printlogo


کد خبر: 290269تاریخ: 1403/5/24 00:00
روزانه ده‌ها هزار نفر از دلدادگان اباعبدالله(ع) برای زیارت اربعین حسینی از مرزهای ششگانه وارد عراق می‌شوند
سفری به جهان دیگر
وزیر کشور: امسال تردد زوار نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز خسروی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است

گروه اجتماعی: با نزدیک شدن به اواسط ماه صفر، روزانه ده‌ها هزار زائر برای برگزاری مراسم معنوی راهپیمایی اربعین عازم مرزهای جنوب و غرب کشور می‌شوند. زن و مرد، پیر و جوان از هر قشر و تباری دل به راه کربلا بسته‌اند و در گرمای سوزان نزدیک به 50 درجه برای این زیارت معنوی سر از پا نمی‌شناسند. سفری به وسعت یک جهان، چرا که نه فقط زائران ایرانی، بلکه زواری از کشورهای پاکستان، افغانستان و برخی دیگر از کشورها راهی دیار عشاق می‌شوند. در این میان تدارکات لازم نیز برای تسهیل تردد زائران اربعین و تامین نیازهای آنها اندیشیده شده است؛ از تامین پارکینگ خودروها گرفته تا نصب سایبان و تامین مواد خوراکی و آشامیدنی، مواکب درمانی و.... مرز بین‌المللی مهران واقع در استان ایلام یکی از پرترددترین مرزهای عتبات عالیات است که سالانه میزبان میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط کشور است. در اربعین سال جاری نیز سفرهای زوار اربعین از مهران به عنوان مهم‌ترین مرز زمینی کشور هر روز در حال افزایش است به گونه‌ای که تاکنون بیش از 60 درصد زائران عتبات عالیات از این مرز عبور کرده‌اند. آخرین خبرها در مرز مهران حاکی از آن است ترددها در این مرز به اوج خود رسیده و بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای خدمات‌رسانی به زوار فراهم است و با وجود حجم بالای زائران در مرز مهران، تردد به سهولت و ایستایی 5 ثانیه‌ای در حال انجام است اما با این حال لحظه به لحظه بر حجم زائران افزوده می‌شود. ‌طبق اعلام مسؤولان ستاد اربعین استان ایلام، در شبانه‌روز گذشته بیش از 85 هزار زائر اربعین از مرز مهران تردد داشته‌اند. همچنین بیش از 55 هزار نفر از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته‌اند. حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام در نشست مشترک با استاندار واسط عراق در نقطه صفر مرزی اظهار کرد: تقاضا داریم در‌های ورودی و خروجی به کشور عراق بیشتر شود و با توجه به اینکه 15 و 16 ماه صفر پیک تردد زوار عتبات عالیات است، از دولت عراق خواستاریم وسایل نقلیه به میزان مورد نیاز مهیا شود تا زوار در پایانه زرباطیه در شرایط هوای بسیار گرم معطل نشوند و در اسرع وقت به کربلا منتقل شوند.
* خسروی بهترین مرز برای زوار اربعین
«به زوار توصیه می‌شود از مرز خسروی تردد داشته باشند، چرا که این مرز علاوه بر نزدیکی به برخی شهرهای زیارتی عراق، از امکانات بسیار خوبی برای پذیرایی از زوار برخوردار است». وزیر کشور با بیان این موضوع در حاشیه نشست با مسؤولان استان کرمانشاه در پایانه مرزی خسروی جهت پیگیری آخرین هماهنگی‌های انجام‌شده برای خدمات‌رسانی به زوار، ضمن تقدیر از خدمات انجام شده در مرز خسروی گفت: خوشبختانه امروز شاهدیم تمام تعهدات جلسات قبل انجام شده و امکانات خوبی در این مرز مستقر شده است. احمد وحیدی افزود: امسال سایبان‌ها توسعه پیدا کرده، پارکینگ‌ها آسفالت شده، مواکب خوبی در مرز مستقر شده و در مجموع مرز خسروی از آمادگی مطلوب‌تری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار است. وی با اشاره