح کشورش برای حمله به این نیروگاه هسته‌ای، گامی به سوی «یک کابوس وحشتناک» برداشته است.
***
وزیر دفاع روسیه: طرف جنگ با ما کل غرب است
وزیر دفاع روسیه دیروز تاکید کرد که جنگ اوکراین در واقع درگیری مسلحانه کشورش با مجموعه غرب است. آندری بلوسوف که یکی از نزدیک‌ترین شخصیت‌های سیاسی روسیه به کرملین محسوب می‌شود و اخیرا به وزارت دفاع منصوب شده، در مراسم افتتاحیه مجمع بین‌المللی نظامی - فنی ارتش 2024  در مسکو گفت که عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین در واقع یک درگیری مسلحانه با مجموعه غرب به رهبری آمریکاست.  او انگیزه آمریکا و غرب از این درگیری را حفظ سلطه خود و جلوگیری از ایجاد نظم جهانی چندقطبی و عادلانه عنوان کرد و افزود: «این رویارویی بر منافع همه کشورها اثرگذار است». مجمع ارتش 2024 از روز دوشنبه تا 24 مرداد در یک مرکز نمایشگاهی در خارج از مسکو برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان می‌توانند از طیفی وسیعی از تسلیحات و تجهیزات نظامی بازدید کنند.
***
روز هفتم حمله اوکراین به کورسک
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای نخستین بار مسؤولیت عملیات تهاجمی نیروهایش در منطقه کورسک در غرب روسیه را پذیرفت و همزمان گزارش شد که مسکو در حملات موشکی و پهپادی ۶ منطقه اوکراین از جمله پایتخت را زیر آتش گرفته است. در حالی که عملیات غافلگیرکننده اوکراین در خاک روسیه وارد هفتمین روز خود شده است، روسیه اعلام کرد در حال تخلیه ساکنان یک منطقه مرزی دیگر است. ارتش روسیه یک روز جلوتر اعلام کرده بود که با پاتک گسترده زمینی و هوایی، اکثر واحدهای رزمی در حال پیشروی اوکراین در عمق 30 کیلومتری منطقه کورسک را زمینگیر کرده است.
* بیانیه پکن درباره جنگ اروپا
وزارت خارجه چین صبح دیروز اعلام کرد پکن وضعیت مناطق مرزی کورسک در خاک روسیه را که به دنبال تهاجم نیروهای مسلح اوکراین به وجود آمده، با دقت زیاد زیر نظر دارد. پکن در این بیانیه از تمامی طرف‌های درگیری خواسته شده سه اصل کاهش تنش را رعایت کنند و جلوی گسترش مرزهای درگیری نظامی را بگیرند.

 


Page Generated in 0/0122 sec