printlogo


کد خبر: 290258تاریخ: 1403/5/24 00:00
دور دنیا

پسر رهبر شهید حماس:
رهبر انقلاب با شهید هنیه صمیمیت ویژه‌ای داشت
عبدالسلام هنیه، پسر بزرگ شهید اسماعیل هنیه، رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس که 2 هفته پیش در عملیات تروریستی رژیم اشغالگر در تهران به شهادت رسید، طی مصاحبه‌ای با شبکه المیادین به برخی جزئیات زندگی و ویژگی‌های اخلاقی شهید پرداخت. او با اشاره به اینکه سراسر زندگی این رهبر شهید فلسطینی، مبارزه و مقاومت و دفاع از آرمان فلسطین بود، تأکید کرد: «پدرم با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران صمیمیت و محبت ویژه‌ای داشت و اتحاد امت اسلامی برای آزادی فلسطین بخشی از روابط صمیمانه بود». فرزند ارشد شهید هنیه همچنین درباره ارتباط ویژه او با بنیانگذار جنبش حماس گفت: «شهید شیخ احمد یاسین به پدرم به چشم یکی از فرزندان خود نگاه می‌کرد. پدرم از تیزهوشی سیاسی، ذهنیت اجتماعی و گفتمان عمیق و بالا برخوردار بود».
او سپس درباره ارتباط عمیق رئیس دفتر سیاسی پیشین حماس با جانشینش صحبت کرد و گفت: «پدرم در تأسیس سرویس امنیتی مجد که توسط یحیی سنوار در سال 1985 در حماس تأسیس شد، مشارکت داشت. این 2 به یکدیگر از برادر هم بسیار نزدیک‌تر بودند و اسرار زیادی درباره آنها وجود دارد. سنوار به خانواده خودش می‌گفت اگر می‌خواهید به ‌خاطر دوست داشتن کسی به من حسادت کنید، به‌ خاطر عشق من به برادرم ابی‌العبد (شهید هنیه) حسادت کنید. آنچه پدرم و یحیی سنوار را به یکدیگر نزدیک می‌کرد، این بود که هر دوی آنها در شورای دانشجویی و سرویس مجد و سپس در زندان‌های دشمن با یکدیگر بودند و بعد از آن جدا شدند، سپس زمانی که پدرم رهبر حماس بود، معامله «وفاداری به آزادگان» برای تبادل اسرای فلسطینی با گلعاد شالیط، نظامی صهیونیست انجام شد و در پی آن یحیی سنوار از زندان‌های دشمن آزاد شد». به گفته عبدالسلام هنیه، رهبر شهید حماس بشدت از مواضع خائنانه و سکوت برخی رژیم‌های عربی در قبال فلسطین ناراحت بود. او به تمجید حضور میلیون‌ها نفر در مرکب اتحاد امت اسلامی برای تشییع پیکر شهید هنیه از تهران تا دوحه پرداخت و آن را پیامی از جانب امت اسلامی و همه آزادگان جهان با این مضمون دانست که مساله فلسطین مساله همه آنهاست. پسر شهید اسماعیل هنیه در پایان با اشاره به اینکه پدرش تا قبل از شهادت 4 بار مورد ترور قرار گرفته بود، اتحاد ملی فلسطینیان و کمک به مردم مظلوم آن را میراث شهید هنیه برای فرزندانش دانست.
***
تشکیل دولت تغییر و سازندگی در صنعا
پس از حدود 10 ماه اداره یمن توسط دولت از هفته گذشته، مهدی المَشّاط، رئیس شورای عالی سیاسی این کشور، «احمد غالب ناصر مجمل الرهوی» فرماندار سابق استان ابین در جنوب این کشور را مسؤول تشکیل دولت «تغییر و سازندگی» در صنعا کرد. بر اساس دستور صادر شده توسط مهدی المشاط، دولت تغییر و سازندگی در صنعا با 21 وزیر تشکیل می‌شود. محمد مفتاح به عنوان معاون نخست وزیر و محمد المدانی به عنوان معاون نخست‌وزیر در امور اداری و توسعه محلی و روستایی انتخاب شدند، در حالی که محمد العاطفی به عنوان وزیر دفاع، عبدالکریم الحوثی به عنوان وزیر کشور و جلال الرویشان به عنوان معاون نخست‌وزیر در امور دفاعی و امنیتی در مناصب خود باقی ماندند. احمد الرهوی، نخست‌وزیر مامور به تشکیل دولت در دیدار با المشاط تاکید کرد دولت تغییر و سازندگی همه تلاش خود را برای برآورده کردن خواسته‌های مردم یمن و یافتن راهکار برای مشکلات ناشی از تجاوزات ائتلاف آمریکایی - سعودی انجام خواهد داد. 
***
سودانی: مأموریت ائتلاف آمریکایی در عراق تمام است
شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق طی تماس تلفنی با وزیر خارجه آمریکا ضمن اینکه حملات رژیم صهیونیستی به غزه را عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه دانست، تاکید کرد تماس‌ها با واشنگتن به منظور پایان دادن به ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق باید ادامه داشته باشد. دفتر نخست‌وزیری عراق دیروز اعلام کرد سودانی در آستانه سفر آنتونی بلینکن به سرزمین‌های اشغالی با او صحبت کرده و رژیم صهیونیستی را بر هم زننده امنیت و ثبات در منطقه غرب آسیا معرفی کرده است. وی خواهان مسؤولیت‌پذیری قدرت‌های بزرگ و سازمان‌های بین‌المللی در توقف جنایت‌ها در حق مردم فلسطین شد. سودانی همچنین تأکید کرد کشورش اجازه هرگونه اقدامی را که منجر به اختلال در امنیت خواهد شد، نخواهد داد و بر تداوم تماس‌‌ها با طرف آمریکایی به منظور پایان دادن به ماموریت ائتلاف موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا در خاک عراق و انتقال آن به روابط امنیتی دوجانبه که به نفع تقویت امنیت و ثبات است، تأکید کرد.
***
زلزله 5.5 ریشتری در سوریه، لبنان و فلسطین
نیمه شب دوشنبه زلزله‌ای به قدرت 5.5 ریشتر، شمال و غرب سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی را لرزاند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، این واقعه در چند استان سوریه احساس شده است. مرکز لرزه‌نگاری ملی سوریه اعلام کرد بزرگی این زلزله که پیش از نیمه شب به وقوع پیوست، 5.5 ریشتر و مرکز آن شرق شهر حماه بوده است. شبکه 14 اسرائیل نیز اعلام کرد ساکنان شمال و مرکز فلسطین اشغالی لرزش آن را احساس کرده‌اند.

Page Generated in 0/0071 sec