به روند صعودی تردد زوار اربعین در ۲ سال اخیر از مرز خسروی گفت: خوشبختانه این سیر صعودی امسال هم ادامه دارد و طبق آمارها تردد زوار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. به زوار توصیه می‌شود از مرز خسروی تردد داشته باشند، چرا که این مرز علاوه بر نزدیکی به برخی شهرهای زیارتی عراق، از امکانات بسیار خوبی برای پذیرایی از زوار برخوردار است. وزیر کشور درباره بازگشت زوار از مرز خسروی هم گفت: خوشبختانه با مسؤولان عراقی صحبت‌های لازم انجام شده که تردد زوار از شهرهای کربلا و نجف به مرز منذریه یا همان مرز خسروی با سهولت بیشتری انجام شود. وحیدی گفت: در حال حاضر صحبت‌هایی که با زوار داشته‌ایم مشکلی در بحث بازگشت نداشته‌اند و همه چیز با روند مطلوبی در جریان است. وی در ادامه از تمام زوار خواست برنامه سفر خود را مدیریت کرده و از هر مرزی که خروج دارند، از همان مرز هم ورود به کشور داشته باشند، چرا که امکانات و خدمات با توجه به میزان خروجی‌های هر مرز برای موج بازگشت در نظر گرفته شده است. وی همچنین از زوار خواست حتی‌المقدور از خودروی شخصی برای تردد به مرزها استفاده کنند.
* اعزام ۳۰ هزار زائر اولی به عتبات عالیات
مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از خدمت‌رسانی این ستاد به زائران با شعار «برکت‌الحسین» خبر داد. سیدامیرحسین مدنی با اشاره به پشتیبانی از مواکب مستقر در مرزهای ششگانه در ایام اربعین، از خدمت‌رسانی این ستاد به زائران با شعار «برکت‌الحسین» خبر داد. مدنی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در ایام اربعین حسینی با شعار «برکت‌الحسین» در ۹ نقطه مرزی مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، تمرچین، باشماق، بازرگان، ریمدان و میرجاوه از مواکب خدمت‌رسان پشتیبانی خواهد کرد، گفت: عمده خدمات این ستاد به مواکب معطوف به تأمین آب معدنی و مواد غذایی جهت طبخ و توزیع غذای گرم به زائران خواهد بود. مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به خدمات زیرساختی انجام گرفته از سوی ستاد، افزود: در راستای بهبود خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی، علاوه بر تجهیز و تکمیل امکانات مستقر در پایانه مرزی برکت در مهران، از جاده ترانزیتی برکت به طول ۳ کیلومتر نیز در مرز خسروی بهره‌برداری شد. مدنی از احداث ۲۰۲ چشمه سرویس بهداشتی در نقاط مرزی و استقرار ۲۸ چشمه سرویس سیار در مرز مهران خبر داد و گفت: بهسازی و تکمیل مسجد جامع برکت‌الحسین خسروی از دیگر اقدامات زیرساختی این ستاد برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین ۱۴۰۳ بوده است. وی ضمن اشاره به گرمای کم‌سابقه هوا و تدارک لازم برای تأمین و توزیع بیش از ۱۶ میلیون بطری آب معدنی و ۴۰ هزار قالب یخ برای زائران اربعین ادامه داد: توزیع 2 میلیون پرس غذای گرم از طریق مواکب، استقرار ۶ کارخانه تولید یخ سیار و پخت روزانه ۳۰ هزار قرص نان در مرز مهران از برنامه‌های ستاد اجرایی در حوزه تأمین مواد غذایی و آشامیدنی است. مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با بیان اینکه بیمارستان سیار ۹۲ تختخوابی برکت همچون سال‌های گذشته در عمود ۹۸۹ مستقر خواهد شد، اظهار کرد: ۱۶۰ نفر کادر درمان برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین اعزام می‌شوند و علاوه بر این ۱۰۰ پزشک دیگر نیز برای امدادرسانی در طول مسیر پیاده‌روی در نظر گرفته شده است. 

Page Generated in 0/0051 sec